Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod Ledarskap och organisation HT16-VT17 Mia Jönsson 2017-04-21
Ämnesplanen ÄMNETS SYFTE Undervisningen i ämnet ledarskap och organisation ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande: 4. Kunskaper om olika organisationsformer och deras användbarhet i olika sammanhang. 5. Kunskaper om hur organisationskulturer bildas och deras inverkan på ledarskap, medarbetare och resultat inom en verksamhet.
Ämnesplanen CENTRALT INNEHÅLL Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: - Kommunikation, samverkan och motivationsskapande faktorer inom en organiserad verksamhet. - Organisationsformer: olika metoder att organisera en verksamhet för att nå uppsatta mål av olika karaktär. - Organisationskulturer: antaganden, värderingar och normer som präglar en organisation samt hur organisationskulturen påverkar ledarskap, medarbetare och resultat..
Ämnesplanen KUNSKAPSKRAV - Eleven redogör översiktligt för innebörden av begrepp inom ledarskap och organisation. Med hjälp av teorier och modeller förklarar eleven översiktligt olika företeelser och sammanhang. Dessutom för eleven enkla resonemang om teoriernas och modellernas användbarhet. - Eleven beskriver också översiktligt olika organisationsformer och för enkla resonemang om deras användbarhet. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur organisationskulturer uppstår och för enkla resonemang om organisationskulturens påverkan på ledarskap, medarbetare och resultat inom en verksamhet.
Deltagande observation Kvalitativ metod för beteendeonservation. Observatören ingår i den grupp som ska observeras under fältstudier och försöker delta i dess aktiviteter. Datainsamlingsmetoden är informell. Initial analys pågår redan under själva observationsprocessen genom att forskaren gör fältanteckningar, det vill säga dokumenterar sina personliga intryck, tolkningar, tankar och känslor inför gruppens beteende. Observatörens egna erfarenheter och beskrivning av sin subjektivitet är således mätinstrumentet.
Deltagande observation Ostrukturerade observationsdata kan erhållas via deltagande observation där data antecknas som exempelvis fältanteckningar. Forskaren deltar i gruppen som studeras. Används ofta i etnografiska och grounded theory studier. Strukturerade observationsdata kan erhålls via exempelvis ett strukturerat observationsschema innehållande tydliga och precisa definitioner av olika beteenden inklusive tex frekvens och intensitet av dessa.