Sociologi Introduktion.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Föräldramöte 12 september 2011
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Vetenskaplig Metod.
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Svenska p Svenska p.
Ledning och förståelse
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)
Tema Kär och galen.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Kunskapskrav och matriser
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Tro.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
Kapitel 4 Hälsofrämjande arbete
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap A 50p.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
Forum för genusvetenskap
Sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa
Genus och Kön.
Samhällets ojämlikhet
Mikro eller Makro?.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Att lära sig att hantera sociologiska begrepp
Moralfilosofins historia (MORIA) John Eriksson Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
Metod i samhällsvetenskap
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Nationer, ideologier och folkmord genom
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Vardagsrasism Inklusive etnocentrism. Etnocentrism betyder att man bedömer främmande kulturer med sin egen måttstock och att man placerar de egna kulturella.
Kulturantropologi A1 Föreläsning 8 Antropologiska erfarenheter – summering av introduktionskursen.
Segregering - integrering. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
Jaktetik Diskussionsmaterial
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Välkommen till svenska 1
Psykologi Introduktion.
Abrahamitiska världsreligionerna
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Varför läser ni religionskunskap?
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Kvinnohistoria Strukturperspektiv.
Hållbar utveckling.
Argumenterande text.
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

sociologi Introduktion

Syftet med kursen Kunskaper om hur människor och samhället formar varandra och skapar varandra, hur kulturer och identiteter skapas utvecklar kunskaper om människors handlingar, sociala relationer och sociala processer med utgångspunkt i såväl samhällsförändringar som människors möten i vardagen. Förmåga att problematisera kulturmöten och sociala processer på individ-, grupp- och samhällsnivå. Förmåga att använda sociologiska begrepp, teorier och modeller. Eleverna skall utveckla ett kritiskt förhållningssätt – detta innebär att reflektera över och diskutera ämnesinnehållet. Diskutera och reflektera över samhällets, egna och andras handlingar och attityder samt värdera olika ståndpunkter. färdigheter i att kritiskt samla in, bearbeta och använda information från olika källor och förmåga att använda olika metoder för att samla in och bearbeta information.

Centralt innehåll Skapandet av samhällen, kulturer, identiteter, sociala processer och socialisation. Sociala strukturer utifrån klass, genus, etnicitet, kultur och religion. Sociala normer och kategoriseringar av människor. Innebörden av integritet, social kontroll, segregering och marginalisering. Diskriminering, jämställdhet och likabehandling. Metoder för att kritiskt bearbeta information, till exempel källkritik. Aktuella sociala frågor.

Kunskapskrav Eleven beskriver olika samhällsförhållanden, sociala strukturer och normer samt kategoriseringar av människor. Dessutom redogör eleven för hur dessa påverkar människors villkor och hur människor påverkar samhället. I beskrivningar och redogörelser använder eleven centrala begrepp, teorier och modeller samt förklarar samband och drar slutsatser. (För A: Dessutom värderar eleven teorierna med nyanserade omdömen och argumenterar för deras styrkor och svagheter). Eleven söker och bearbetar  information från olika källor samt värderar den. Eleven diskuterar egna och andras attityder, värderingar och handlingar. I diskussioner framför eleven argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. Dessutom gör eleven reflektioner över kulturmöten och sociala processer. http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och- kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/soi?tos=gy&subjectCode=soi&lang=sv

Sociologi som ämne Är ett beteendevetenskapligt ämne (kunskap om hur människor beter sig). Brukar också anses vara ett samhällsvetenskapligt ämne (alltså det som förklarar hur samhället byggs upp och fungerar). Någonstans där emellan – mellan beteendevetenskapen och samhällskunskapen – finns sociologin. Söker få svar på syftet med mänskliga handlingar och hur vi påverkar varandra samt samhälle Det handlar om hur vi fungerar tillsammans med andra och hur det i sin tur påverkar den värld vi lever i, hur samhället formar oss och hur vi formar oss själva. Hur vi tillsammans formar samhället och vår kultur och hur samhället och kultur påverkar det sätt du handlar och agerar. För att förstå sociala relationer, samhällsförändringar, samhällsfenomen, människors handlingar. Går igenom allt från globala relationer till enskilda människors livsvillkor och identitet. Sociologi kan tillämpas på varje område som rör människan allt från datorspel, alkoholvanor, utbildning eller rasism. Tex world of warcraft – tittar på spelares skapande av identitet, genus, sexualitet samt det socialas betydelse för spelandet.

Kritiskt förhållningssätt Hela tiden ifrågasätta! Rumpnissar: https://www.youtube.com/watch?v=B6fEhygGOsQ Varför gör människan som hon gör? Varför är det så här? Hur påverkar människor varandra? Hur påverkar människan samhället?

Övning: Det sociologiska tänkandet ”no man is an island entire of itself, every man is a piece of the continent” (Forsell, s.8) – håller ni med om detta citat? Varför, varför inte? Finns fri vilja?

läxa s.7-31 Läs mikro-makro extra noggrant – skall få läxa att ge egna exempel på mikro och makrosituationer till den 26/1