Fördjupa din essä.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Samtala om böcker.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Att kläcka och vaska idéer
Från ord till handling Svensklärares ”omstilling”/omsättning av textteorier i klassrummet
Informationssökning & Källkritik
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
GYMNASIESÄRSKOLA GYMNASIE SÄRSKOLANS MATEMATIK NATURKUNSKAP
Mål och betygskriterier
Formellt, skarpt och snyggt
Artikel – reportage - debattartikel
Debattartiklar.
Digitalt klassrum och nätbaserat möte Sommarens lärande stunder.
Insändare Struktur och respons.
Träff 2 Erfarenhets-utbyte & VENN-diagram
Att övertyga ! Disposition och mall.
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Textgenrer Vad är en textgenre?.
Argumenterande text.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Massmedia.
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Sociala medier som påverkningskanal Anne Salovaara-Kero: Mamma Annorlunda & Normalstörd.
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
Studieteknik Vad ska det vara bra för?.
Inledning och avslutning
Leda och planera sokratiska samtal
Så möter jag media Martin Karlberg, utbildningsvetenskapliga fakulteten.
Efter filmen… 1) Vilka nya ord lärde du dig i filmen som handlar om reklam? 2) EPA- skriv ner och berätta för en kompis! 3) I filmen pratar man om att.
Essäprov = uppsats.
Formellt, skarpt och snyggt
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
Fontänhögskolan En modell för utbyte av kunskap och erfarenhet - blandning av teori och praktik.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Genrer Krönika 1 Carmen Winding, Bäckaskolan 7-10 sär, Gnosjö –
Uppsats. Du ska skriva en uppsats om något som har med musik att göra! Det kan till exempel vara en grupp eller ett instrument Du kommer att få lektionstid.
SKRIVA TEXTER Vad är uppgiften? Berätta om det inte något annat! Skriv mycket! Bättre med lång text och fel än lite och rätt. Några exempel på bisatser.
Vad vägleder eller hjälper dig när du ska avgöra vad som är rätt eller fel? ETISKA REGLER/MODELLER; PLIKT- eller REGELETIKEN, KONSEKVENSETIKEN, SINNELAGSETIKEN.
Krönika Vad? Hur? Varför?.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Svenska Matematik So/No Engelska Idrott Övrigt Jobbat klart hJ-ljud
Källkritik 101.
Enkelt perspektiv Vilka av gubbarna är störst?
                  Det svenska språket  Bildkälla: Marie Söderman 
Att skriva en resonerande text
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
Nationella proven i svenska
Resonerande text Använd din elevbok!
SV: 9:05-9:45 Tyst läsning Presentationsteknik
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Funkofobi.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Referat och referatmarkörer
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Måndag den 22 januari 2018.
Krönika v.35-v.36 Du lär dig formen för en krönika
Reklam eller redaktionellt budskap?
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Leda och planera sokratiska samtal
Ingen ny regering i sikte! Åtta (8) alternativ!
Prata politik - även efter Skolval 2019 Skolval 2019 är över och nu börjar det viktiga efterarbetet. Hur gick det? Vilka tankar finns i klassrummet efter.
Presentationens avskrift:

Fördjupa din essä

Fundera på följande frågor: HUR? Min åsikt? Mina argument? Konkreta exempel? Vad kan man göra? Idealsituationen? Vad bör undvikas? VEM? VILKA? Vem berörs? Vem bär ansvar? Vilka problem? Vilka goda sidor?

VAD? Politiska frågor? Filosofiska frågor? NÄR? Skillnad mellan förr och nu? Generationsklyftor? VAR? Skillnader mellan länder, kulturer och religioner? Utvecklingen?

VARFÖR? Orsaker? Bakgrund? Nuläge? Framtid? FÖLJDER AV? Fördomar? Nytänkade? Känslor – förnuft? Minnen? Erfarenheter?

Utnyttja allt du vet och kan! Det du lärt dig i skolan Sådant du läst i tidningar, sett på tv, hört i radio Något du läst på webben Böcker du läst Sångtexter du lärt dig Vad du sett på stan Vad du upplevt på en resa Vad du minns från tidigare

Glöm inte att du kan ha nytta av: Vad din mamma, farfar, kusin berättat Diskussioner med kompisar Materialet i häftet Din fantasi!

Skriv en text som du själv skulle vilja läsa!

Hellre enkelt och klart än svårt och kryptiskt!

Tänk först, anteckna, disponera och skriv.

För en diskussion med din källa.

ALLA, också DU har läsvärda tankar!