Hur tänker du kring medieutvecklingen? Om det nya medielandskapet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
Advertisements

KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
UNGA OCH NÄTET Hur kan vi vuxna, på ett bra sett,
En presentation för dig som är lärare
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Familjehem och föräldraskap
En presentation för dig som har barn i förskoleklass
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansträff Välkomna.
Söderhamnsmodellen inflytande barn & unga
SVENSKA.
Ta ställning och handla!
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
Läroplansnätverk förskola
Muntlig presentation.
Äldreomsorgens nationella värdegrund – ett vägledningsmaterial
Hur vill vi svara? Stefan Johansson Svara på frågor – webb, papper, telefon Webb 4 Ja, gärna. 9 Det funkar. 3 Nej eller Helst inte Papper 1 Ja gärna.
Medieanvändning över tid (15-24 år) Olle Findahl: Barn och ungas medieanvändning 2012 Minuter/dag.
Sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Läroplansnätverk förskola 27/ Välkomna!. Dagordning Återblick från förra träffens arbete med språklig begreppsförståelse Kort genomgång av dagens.
Efter filmen… 1) Vilka nya ord lärde du dig i filmen som handlar om reklam? 2) EPA- skriv ner och berätta för en kompis! 3) I filmen pratar man om att.
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Språkutvecklande arbetssätt
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
G RUNDÖVNINGAR B OLL K UL Victor Ståhl
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan.
Välkomna till styrd helpdesk
Självstyrt lärande (SSL) inom Morgondagens Ledare
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
ÖVNINGAR P03 - målvakt bas
Det nya medielandskapet och demokratin
Föreläsningar hösten 2013 Föräldrar Emellan
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
Jag ser dig – jag ser dig inte! Om hat.
Vad är okej? Om kränkningar på nätet.
Demokrati och din medievardag. Om filterbubblor
Cummins modell för reflektion
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Nationella proven i svenska
ANSLAG- man får ledtrådar
Familjeliv, små barn och medier
Skjut dig själv! Om att säga ifrån på nätet.
Välkommen!.
Våra relationer och folkbibliotek
Det nya medielandskapet och våra relationer. Om kränkningar på nätet.
Hur olika funktionalitet framställs i media
Tidsåtgång: 5,5 timma plus/minus
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Det nya medielandskapet och våra relationer
Den som säger sanningen är fri! Om sanningsbegreppet.
Workshop Arbetsplatslärande.
Träff 11 Välkomna!.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Reklam eller redaktionellt budskap?
Referat och källhantering.
Byt perspektiv – från reklam till journalistik
Övning Tid: 40 minuter Problemträdet.
Övernattningsläger P-05 Kungsbacka IF
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Att håll och utvecklas som ledare
Kampanjkarta aktiviteter 13 – 19 år
Presentationens avskrift:

Hur tänker du kring medieutvecklingen? Om det nya medielandskapet. Övning Tid: 15 - 20 minuter

Syfte med övningen De senaste årens snabba medieutveckling förändrar oss och ställer nya krav på vårt kritiska tänkande. Denna övning syftar till en reflektion kring det nya medielandskapet och vad det innebär för ungas egen vardag och medieanvändning.

Se filmen: Är du redo för det nya medielandskapet?

Fundera enskilt Vad får du för tankar efter att ha sett filmen? Skriv ner några punkter. I den animerade filmen förekommer bland annat dessa tre påståenden: Medier påverkar hur vi lär oss, vad vi lär oss och av vem. Medier förändrar oss och ställer krav på vårt kritiska tänkande. Idag har gränserna mellan online och offline suddats ut. Fundera kring påståendena. Hur märks de i ditt liv? Ge gärna konkreta exempel. Avsluta med att följa upp med ett reflekterande samtal i hela klassen/gruppen.