Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Vs..
Lean Forum studiebesök 2011
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Scanias motormontering Södertälje
Hälsopedagogiskt arbete kap. 4
Nordic Innovation Centre
En introduktion till SEB Way
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Kvalitet i grundutbildningen1
Patientsäkerhetsronder
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Hälsopedagogiskt arbete kap 4
Projekt ”Barnets rättigheter i vårdnadstvister” Projektet drivs i samarbete med Socialstyrelsen, FoU i väst GR, regionförbundet i Örebro och sex kommuner.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Ramverk för patientmedverkan
Framtidens specialistläkare
Evidensbaserat arbete i praktiken – med fokus på kompetens och brukarmedverkan Lars Oscarsson.
Förbättringskunskap Begreppet förbättringskunskap är en översättning av det som i amerikansk litteratur kallas för Profound knowledge of improvement. Förgrundsgestalter.
Detta är God Vård.
Att tillsammans påverka!
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Projektledning.
Flytta till Dalsland-Årjäng!? Hinder och möjligheter för flyttrörelser till den svenska landsbygden 1.
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Trondheim 2-4 maj 2011 Annika Malm. Formidling kräver rätt förutsättningar Historiskt i Sverige Målstyrda resultat Väletablerade och evidensbaserade metoder.
Patientsäkerhetskultur
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Struktur för att värdera strategiskt viktiga processer (enligt Cliff Norman, Texas, USA, API, Assositation in process Improvement) och uppdaterad och översatt.
Från riktlinjer och evidens till förebyggande i praktiken Matti Leijon, MPH, PhD Forskningskoordinator Centrum för primärvårdsforskning (CPF) Region Skåne.
Kort presentation av vad vi gör
Petra Carlsson Emelie Hansson Zerina Mackovic Elsa Martinsson
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Cancervårdprocesser och deras förbättring
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Framtidskartläggning
Presentation Förbundsmötet 2016 Etapp 1, Organisationsutredning.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Förbättringskunskap. Begreppet förbättringskunskap är en översättning av det som i amerikansk litteratur kallas för Profound knowledge of improvement.
1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management.
Ramverk för patientmedverkan
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Sociologi Introduktion.
på personer i behov av hjälp
Design & Utvärdering, 5 poäng
Fem viktiga frågor – kartläggning för att förstå sammanhang
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
Nära Vård A game changer? Dagens tema, , Förnamn Efternamn.
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
Action Learning.
Att planera och följa upp verksamhet inom
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Kyrkan – skapelsens förvaltare
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Ref: The spread and sustainability of qulatity improvement in healthcare

Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar de attityder, tro, uppfattningar och värderingar vi delar En god ledare visar på svagheter och brister i nuläget (push) och att framtiden är något vi kan se fram emot och påverka (pull) Vi utvecklar kunskap genom att kombinera forskning, praktik och kunders/patienters och personalens erfarenheter Innovation avser att göra något annorlunda istället för att göra samma sak bättre Alla förbättringar kräver förändringar men det är inte alla förändringar som kommer att leda till förbättringar Hållbarhet Change management – förändringsledarskap, hur vi lyckas skapa rörelse hos individer, team och organisation till ett önskat framtida tillstånd Förståelse för varför oönskade händelser sker, att ta itu med bristfällig design och våra arbetssätt är nyckeln till förbättring Graden av personcentrering i ett system återspeglas i övergripande beslut, design av våra processer och hur vi agerar Stort och brett engagemang, är bästa vägen för att skapa stora förändringar