sociologi Introduktion
Syftet med kursen Kunskaper om hur människor och samhället formar varandra och skapar varandra, hur kulturer och identiteter skapas utvecklar kunskaper om människors handlingar, sociala relationer och sociala processer med utgångspunkt i såväl samhällsförändringar som människors möten i vardagen. Förmåga att problematisera kulturmöten och sociala processer på individ-, grupp- och samhällsnivå. Förmåga att använda sociologiska begrepp, teorier och modeller. Eleverna skall utveckla ett kritiskt förhållningssätt – detta innebär att reflektera över och diskutera ämnesinnehållet. Diskutera och reflektera över samhällets, egna och andras handlingar och attityder samt värdera olika ståndpunkter. färdigheter i att kritiskt samla in, bearbeta och använda information från olika källor och förmåga att använda olika metoder för att samla in och bearbeta information.
Centralt innehåll Skapandet av samhällen, kulturer, identiteter, sociala processer och socialisation. Sociala strukturer utifrån klass, genus, etnicitet, kultur och religion. Sociala normer och kategoriseringar av människor. Innebörden av integritet, social kontroll, segregering och marginalisering. Diskriminering, jämställdhet och likabehandling. Metoder för att kritiskt bearbeta information, till exempel källkritik. Aktuella sociala frågor.
Kunskapskrav Eleven beskriver olika samhällsförhållanden, sociala strukturer och normer samt kategoriseringar av människor. Dessutom redogör eleven för hur dessa påverkar människors villkor och hur människor påverkar samhället. I beskrivningar och redogörelser använder eleven centrala begrepp, teorier och modeller samt förklarar samband och drar slutsatser. (För A: Dessutom värderar eleven teorierna med nyanserade omdömen och argumenterar för deras styrkor och svagheter). Eleven söker och bearbetar information från olika källor samt värderar den. Eleven diskuterar egna och andras attityder, värderingar och handlingar. I diskussioner framför eleven argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. Dessutom gör eleven reflektioner över kulturmöten och sociala processer. http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och- kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/soi?tos=gy&subjectCode=soi&lang=sv
Sociologi som ämne Är ett beteendevetenskapligt ämne (kunskap om hur människor beter sig). Brukar också anses vara ett samhällsvetenskapligt ämne (alltså det som förklarar hur samhället byggs upp och fungerar). Någonstans där emellan – mellan beteendevetenskapen och samhällskunskapen – finns sociologin. Söker få svar på syftet med mänskliga handlingar och hur vi påverkar varandra samt samhälle Det handlar om hur vi fungerar tillsammans med andra och hur det i sin tur påverkar den värld vi lever i, hur samhället formar oss och hur vi formar oss själva. Hur vi tillsammans formar samhället och vår kultur och hur samhället och kultur påverkar det sätt du handlar och agerar. För att förstå sociala relationer, samhällsförändringar, samhällsfenomen, människors handlingar. Går igenom allt från globala relationer till enskilda människors livsvillkor och identitet. Sociologi kan tillämpas på varje område som rör människan allt från datorspel, alkoholvanor, utbildning eller rasism. Tex world of warcraft – tittar på spelares skapande av identitet, genus, sexualitet samt det socialas betydelse för spelandet.
Kritiskt förhållningssätt Hela tiden ifrågasätta! Rumpnissar: https://www.youtube.com/watch?v=B6fEhygGOsQ Varför gör människan som hon gör? Varför är det så här? Hur påverkar människor varandra? Hur påverkar människan samhället?
Övning: Det sociologiska tänkandet ”no man is an island entire of itself, every man is a piece of the continent” (Forsell, s.8) – håller ni med om detta citat? Varför, varför inte? Finns fri vilja?
läxa s.7-31 Läs mikro-makro extra noggrant – skall få läxa att ge egna exempel på mikro och makrosituationer till den 26/1