EUs Kulturpolitik Kulturen i EU dokument—först 1992 ”Unionen ska bidra till kulturens utveckling i medlemsstaterna med respekt för dessas nationella och regionala mångfald samtidigt som unionen ska framhäva det gemensamma kulturarvet.”
Fördraget om kultur ”Att sprida de europeiska folkens kultur och historia” ”Att bevara och skydda det kulturarv som har europeisk betydelse” ”Icke-kommersiellt kulturutbyte”
Kultur 2007-2013 Kulturagendans prioriteringar: Kulturell mångfald och interkulturell dialog. Dvs: främja rörligheten för konstnärer och yrkesverksamma inom kultur samt rörlighet för alla konstnärliga uttryck stärka interkulturella färdigheter och interkulturell dialog genom att utveckla nyckelkompetenserna för livslångt lärande, såsom kulturell medvetenhet och kulturella uttrycksformer samt kommunikation på främmande språk
2007-2013 Stimulans av kreativiteten inom ramen för Lissabonstrategin för tillväxt och sysselsättning. att främja kreativitet i utbildningen och integrera den dimensionen i åtgärderna för livslångt lärande att stärka kultursektorns organisatoriska kapacitet genom att lägga tonvikten på företagarandan och på utbildning i förvaltningskompetens att utveckla handlingskraftiga partnerskap mellan kultursektorn och andra sektorer för att öka effekten av investeringar i kultur
2007-2013 Kulturen som ett väsentligt inslag i EU:s internationella förbindelser EUs befogenhet: ”att vidta åtgärder för att stödja, samordna eller komplettera medlemsstaternas åtgärder inom kulturområdet.” Budget 400 miljoner euro
Metod Den öppna samordningsmetoden: - man avtalar om gemensamma mål och en tidtabell för att genomföra dem samt om regelbunden rapportering över vilka åtgärder som har vidtagits i medlemsländerna för att stödja genomförandet av kulturagendans mål.
Aktörer arbetsgrupper forum för strukturerad dialog europeiska kulturforum dessa ger förslag och rekommendationer till EU
Europeiskt medborgarskap Programe Guide (anvisningar för ansökningar): ”Programmets övergripande mål är att stärka det kulturområde som delas av människorna i Europa och som grundar sig på ett gemensamt kulturarv genom att utveckla samarbetet mellan kulturaktörer i länder som deltar i programmet och på så vis främja framväxten av ett europeiskt medborgarskap.” (min kursivering)
EU – övernationell institution en ny autonominivå; (teoretiskt) inga nationella intressen; samtidigt EU får ”harmoniera” de olika medlemmarnas kulturpolitik Kommissionen (lagförslag), Rådet och Parlamentet röstar och antar lagar Committees of Regions (relevanta ang. kultur)
fastställningen av dagordningen—transnationella kunskapsteoretiska gemenskaper (epistemic communities) policy formulering—lobbyverksamhet (advocacy), allianser, enskilda policies beslutsfattande och tillämpningsnivåer—institutionsanalys
Viktiga instanser Directorate General (Educational, Audiovisual and Culture) Executive Agency
Steg 1 - dagordningen - relevant att analysera: transnationella kunskapsteoretiska gemenskaper (epistemic communities); forskningscentra, nätverk; konferenser; lobby organisationer; EU initiativer, policy: Lisabon Agenda (kunskapsbaserad ekonomisk utveckling), Bolognaprocessen (harmoniera högre utbildning); betoning på kulturell integration; - Executive Agencys betydelse: beställer analyser, påverkar policy
Steg 2 och 3 Policyformulering och beslutfattande - relevant att analysera lobbykoalitioner, nätverk; ”role of comitology”: möte, diskussioner, förhandlingar
Steg 4 Tillämpning: - relevant att analysera: kommissionens mål: mobilitet av kulturarbetare, av kulturprodukter/föremål, uppmuntrande av interkulturell dialog
Exemplarisk verksamhet? Ett utmärkt exempel på supranationell kulturpolitik (p g a institutionell struktur, process, etc) EU:s ”soft power” Problematiska aspekter?