Måste du veta vem jag är? Om anonymitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Advertisements

Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
EU europeiska unionen.
arbetskooperativ Luleå
Eller formativt lärande…
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff Välkomna.
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Mål:  Börja arbeta med grundkursen i demokrati.  Avsluta arbetet med I Stormens öga (9.00). Metod:  Enskilt arbete med frågor om demokrati.  Diskutera.
LäksyHelppi Rollspel i läxläsningsklubben. LäksyHelppi Rollspel i läxläsningsklubben Målet med rollspelet är inte att testa eller utvärdera någon handledares.
Hur vill vi svara? Stefan Johansson Svara på frågor – webb, papper, telefon Webb 4 Ja, gärna. 9 Det funkar. 3 Nej eller Helst inte Papper 1 Ja gärna.
Hur styrs Sverige? Sverige styrs på tre nivåer.
Att lära sig att analysera
En guide för arbeten i SO
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta leta upp på din sidan symbolen, som visas nedan och klicka på den. Klicka var som.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Olika texter du behöver känna till
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Den värderande analysen 1. En premiss är ett implicit eller explicit påstående i argumentationen som tillsammans med argumentet är avsett att utgöra skäl.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Nykterhet och demokrati. AKTIV. Varför är du ideellt engagerad? Vad betyder ordet folkrörelse för dig? Kan ett samhälle vara demokratiskt utan frivilligas.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Det nya medielandskapet och våra vanor
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Nykterhet och solidaritet
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
Det nya medielandskapet och våra relationer
Jag ser dig – jag ser dig inte! Om hat.
Vad är okej? Om kränkningar på nätet.
Problemformulering En introduktion på kursen
Demokrati och din medievardag. Om filterbubblor
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Sociologi Introduktion.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Det där tror jag inte på! Om egenintresse.
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Vem ska man tro på? Om att lita på information.
Kontinuitetsanalys Workshop 3 av 4 – Riskbedömning
Vem sa det? Om anonymitet.
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Skjut dig själv! Om att säga ifrån på nätet.
Hur kan du påverka tonen på nätet? Om samtalsklimat.
Vem är det som styr oss? Om konspirationsteorier.
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Välkommen!.
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Våra relationer och folkbibliotek
Det nya medielandskapet och våra relationer. Om kränkningar på nätet.
Etik & moral.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Etik & moral.
Det nya medielandskapet och våra relationer
Workshop Arbetsplatslärande.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Byt perspektiv – från reklam till journalistik
Metoder för arbete med psykosocial arbetsmiljö -hur medarbetare och chefer kan utföra övningarna Dessa övningar kan antingen utföras som de beskrivs.
Debattövning - Upphovsrätt
Dag Justin Vilket intryck får du av En? Justin? Rhiannon?
Presentationens avskrift:

Måste du veta vem jag är? Om anonymitet. Övning Tid: 15 - 30 minuter

Syfte med övningen Grundinställningen i vårt samhälle är öppenhet när det gäller möjligheten att identifiera vilka vi är. Det kan handla om att presentera sig med namn, visa sitt ansikte eller underteckna den artikel man skrivit. Det finns dock sammanhang där anonymitet kan vara acceptabelt. Frågan är bara i vilket sammanhang. Syftet med övningen är att problematisera anonymiteten och sätta den i relation till demokratin.

Fundera enskilt Här nedan följer ett antal exempel på individer i olika roller som gjort sig anonyma genom att dölja sitt ansikte. När tycker du att det okej att dölja sitt ansikte? Skriv ja, kanske eller nej efter varje alternativ. Brandman Deltagare i demonstrationståg Fotbollssupporter Polis Lärare på högstadiet Läkare Journalist Fritidsledare Popstjärna Politiker

Diskutera i grupper Presentera era resultat för varandra. Diskutera likheter och skillnader. Titta på alternativ där alla i gruppen svarat tveksamt eller nej. Skulle det finnas situationer där svaret kunde bli ja? Motivera. Kom överens om ett alternativ där svaret är ja och ett annat där svaret är nej. Hela gruppen ska vara överens. Presentera detta för resten av gruppen och argumentera för er ståndpunkt.

Diskutera i helgrupp Finns det några problem med anonymitet i en demokrati? Vad i demokratin kan fungera bättre om anonymitet tillåts? Skulle lärares bedömningar bli rättvisare om eleverna kunde vara anonyma när de skriver prov och arbeten? Bör vittnen få vara anonyma under rättegångar?