Mänskliga rättigheter för vem och för vad?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rom = människa.
Advertisements

Om mänskliga rättigheter
Om människosyn och etik
En lektion om de mänskliga rättigheterna
Liberalism Individer och stater är rationella.
Demokrati & diktatur.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
LAG & RÄTT.
Mänskliga rättigheter i Västra Götaland
Myter om mänskliga rättigheter - fritt efter Elisabeth Abiri
Mänskliga rättigheter Demokrati och frånvaro av mänskliga rättigheter är en omöjlig kombination.
VFU-ledarkonferens 15:e augusti 2012 Wallenbergs konferenscentrum
Mänskliga Rättigheter - i möte med människan
Mänskliga rättigheter
Mänskliga rättigheter
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Enhet Politik på människans och naturens villkor
Vad är identitet?.
ILOs rekommendation 202 Social Protection Floors
Vad innebär ett barnperspektiv
Jämlika och Jämställda beslut " Jämställdhet betyder att mamman och pappan producerar barnen tillsammans. Förr i tiden var det bara mamman som födde upp.
Kunskapskrav och matriser
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Demokrati och diktatur
Civila samhället och kärnvapennedrustning – vilken roll spelar vi och vilket ansvar har vi?
Mänskliga rättigheter
Folkhälsoinsatser utifrån ett rättighetsperspektiv
Barnets rättighet är den vuxnas plikt
Vad är skillnaden mellan internationell politik och nationell politik?
Varför talböcker? Ingrid Källström Varför talböcker?
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Skolbibliotek för alla Skolbibliotek för alla2 Ingrid Källström.
Presentation från Svenska FN-förbundet
Tema: Folkmord Du kommer att få skriva en uppsats om ett specifikt folkmord Arbetet med folkmord kommer att pågå både under samhällskunskapen och Historieundervisningen.
Jenny Långström Jämställdhetsutvecklare Tel: Mobil:
vt ”Människan i EU” - om förvaltning, medborgarskap och fri rörlighet.
Mänskliga rättigheter för vem och för vad? Ht 2014 Susanne Fransson
Definition En handlingsfrihet för den enskilde att, utan otillbörlig inblandning kunna kommunicera med sin omgivning och med allmänheten oavsett sätt och.
Mänskliga rättigheter för vem och för vad? ht 2016 Susanne Fransson
Mänskliga rättigheter i EU. Vad är mänskliga rättigheter? -Mänskliga rättigheterna (MR) är en del av folkrätten och övrig internationell rätt. Rättigheterna.
Barnets Rätt i Tobaksfrågan
Barnkonventionen i förskolan
Integritet läroplansanalys.
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Whistleblowing – en rättighet och en skyldighet
Barnkonventionen blir svensk lag – Lagrådets yttrande
Whistleblowing – en rättighet och en skyldighet
Konventionens juridiska status i Sverige
Kvinnors och barns rättigheter
En introduktion till politisk filosofi
Mänskliga rättigheter för vem och för vad?
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Whistleblowing – en rättighet och en skyldighet
Barnets rättigheter: historik och bakgrund
Rättigheter = s. 20.
Ett schyst arbetsliv med mångfald och likabehandling
Realistiskt teori.
Dataskyddsförordn ing GDPR- ny lag som gäller
IBIC/ICF Digital delaktighet Öppna jämförelser
Uppsala Public Management Seminar 14 mars
Regeringens lagrådsremiss inkom till Lagrådet den 6 juli 2017.
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
Konventionens innehåll och struktur
Konventionens innehåll och struktur
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Presentationens avskrift:

Mänskliga rättigheter för vem och för vad? vt 2017 Susanne Fransson www.diskrimineringslagen.se

Introduktion, bakgrund, utveckling Det historiska perspektivet: Vem var Olympe de Gouge? Det rättsliga perspektivet Det samhällsvetenskapliga/rättssociologiska perspektivet Habermas. Se min bok och den grön-svarta boken. Kopierat material. Det historiska perspektivet utveckling linjärt i tiden. Olympe de Gouge se Schömer och Hydén. Det historiska: 1776 oavhängighetsförklaringen, 1789 ”frihet och jämlikhet” men Olympe de Gouges! Naturrättsligt, nationalstatligt till mellanstatligt, universella 1948 FN och folkrättslig selektiva rättigheters expansion. Jim Ife ett västerländskt ”upplysningsprojekt”. Det rättsliga: rättssystematiskt en del av folkrätten. Internationella konventioner, protokoll binder stater. Förklaringar och deklarationer är politiska förpliktelser. S. 29 Hydén. Avgränsar vem som har en rättighet och vem som kan ställas till ansvar. Folkrättsligt stater. Var och en – individer men också företag och organisationer. 3. Samhällsvetenskapligt/rättssociologiskt s. 39 bakgrund, användning och konsekvenser i människors livsvärld. Handling, åtgärd, verktyg. Juridiken säger inget om mänskliga rättigheter som medel för politisk och social mobilisering.

