Det där tror jag inte på! Om egenintresse.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Tre exempel: kommersiellt, politiskt, nationalistiskt
Presentation av resmål
Härnöstudier.
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Att använda sig av massmedier
Hur kan vi påverka dem som styr?
Mental träning Mål & Motivation
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
© Steve Wretman & Helena Moreau
Har du koll på buddhism?. Har du koll på buddhism?
Konfliktmodeller.
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Diskutera öppna frågor – dela tankar  Dagens tre frågor som ska besvaras:
Hur vill vi svara? Stefan Johansson Svara på frågor – webb, papper, telefon Webb 4 Ja, gärna. 9 Det funkar. 3 Nej eller Helst inte Papper 1 Ja gärna.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Varför reklam? Öka försäljningen
Bakgrund Svår ekonomisk situation Osäker framtid Positiva ordalag om sammanslagning.
Att lära sig att analysera
En guide för arbeten i SO
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Buddismen Allt är ett lidande.
Vad säger bilden oss egentligen!?
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Har du koll på buddhism?.
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Låna pengar direkt? Pengar fattas för det mesta kan man tycka. Åtminstone fattas de just då de behövs som mest. Hur många gånger har du fått försaka något,
Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Hur viktig är sanningen? Om vår gemensamma verklighet.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan.
Välkommen till svenska 1
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Det nya medielandskapet och vinklade budskap
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
Det nya medielandskapet och demokratin
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
Jag ser dig – jag ser dig inte! Om hat.
Vad är okej? Om kränkningar på nätet.
Reklam.
Demokrati och din medievardag. Om filterbubblor
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Vem ska man tro på? Om att lita på information.
Vem sa det? Om anonymitet.
Måste du veta vem jag är? Om anonymitet.
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Vem är det som styr oss? Om konspirationsteorier.
Våra relationer och folkbibliotek
Realistiskt teori.
Det nya medielandskapet och våra relationer. Om kränkningar på nätet.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Föreläsning Svenska II
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
BEROENDE ANDT LA09 HT 2017.
Det nya medielandskapet och våra relationer
Geografi / samhällskunskap
Realistiskt teori.
Reklam eller redaktionellt budskap?
Byt perspektiv – från reklam till journalistik
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Övning Tid: 40 minuter Problemträdet.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Individ och Identitet.
Dag Justin Vilket intryck får du av En? Justin? Rhiannon?
Presentationens avskrift:

Det där tror jag inte på! Om egenintresse. Övning Tid: 10 – 15 minuter

Syfte med övningen De flesta som för fram ett budskap har någon form av egenintresse. Det kan till exempel handla om att framställa det man själv gjort i så positiva ordalag som möjligt. Det är vanligt i politiska sammanhang där strävan efter att bli omvald är en viktig beståndsdel. Det kan också handla om att man har ekonomiska intressen som gagnas av en viss typ av information. Det tydligaste exemplet på det är reklam.

Arbeta i grupper Diskutera i gruppen vilka olika orsaker, egenintressen, det kan finnas till att framställa verkligheten på ett visst sätt. Ta hjälp av internet för att fylla på med fler orsaker. Presentera tre källor där det inte finns något egenintresse och motivera ert svar. Kan man använda källor som man vet har inslag av egenintresse? Om svaret är ja, hur ska man tänka då?