Fotografiet som kommunikation
Tre kategorier Faktabilder Prosabilder Poetiska bilder
Faktabilder Rent informativa eller instruktiva bilder Vetenskap, teknik, beskrivningar etc
Prosabilder Innehåller alltid ett uttryck och är subjektiva Illustrationer, reportagebilder, fotoreportage, reklam och propaganda
Reportagefoto
Illustrationsbild
Fotoreportage Klarar sig utan text Miljöbild, helbild, halvbild, närbilder.
Poetiska bilder Poetiska bilder eller estetiska bilder Fotografens egen estetik är som tydligast
Reklam och propaganda Prosabilder med starkt manipulativa inslag. Dessa består både av estetiska och psykologiska element som förstärker syftet.
Konstfotografi Inom konstfotografiet kan man experimentera med bilder och arbeta gränsöverskridande Estetiken kan också finnas i olika konstnärliga val och arrangemang som fotografen gör. Det konstnärliga uttrycket och de estetiska värdena är viktigare än det realistiska .
Kommunikationsmodellen 1
Kommunikationsmodellen 2
”Mediet är budskapet”
Mediet och budskapet sitter ihop Förhållandet mellan form och innehåll är jämbördigt, även i den grafiska utformningen
Formen börjar ta över
Innehållet är annorlunda formen
Innehållet blir bara form
Tryck
Raster
Fotoklichén
Färg i tryck och på skärmar
RGB – additiv färgblandning För skärmar
CMYK – subtraktiv färgblandning För olika tryck
Off-set tryck
Foto-silkscreen