Blåa, röda och gröna rättigheter Statens skyldighet och individens rättigheter och friheter Ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter Hållbar utveckling, miljörättigheterna Vad består den av? Det rättsliga perspektivet. S. 34 Hydén. Hållbar utveckling s. 42-43 också för framtida generationer. 1. 1966 de medborgerliga (civila) och politiska rättigheterna. 2. 1966 de ekonomiska, sociala och kulturella rättigheterna.

Mänskliga – vem omfattas? I hög grad fokus på rättighetsperspektivet och inte på det mänskliga. Ta upp frågan om nationella medborgarskapet och universella mänskliga rättigheter här. Människovärdet har inget medborgarskap (Habermas grunden för MR:s odelbarhet). Hårdvaluta för utsatta människor i samhället. Centralt i konflikten mellan system och livsvärld. Ersätter den klassiska konflikten mellan arbete och kapital.

Rättigheter och friheter Negativa och positiva Absoluta och progressiva Individuella och kollektiva Kollisioner och begränsningar: min rättighet och din frihet Filosofiskt perspektiv. Vem har rättigheterna? Vem kan ställas till ansvar? Uppsalaskolan: Det finns inga mänskliga rättigheter. Se boken Teorier om rättigheter. Positivistiskt. De finns för att en grupp, män, vid en viss tidpunkt 1948 bestämde så. De finns får att de är nedskrivna. Jim Ife utgår från det mänskliga. Vad är en rättighet? Utkrävbara rättigheter. Ett rättighetsbaserat synsätt. Skillnad mellan att ha en rättighet och välgörenhet eller medlidande.

Sverige och folkrätten Monism Dualism: fördragskonform tolkning, transformation och inkorporering Ett exempel: Åke Green målet Europakonvention inkorporerad 1995 Barnkonventionen inkorporeras 2018 Se min bok s. 17-19. Se Maria Grahn fördelar och nackdelar. Åke Green-målet ”fördragskonform tolkning av HD.

Regeringsformen och diskrimineringslagen 1 kap. 2 § Likabehandling och icke-diskriminering 1 kap. 9 § Sakligt och opartiskt 2008 års diskrimineringslag – förbud, sanktioner och aktiva åtgärder Likabehandling centralt! Myndigheter. Myndighetsutövning. Begränsningar av de mänskliga rättigheterna kan ske. Lag krävs. Nödvändigt och lämpligt i ett demokratiskt samhälle. T.ex. gränskontroller. Läs upp 1 kap. 2 § blå, röda och gröna. De kulturella rättigheterna är de som är sämst utvecklade i svensk lag. De ekonomiska är starkast se SoL och socialförsäkringsbalken.

Exemplet Barnkonventionen Artikel 3 Barnets bästa: allmän kommentar nr 14 Barnrättskommitténs allmänna kommentar om rättigheter för unga lagöverträdare nr 10 Tredje tilläggsprotokollet - klagorätten Se Marias OH och mina anteckningar. Unik se Hydén. Se fakultativa protokollet. Se BO:s webbsida och barnrättskommitténs tolkningar. Ta upp klagomålsförfarandet.

För och till vad? Mänskliga rättigheter som en vision och som en nödvändig och realistisk utopi Mänskliga rättigheter på samhällsnivå och globalt? Mänskliga rättigheter i arbetet med människor Socialarbetare ”human rights workers” Ett rättighetsbaserat perspektiv i arbetet med människor 1. Se Habermas och Ife. 5. Se Rättighetskommittén pengar finns att söka. Mixgården besöket. Skydd? Individ-kollektiv? 2. Hur hävdas de mänskliga rättigheterna gentemot den som inte respekterar dem? Se GP kulturdelen 26/8. 3. utgå från människors rättigheter istället för deras behov. Utgå både från rättsreglerna, deduktivt” och verkligeten ”induktivt”. 4. och 5. Lämna upplysning, positivism, paternalism, evidensbaserat tänkande, sluta söka bestpractise (det finns både dåliga och bra exempel som man kan lära sig något av) och sätt det mänskliga och rättigheterna i fokus.

Lästips och annat Teorier om rättigheter. En antologi om mänskliga rättigheter. Sammanställd av Peter Bauhn. Mänskliga rättigheter i svensk belysning. (red.) Annika Staaf & Lars Zanderin. Human Rights and Social Work. Towards rights-based practise. Jim Ife. SOU 2016:19 Barnkonventionen blir svensk lag Västragötalandsregionens rättighetskommitté.