Kommunikativ förmåga MATEMATIK = SANT!.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mattebanor År 5-6. Affären Skanna priset för 5 päron. Skanna priset för 4 lime. 5 päron kostar lika mycket som 4 lime och 1 guldpaket. Hur mycket kostar.
Advertisements

Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mattebanor År 2-3.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Mål att uppnå och nationella prov för årskurs tre
Betyg och förmågor.
Ett arbetsområde om poesi
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Elevråd på SFI vad är det?. Du som är elev på SfI har möjlighet att påverka din utbildning. Det betyder att du kan tala om vad som fungerar bra och vad.
Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
Tjo! Lennarth och hans vänner kommer hjälpa oss så att du lär dig om decimaler, hur man förkortar bråk och om odds. Det här är Lennarth -> Det här är hans.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Argumenterande text Retorik Arbetsgång Modell Stilfigurer.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Har du med dig bok, penna och block. Sätt dig ned. Fundera på hur en vattenmolekyl ser ut under tystnad. 1.Upprop 2.Varför vatten? 3.Vattenmolekylen 4.pH.
Cirkulation och fysisk aktivitet - Våra bästa vänner går hand i hand + = Sant.
Hjärnan. Vill skapa mening – rätt reaktion Reflexer Söker efter samband Tolkar och fyller i När du ser en människa komma springande tolkar hjärnan det.
Rita en figur Problemlösningsstrategier 1.
V36, 2016 Veckobrev för förskoleklasserna
X 4.4 Andel i bråkform Tre av tio kulor är blå.
Pedagogisk planering- Naturkunskap
Jag är ingen talare men…
Mål Ekologi 2 När vi är klar med detta område bör jag kunna:
Varför läser ni religionskunskap?
Basala kompetenser. Basala kompetenser Arbeta efter instruktioner Uthållighet, motivation, tålamod Pålitlighet Närvaro/punktlighet Samarbetsförmåga.
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Resonerande text Använd din elevbok!
Vad gör vi idag? Lek 2 Vad händer idag och varför?
Religion.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Elevråd på SFI vad är det?.
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Elevråd på SFI vad är det?.
Riktlinjer för betygssättning
Argumenterande text.
Välkomna till årskurs 6! Mentorer: Helen Webster (engelska, matematik) Terese Andersen (svenska, SO) Petra Yngström (matematik, NO)
Att bemöta och bli bemött
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Engelska – English Pick a colour…
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
SO Sverige Vi kommer att: Under detta arbetsområde kommer du att
Etik- planering.
Rita en figur Problemlösningsstrategier 1.
Atlas Vi lär oss hur vi använder atlasen för att hitta information och tolka olika kartor.
Uppställning addition utan tiotalsövergång
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Källkritik.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete
Tallriksmodellen består av tre delar:
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Textgenrer.
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader Brännpunkt Konsekvenser för staden
1/2 Ditt namn och datum: Namn på den du har samtalet med:
Bråk Kapitel 1.
Lokala sponsorer (ta bort om ni ej har det)
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Djuren möter ungdomskulturen
Presentation Rickard Pettersson Pappa, pedagog, regionalt skyddsombud, särbo, analytisk, skäggig och mycket mer. Något jag inte är: Bipolär, begreppet.
Det handlar om multiplikation
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Presentationens avskrift:

Kommunikativ förmåga MATEMATIK = SANT!

KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA Du ska kunna resonera och bemöta och framföra olika argument! Kunskapskrav: Du ska kunna redogöra för och samtala om hur du löser matematska uppgifter på ett i huvudsak fungerande sätt och använder då bilder, symboler, tabeller, grafer och andra matematiska uttrycksformer med viss anpassning till sammanhanget. I redovisningar och samtal kan du föra och följa matematiska resonemang genom att ställa frågor och framföra och bemöta matematiska argument på ett sätt som till viss del för resonemangen framåt.

FRÅGOR! ARGUMENTERA DITT SVAR- BEVISA! FINNS DET TAL SOM ÄR MINDRE ÄN 1? KAN ETT BRÅKTAL VARA MINDRE ÄN 1? KAN ETT BRÅKTAL VARA STÖRRE ÄN 1? KAN ETT BRÅKTAL VARA LIKA STORT SOM ETT TAL MED SIFFROR? KAN MAN SKRIVA ”EN HALV” PÅ FLERA OLIKA SÄTT? KAN MAN DELA 1 I 100 LIKA STORA DELAR? KAN MAN DELA 1 I 1000 LIKA STORA DELAR?

HUR STOR DEL AV FIGUREN ÄR FÄRGLAGD? PÅ HUR MÅNGA OLIKA SÄTT KAN DU SVARA?

MATEMATISKA SAMBAND PROCENT DECIMAL BRÅK 1 1/2