Demokrati och din medievardag. Om filterbubblor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Demokrati och diktaturer
Advertisements

Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Demokrati & diktatur.
Referat En sammanfattning.
Anneli och Christians Datorskola
Att kläcka och vaska idéer
Geografiska begrepp svåra ord
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Sociala medier Twitter Facebook Bloggar YouTube.
Information om YouTube
Betyg och förmågor.
Att synliggöra lärande
Kunskapskrav och matriser
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Propaganda.
Case seminarium Grupp 3, Azra Custovac, Anna Ojdanic & Indira Todorovac.
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Video Games The movie. E -Ni ska välja ett spel som är er favorit. -Ni ska förklara varför den är just er favorit -Hur kan spelet utvecklas i framtiden.
Etik och ledarskap.
Samhällskunskap C & Geografi B, 2011/2012
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Massmedia.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Föreställ dig att du är 22 år och precis pluggat färdigt. Du bestämmer dig för att söka jobb hos Hela Världen AB. Hela Världen AB är ett företag som.
Vad är historiebruk för spännande?. – Historiebruk handlar om hur vi använder (brukar) historia i samhället i olika sammanhang och för olika syften. –
Det förändrade medielandskapet och demokratin
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Det nya medielandskapet och demokratin
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
Textlösa bilderböcker
Jag ser dig – jag ser dig inte! Om hat.
X 5.2 Tabeller och diagram Frekvenstabell
Att skriva en resonerande text
Videokonferens 4 Läsa upp dikt Hålla föredrag
Diskussion gällande scoutingens värderingar
Hur tänker du kring medieutvecklingen? Om det nya medielandskapet.
Det där tror jag inte på! Om egenintresse.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Vem sa det? Om anonymitet.
Nationella proven i svenska
Mål v.7 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Måste du veta vem jag är? Om anonymitet.
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Våra relationer och folkbibliotek
Det nya medielandskapet och våra relationer. Om kränkningar på nätet.
Källkritik.
Diagram, kombinatorik & sannolikhet
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Varför män till förskolan? & Vilka män till förskolan?
Data och att presentera data
Den som säger sanningen är fri! Om sanningsbegreppet.
Workshop Arbetsplatslärande.
Krönika v.35-v.36 Du lär dig formen för en krönika
Reklam eller redaktionellt budskap?
Hållbar utveckling.
Tema energi.
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Byt perspektiv – från reklam till journalistik
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Ungdomars hälsa och livsstil
Medias roll i demokratin
Presentationens avskrift:

Demokrati och din medievardag. Om filterbubblor Övning Tid: 15 minuter

Syfte med övningen Idag har vi en fantastisk möjlighet att både söka information och uttrycka våra åsikter- men också fler möjligheter att välja bort informationskanaler. Vilken information du nås av påverkar din syn på världen.

Arbeta enskilt Vad tar du del av för innehåll på sociala medier? Gör ett enkelt cirkeldiagram.

Diskutera i grupper Jämför ditt diagram med gruppen. Mycket av den information du nås av är utvald för att passa just dig. Vad finns det för fördelar och nackdelar med det? Vad kan du göra för att vara säker på att du i din medievardag får ta del av olika perspektiv och olika sätt att se världen? Varför är det viktigt? Är du bättre eller sämre informerad om vad som händer i världen än en ung person var för 20 år sedan? Motivera.