Normer kring genus Finns det genusfällor och genuskrux?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Advertisements

Välkomna.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Genusperspektiv i förskola/skola
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
Källbystugans kvalitetsarbete
ÄR DET BÄTTRE ATT VARA SINGEL ELLER VARA GIFT?
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Får inte flickor klä sig i rosa nu
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Askersunds kommun
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
Läroplansträff fritidshem
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Läroplansträff fritidshem
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Läroplansträff Välkomna!.
Sjukredovisning skolor IDA Några intressanta resultat utifrån PN enkäten 2008 Resultat PN-enkät 2008 Elever och föräldrar fritidshem Skolor.
MAKTLEKAR.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
SUA – Skriva.
Utvärdering av arbetssätt åk 6 Resultat och förändringar.
Utvärdering av arbetssätt åk 7 Resultat och förändringar.
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Brukarenkät Tillfrågade grupper och svarsfrekvens Föräldrar i familjedaghem (35% svar) Föräldrar i förskola (74% svar) Föräldrar i förskoleklass.
Stockholmsenkäten, 2012 Ekerö kommun Åk 9 Åk 2 (gymnasiet)
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Länghemskolan F-6 schyssta kompisplanen
Rökfria miljöer - skolan
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Barnkonventionen i förskolan
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
Skolan elever yngre 2016.
Vad är okej? Om kränkningar på nätet.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Länghemskolan F-6 schyssta kompisplanen
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
POLITIK 2. Vem ska bestämma?.
Samhället och individen
hur ska vi bemöta varandra?
Mål och styrning Läroplansmålen
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Ale Kommuns avtal NE.se.
- En metod från Landstinget i Kalmar län
För föräldrar till barn 6-12 år
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
FREDA kortfrågor på picto
Presentationens avskrift:

Normer kring genus Finns det genusfällor och genuskrux? Lärcafe 23 nov 2016 Sätoftaskolan

Lpfö98 rev 2016

Lgr11 rev 2016

Vi har funderat… …och haft spännande diskussioner om hur våra normer kring genusfrågor ser ut. Hur ser vi på barn och elever i våra förskolor och skolor. Så det inte bara kommer att handla om pojkar och flickor, utan om hur vi ger alla möjligheter att vara sig själva och hur vi ger alla det stöd, bemötande och möjligheter de behöver och har rätt till.

Rundan i vår grupp, vad har du tagit med dig från våra träffar och från seminariet om olikhet i Ronneby i juni? Hanna Cecilia Nina Christel Sussi Sofi Madde

Vi har också betraktat flickors och pojkars resultatskillnader i betyg och gjort olika spaningar kring vad de kan bero på. Läst på lite…

Vi har berättat för varandra om vilket slags arbete vi ser och gör på våra förskolor och skolor som vi tror kan vara viktiga för andra att ta del av. Vi är nyfikna på vilka tankar och vilket arbete du ser och är en del av. Vi har samlat ihop saker vi tycker är användbara. Delar! Vi vill ge dig lite att tänka på!

”Stationer” Hur får man syn på sina normer? Hur arbetar man med normer? Cecilia Normer i kultur, litteratur, boktips, filmer ”Kärran”, länkar och idéer att använda i sitt normarbete i förskola och skola. Normer i undervisning, bedömning…Pojkars och flickors resultat i skolan Christel och Hanna Dilemmafrågor att diskutera Nina och Sussi

Dilemma- och diskussionsfrågor Samuel kommer till skolan i klänning/nagellack, ett annat barns föräldrar utbrister att nu får det vara nog, hans barn ska inte bli nån fjolla. Kalles mamma har träffat en flickvän. Vad väcker det för reaktioner? Hos barnen? Hos andra föräldrar? Hos personal? Erbjuder vi i skolan tänkbara identifieringsmöjligheter eller förebilder för alla individer? Erbjuder vi den bästa skolan och möjligheter till lärande för alla individer?

Vad är tänkbara orsaker till att betygsresultat skiljer sig åt mellan pojkar och flickor? Ska vi jobba kompensatoriskt med pojkarna för att de har lägre skolresultat eller ska vi alltid fokusera på individer och människor? Är det en fälla att ständigt prata om pojkars och flickors olika resultat?