Ämnesdidaktisk och omsorgsetisk kompetens?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Förskolan i fokus Malmö 15 oktober
Exempel utifrån ett antal målområden
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Lokal pedagogisk planering i förskolan
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Lärares planeringsarbete!
Lokal Pedagogisk Planering
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
Tillgänglighets- uppdraget
SP Tvär Mikael Svensson och Ann-Marie Skarrie
Mitt fritids – rutiner och kompisar
Vann 6 dec 2012 Agneta Läckström ordförande Eva Carlsson vice ordförande.
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Mobila yrkeslärare i Halland SkanKomp Aktivitet Start augusti 2010.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
En arena för lek och kompisskap
1 Validering Regional arbetsgrupp Vad är validering? ”Validering är en process som innebär en strukturerad bedömning, värdering, dokumentation.
Vad är VFU? Cecilia Netje, VFU-ansvarig, UHS.
1 Validering Regional arbetsgrupp
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Förskollärares uppdrag
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
LAVI solution. Utgångspunkter Hur skapar vi förutsättningar att utveckla entreprenöriella förmågor? Läroplanen: Forma eleverna till kritiskt självständigt.
Yvonne H:son Tapper. Ledarskap – en kommunikativ nyckelfunktion Vad är ledarskap? Personlighet / Egenskaper Talanger? En ”god” pedagog: ett demokratiskt.
ATT FÖRSTÅ DESIGNKOMPETENSER utanför examensmålen Pedagogiskt utvecklingsprojekt Sara Gottschalk
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
From Great To Excellent
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkomna till styrd helpdesk
Fördjupning och examination av VFU
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Stellan Arvidson 1948: ”Arbetssätt behöver underkastas vetenskaplig analys. [---] Under sådana förhållanden måste principen om en fortskridande skolreform.
Fritidshem på Knappekulla
L3VU20.
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
BMA-studenternas upplevelse av VFU, HT 2017
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Utbildningsvetenskap i förskolan
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Utveckling och lärande
Betygssättning på högskoleförberedande program i kursen svenska 3
Återkoppling.
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Ämnesdidaktisk och omsorgsetisk kompetens?

Bloom stuff…

The Maslow stuff

Parallellprocesser Handledare – student Student - barn

VG-mål kurs fem Med hög grad av självständighet och flexibilitet och med utgångspunkt i teoretiskt väl förankrade omsorgsetiska och didaktiska överväganden och med goda ämneskunskaper organiserar och utvärderar studenten en dialogisk, varierad och empatisk pedagogisk verksamhet som tar sin utgångspunkt i såväl det enskilda barnets som barngruppens potentialer. (ur På väg mot förskolläraryrket 2015)

Var hör förskolan hemma? Arbetsmarknadspolitik Familjepolitik Jämställdhetspolitik Socialpolitik Utbildningspolitik

Några uppvärmningsfrågor: Vad är ett ämne i förskolan – jfr tematiskt undersökande arbetssätt och ”följa barnet”. Jfr den internationella diskussionen ”playbased learning” vs ”academic skills”.

2) Idag är undervisning inskrivet i skollagen och Skolverket försöker implementera sin tolkning. Vilka konsekvenser får det för lek och omsorg?

3) Innebär denna förskjutning att omsorgen har blivit mindre viktig idag?

Noddings! 4) Går det att ge omsorg till någon som inte vill ta emot omsorg?

a) Dialogue b) Modelling c) Confirmation d) Practice 5) Diskutera hur vi kan använda de här begreppen i möten med barn och studenter. a) Dialogue b) Modelling c) Confirmation d) Practice

Överkurs: 6) Kan vi använda de här begreppen i bedömningen av studentens prestationer? 7) Enligt högskolelagen ska vi examinera studentens självkännedom och empatiska förmåga. Hur gör vi det under VFU?

Vi skriver i ett gemensamt dokument https://handledardagbus.wordpress.com/ Länk till googledocs Återsamling 16.00 – varje grupp får lyfta en (1) viktig fråga!