Ämnesdidaktisk och omsorgsetisk kompetens?
Bloom stuff…
The Maslow stuff
Parallellprocesser Handledare – student Student - barn
VG-mål kurs fem Med hög grad av självständighet och flexibilitet och med utgångspunkt i teoretiskt väl förankrade omsorgsetiska och didaktiska överväganden och med goda ämneskunskaper organiserar och utvärderar studenten en dialogisk, varierad och empatisk pedagogisk verksamhet som tar sin utgångspunkt i såväl det enskilda barnets som barngruppens potentialer. (ur På väg mot förskolläraryrket 2015)
Var hör förskolan hemma? Arbetsmarknadspolitik Familjepolitik Jämställdhetspolitik Socialpolitik Utbildningspolitik
Några uppvärmningsfrågor: Vad är ett ämne i förskolan – jfr tematiskt undersökande arbetssätt och ”följa barnet”. Jfr den internationella diskussionen ”playbased learning” vs ”academic skills”.
2) Idag är undervisning inskrivet i skollagen och Skolverket försöker implementera sin tolkning. Vilka konsekvenser får det för lek och omsorg?
3) Innebär denna förskjutning att omsorgen har blivit mindre viktig idag?
Noddings! 4) Går det att ge omsorg till någon som inte vill ta emot omsorg?
a) Dialogue b) Modelling c) Confirmation d) Practice 5) Diskutera hur vi kan använda de här begreppen i möten med barn och studenter. a) Dialogue b) Modelling c) Confirmation d) Practice
Överkurs: 6) Kan vi använda de här begreppen i bedömningen av studentens prestationer? 7) Enligt högskolelagen ska vi examinera studentens självkännedom och empatiska förmåga. Hur gör vi det under VFU?
Vi skriver i ett gemensamt dokument https://handledardagbus.wordpress.com/ Länk till googledocs Återsamling 16.00 – varje grupp får lyfta en (1) viktig fråga!