Tysk formlära 2 Konjunktioner.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
BISATSER I TYSKA SOM INLEDS MED WENN, DASS OCH WEIL
Advertisements

Erlkönig Schubert - Goethe.
Imperfekt av svaga verb
Repetition av grundläggande grammatik i tyska språket
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Berättande texter Kännetecken för berättande texter –
Tänk på vad du säger innan du uttalar orden!!!
Företagsskolan nIbland genomgår vårt företag förändringar. 3 lektioner nHär följer 3 lektioner som hjälper dig att överleva.
Kompilerad av Gergely Karosi från Elias Wesséns „Vårt svenska språk”
Sagan om den hungriga vargen
Sagan om Piffy.
Bildspel om konstnären
Ronja och Bojj på äventyr av Moa Eliasson och Marcus Mäkele.
Vi har startat upp vårt nya tema: Folk och rövare i Kamomilla stad
Vem bestämmer - du eller chefen?
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
Hej på er alla! ETT STORT TACK för den fina blomman med tillbehör. Jag ska njuta av den en vacker sommarkväll i min trädgård.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Pronomen.
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Konjunktioner (och subjunktioner) youtube. com/watch
Den globala & trygga företagsskolan n Ibland genomgår vårt företag förändringar n Här följer 3 lektioner som hjälper dig att överleva…
Ett Brott Är Ett Brott... Av Lovisa Wirdemo.
Golv, väggar, tak. fönster och en dörr
MODALA HJÄLPVERB.
Det va en gång en katt och hund del 1
Sagan om björnen.
Ödehuset Det var en gång en flicka som hette Lisa. Hon
Minna Hedberg Hjort och Melwin Eklund
Innehåll Profeten Ibrahim (Abraham) Introduktion Profeten Nuh (Noa)
Underordnade konjunktioner
Satsdelar.
På andra sidan Skrivuppgift hösten 2012.
Sjätte Kvällen Det blinda hjärtat (1)
Luncha och lär! hjälpverb.
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
När ska man använda de och när ska man använda dem.
Huvudsatser och bisatser
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Jesus möten Mark 2:13-17.
Det var en gång en man som  inte var nöjd med sitt redskap.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Mening eller fråga TRYCK F5.
Hur man uttrycker något på tyska som inte har hänt än
De eller dem, det är frågan?
Översikt  Vad lärde vi oss sist?  Rättelse inte en miljon  Profetens ömhet och mildhet (rifq) – 6 exempel  Polisen – Burqa – Den bästa av.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Den magiska dörren.
Undra när pappa kommer????. Jag blir så arg!!! För va då????? Äntligen kommer han!!!!
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Klockan är ett = Es ist ein Uhr.
-att förstå bildspråk liknelser, metaforer, idiom och ordspråk
DIE UHR.
Det va en gång en katt och hund del 1
Konjunktioner bindeord.
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Ordföljd.
Hur man böjer verb efter person på tyska
Repetition av perfektböjning
Satsbegreppet. Begreppen mening och sats På svenska talar man ofta om meningar och satser, men på tyska finns inte begreppet mening. På svenska används.
SATSLÄRA En mening kan bestå av en enda sats. En mening kan också byggas upp av två eller fler satser som binds samman.
Repetition av grundläggande grammatik i tyska språket
Nominativ, ackusativ, dativ, genitiv
Satsschema - Hur använder man det?
Perfekt.
OM.
Als/wenn/wann.
SOM.
Presentationens avskrift:

Tysk formlära 2 Konjunktioner

KONJUNKTIONER MED SAMMANBLANDNINGSPROBLEM Vad är konjunktioner? Skilj mellan: Samordnande konjunktioner som binder samman satser eller satsdelar av samma slag underordnande konjunktioner som inleder bisatser.  bisatsordföljd i tyskan. Exempel på samordnande konjunktioner är und, aber, denn, oder, entweder… oder Exempel på underordnande konjunktioner som brukar kunna vålla problem är:

Temporala underordnande konjunktioner: När Sedan Medan; samtidigt som: Innan Enstaka tillfälle i förfluten tid als Direkta och indirekta frågor; ‘vid vilken tidpunkt’ Jfr även adverbet wann wenn Nutid eller framtid; upprepat tillfälle i förfluten tid; Seitdem – ‘alltsedan’ Nachdem – ‘efter det att’ während Bevor; ehe Jfr prepositionen vor

Jämförande konjunktioner Som Än als ‘i sin egenskap av’; ‘såsom varande’ wie ‘i likhet med’ ‘som om x hade varit y’ Er arbeitet … Chirurg. Er fährt …. Wahnsinniger. als wie ein als Alltid als vid komparativ hos adjektivet! Er ist viel größer als seine Schwester Er ist fast doppelt so groß wie sie.

Avsikt och följd (finala och konsektutiva) Avsikt: damit Ich sage es dir, damit du es weißt Följd: so dass; so… dass Der Bus war so voll, dass wir stehen mussten.

Orsak: Weil Da Som svar på frågan varför Oftast i eftersatsen Er ist zu spät gekommen, weil er den Bus verpasst hatte. Da Aldrig svar på frågan varför; Används snarare när orsaken är känd för att berätta om följden. Oftast i försatsen Da er den Bus verpasst hatte, ist er zu spät gekommen.

Om: Wenn; falls villkor ob Indirekt frågesats Wenn du Zeit hast, können wir uns morgen treffen. ob Indirekt frågesats (kan avslutas “… eller inte”. Er möchte wissen, ob wir Zeit haben.

Fastän; även om; trots att (koncessiva) Auch wenn (irreala eller reala satser) Auch wenn er Zeit hätte, würde er uns bestimmt nicht helfen. Auch wenn er Zeit hat, wird er uns bestimmt nicht helfen. Obwohl (reala satser) Obwohl er Zeit hatte, wollte er uns nicht helfen. Använd inget uttryck med trotz- som motsvarighet till “trots att”. (Adverbet trotzdem betyder ‘trots det’)

Exempel/övningsmeningar Jag vet inte när han kommer. Vi vet inte om han kommer. Om han kommer vet vi inte. Om han kommer skall vi tala med honom. Han berättade allt för oss trots att vi inte lyssnade på honom. När jag var liten lekte jag med grannens dotter. När jag var liten åt jag ofta glass. När jag var i Berlin drack jag mjölk varje dag. När jag hälsar på dig ser du alltid så trött ut. När jag hälsade på dig såg du alltid så trött ut.

Jag vet inte när jag kan komma. Vi måste tala om när jag kan komma. Han var arg för att jag inte hade ringt. När jag kom hem var det redan sent, så jag ville inte ringa. Det var så sent att jag inte ville ringa. Jag ringde trots att jag visste att det var sent. Vi måste tala högt så att alla skall höra oss. (höra = ‘förstå’) Vi talade högt, så alla hörde oss. Även om vi talar högt är det ingen som hör oss. Även om vi hade talat högt hade ingen hört oss. Han talade inte alls lika högt som vi.

Han talade så tyst att ingen hörde honom. Han är mycket trevligare än hans bror. Jag ställde mig på en stol så att jag skulle se bättre. / … för att se bättre. Jag påminde honom om mötet så att han inte skulle glömma det. Jag påminde honom om mötet så att han inte glömde det./… så han glömde det inte. Hon grät under hela föreställningen. När vi var nästan färdiga fick jag en svår fråga. Han grät medan hon skrattade. Du måste svara antingen du vill eller inte. Eftersom vår släkting inte var hemma gick vi hem igen.

De kunde inte komma igår eftersom alla deras små barn var sjuka. När jag redan sitter på bussen märker jag plötsligt att jag inte kastat soppåsen. Han klagar över de sjunkande aktiekurserna samtidigt som han kan ta hem stora vinster. Ingen av oss kan säga om det är sant. Ingen av oss kan säga när vi skall börja. Han ville veta när vi hade varit i Berlin. Medan de flesta företag klagar över krisen i Asien ser somliga den som en chans. (klaga över= sich beklagen) Nu när vi är färdiga kan vi andas ut. (aufatmen)