Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Centrala innehåll och kunskapskrav
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Introduktion till filmen Klicka för att se filmen.
Värdering och urval (Internt utvecklingsprojekt – Cissela Genetay)
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Ett arbetsområde om poesi
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kunskapskrav och matriser
Om kunskap som förmedlas genom ord
Centrala innehåll och kunskapskrav
Förmågor och centralt innehåll
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Reseproduktion och försäljning
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Kapitel 4 Hälsofrämjande arbete
Förvaltningshögskolan GU Lärare: Iwona Sobis, Doc. Fil.dr
Aktiviteter och upplevelser
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Marknadsföring och försäljning
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Att välja metod Från Henrik Boström Vad används metoden till?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Forskningsmetoder inom barn- och ungdomsvetenskap Kvalitativ och kvantitativ forskningsmetod Litteratur: Repstad Kvale/Brinkmann.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Present.me Gratis program Skapa konto ”Ett digitalt verktyg på fritidshemmen”
1 UNDERSÖKNINGSMETODIK Ett gemensamt syfte för alla undersökningar är att få ökad kunskap om ett visst problemområde Statistiska undersökningar kan vara.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Ledarskap och organisation HT16-VT17 Mia Jönsson
Reklam Vem får synas och hur?.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Psykologi Introduktion.
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
[Förbättringsprojekt]
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Politiskt deltagande Sammanfattning.
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Religion och vetenskap
Ledarskap och organisation HT17-VT18 Mia Jönsson
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Föreläsning 1 Vad är ledarskap?
Språkutvecklande undervisningsstrategier i SVA-undervisningen
Presentationens avskrift:

Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod Ledarskap och organisation HT16-VT17 Mia Jönsson 2017-04-21

Ämnesplanen ÄMNETS SYFTE Undervisningen i ämnet ledarskap och organisation ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande: 4. Kunskaper om olika organisationsformer och deras användbarhet i olika sammanhang. 5. Kunskaper om hur organisationskulturer bildas och deras inverkan på ledarskap, medarbetare och resultat inom en verksamhet.

Ämnesplanen CENTRALT INNEHÅLL Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: - Kommunikation, samverkan och motivationsskapande faktorer inom en organiserad verksamhet. - Organisationsformer: olika metoder att organisera en verksamhet för att nå uppsatta mål av olika karaktär. - Organisationskulturer: antaganden, värderingar och normer som präglar en organisation samt hur organisationskulturen påverkar ledarskap, medarbetare och resultat..

Ämnesplanen KUNSKAPSKRAV - Eleven redogör översiktligt för innebörden av begrepp inom ledarskap och organisation. Med hjälp av teorier och modeller förklarar eleven översiktligt olika företeelser och sammanhang. Dessutom för eleven enkla resonemang om teoriernas och modellernas användbarhet. - Eleven beskriver också översiktligt olika organisationsformer och för enkla resonemang om deras användbarhet. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur organisationskulturer uppstår och för enkla resonemang om organisationskulturens påverkan på ledarskap, medarbetare och resultat inom en verksamhet.

Deltagande observation Kvalitativ metod för beteendeonservation. Observatören ingår i den grupp som ska observeras under fältstudier och försöker delta i dess aktiviteter. Datainsamlingsmetoden är informell. Initial analys pågår redan under själva observationsprocessen genom att forskaren gör fältanteckningar, det vill säga dokumenterar sina personliga intryck, tolkningar, tankar och känslor inför gruppens beteende. Observatörens egna erfarenheter och beskrivning av sin subjektivitet är således mätinstrumentet.

Deltagande observation Ostrukturerade observationsdata kan erhållas via deltagande observation där data antecknas som exempelvis fältanteckningar. Forskaren deltar i gruppen som studeras. Används ofta i etnografiska och grounded theory studier. Strukturerade observationsdata kan erhålls via exempelvis ett strukturerat observationsschema innehållande tydliga och precisa definitioner av olika beteenden inklusive tex frekvens och intensitet av dessa.