Politisk kommunikation I Karlstads universitet IKT-Projekt Vt 2010 Paola Sartoretto
Bakgrund Globalisering: politisk, ekonomisk och kulturell EU-parlamentet FN Mänskliga rättigheter Miljö Politiska partier Staten Regeringen
Vad är politisk kommunikation? Syfte: engagera i politiska frågor, bidra till förändringar, informera om politik, stödja/reagera. Innehåll: Information om fråga/fakta/propaganda Exempel: Politiker blogg, jornalister blogg när de håller sig till politiska frågor
Vem producerar politisk kommunikation? Politikerna Informatörer Journalister Privatpersoner aktivister
Platser för politiskt kommunikation Torg eller andra insamlingsplatser Internet Medierna Telefon Face-to-face
Budskapet Individen som fokus – politiska partier ofta fokuserar om en person istället för idéer Form: gammal - newsletter, föreläsning, samtal Ny- tillgänglighet, mer visuellt, kortare texter, sound-bites.
Utveckling av politisk kommunikation 1800- tal, direkt kontakt, längden, kyrkan var mer närvarande i politiken 1900-2000-massmedier, få mediernas uppmärksamhet, informatörer, spin-doctors. 2000- direkt kontakt återkommer
IKT roll i politisk kommunikation Image skapande Kommunikation med väljare Vem tilltalas av kommunikation
Teorier Mobilisation - The mobilisation thesis emphasises the many interactive features of the internet and claims that access to the internet facilitates and encourages new forms of political activism. Reinforcement -The reinforcement thesis asserts that the internet use is strenghtening reather than radically transforming existing patterns of political participation.
Winners-take-all Googlearchy – the rule of the most heavily linked Några få webbsidor dominerar webben i politiska frågor Länkar är inte jämlikt distribuerade.