Presentation för Informatik augusti 2015

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

- En gemensam plattform för lärande för Katrineholms kommuns förskolor, grundskolor och gymnasieskolor.
Skapa ett video-CV på YouTube
Grundtankar dokumenthantering
This work is licensed under a Creative Commons 3.0 Attribution License Wikispaces för SBC En guide
Om studentwebben Mitt Lnu – Bakgrund
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Hantering av forskningsdata Birgitta Bergvall-Kåreborn Professor i Informatik.
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
Sara Sjölund Gymnasielärare i Engelska och datorkunskap
Utveckla din Praktiska IT
10 STUDIEHANDLEDNINGAR.
Norska filmen om boken  
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Mål och betygskriterier
ARKISTOLAITOS Arkivverket Projekt för förnyelse av webbplatsen.
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Information Livsstilsportalen.
Laterna Compact Booking Saknar du ett bra bokningssystem? Pröva det här! Lättanvänt Flexibelt Pålitligt.
Schemaläggnings- och bokningssystem för Linnéuniversitetet HT12
Digitala portföljer i lärarutbildningen LIKA 9 mars 2006 Jonas Gustafsson
Kompetensutveckling Med PIM
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
En PowerPoint om PowerPoint
Enkät “Teknikmedierad student- lärarinteraktion i högskolekurser” Survey “IT in higher education” Ja, jag är verksam inom kurser vid GU och kan tänka mig.
Webbresursen PIM ska fördjupa din Praktiska IT och Mediekompetens
Mats Blomberg Mauritza Jadefrid Joakim Lennartsson Biblioteksundervisning i informationskompetens med fokus på hållbar utveckling.
Visioner och verklighet Planeringsdagen Verkligheten  Universitetet blöder  Studenterna försvinner  Sparbeting och hyreshöjningar 2007  Nya.
Projekt och Arkitektur
Hur blir man klok på universitetet?
iPad och IT som digitala verktyg i undervisningen
Sociala samarbetsverktyg och molntjänster Anne Månsson.
Pedagogiskt arbete vid avdelningen för energi- och miljöteknik - kursvärderingar Förutsättningar Kort historik Tre kurser för att exemplifiera; - Energiteknik,
IUP och Maxcel Matriser + Excel = sant…. Hur det startade…  Traditionella utvecklingssamtal  Föreläsning om ELUS våren 2008  Elevledda utvecklingssamtal.
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
Enheten för digital publicering Elektronisk publicering av examensarbeten / uppsatser vid Uppsala universitet Publicering genom DiVA - Vad är.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
Startmöten för nätkursprojekten 2013 Tove Forslund & Maria Sundström, Lärcentret
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund1 1 e-tent – så här kan man göra i praktiken. Exempel från andra fakultetsområdet Minikonferensen om kursutveckling Minikonferensen.
Digitalisering av text Kursintroduktion Mats Dahlström 30 Mars 2005.
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Teknik för multimediaproduktion Referensgruppsseminariet, november 2011 Tove Forslund, Lärcentret
Hur går det till att rapportera in betyg idag? Varje lärare fyller i ett Excel- dokument där varje delmoment i kursen fylls i. När betyget är satt skickas.
Planera, informera, samarbeta och mötas online Åsa Kronkvist, 2009.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Resultat så här långt Ladok - produktbeskrivning Catherine Zetterqvist, Anette Eriksson.
Interna kommunikationsflöden
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Vad krävs för att forskningsdata ska kunna hittas och användas?
Automatiserade kursvärderingar och analysmallar
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
GREENSCREEN BY DO INK.
Gemensam tentamenshantering vid SLU:s huvudorter
Introduktion till digital salstentamen
Lärcentrets stöd för nätkursutveckling
Söka skola 2019 – Stockholm Underlag till informationsträffar mm för fristående skolor som medverkar i det gemensamma ansöknings- och antagningssystemet.
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Årskursinformation för årskurs 1
Referensgrupp
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Enkätlänkar via todaytoo version
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Pernilla Severson, projektledare Brita Cederblad, projektdeltagare
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Mina sidor – inloggade tjänster
DIGITALA KUNSKAPSTEST
Presentationens avskrift:

Presentation för Informatik augusti 2015 IKT på fakulteten Presentation för Informatik augusti 2015

Ikt-pedagoger vid fakulteten för teknik Birgitta Gillsjö Pia Palm Boka en ikt-pedagog Micael Carlsson Christina Nielsen Nina Albrecht

Utbildningsmiljön – vår digitala arena Lärplattform - Mymoodle E-möten, inspelning - Adobe Connect Mediaserver - LnuPlay Studenters texter –Urkund, kollar plagiat Utvärdering – Survey & Report Utrustningen i salarna, ex. smartboard Externa programvaror/utrustning Webbtjänster – molntjänster (Box, Lync) Film, marknadsföring, lektion, insplening av mattetal Förvaltningsobjektet Utbildningsmiljö syftar till att stödja Linneuniversitetets utbildningsuppdrag, vilket innebär att bland annat följande aktiviteter utförs:  Undervisa/delta i undervisning (på plats eller virtuellt)  Producera/distribuera/erhålla kursmaterial  Interagera/Kommunicera  Nätverka  Samarbeta  Examinera  Utvärdera  Kursadministration  Studentadministration Pedagogisk praktik, hur arbeta med lärplattformen MyMoodle (lärplattform) Urkund (antiplagieringsverktyg) LnuPlay/Kaltura (mediastöd med produktion, publicering och distribution) Survey&Report (enkätverktyg för undersökningar och kursutvärderingar) Adobe Connect (e-mötestjänst) URKUND erbjuder ett helt automatiserat system för hantering av problemet med plagiering. I korthet fungerar det så att studenterna skickar sina dokument med e-post till lärarna. På den elektroniska vägen mellan studenter och lärare kontrolleras dokumenten mot tre centrala källområden: Internet, förlagsmaterial och studentmaterial. Om något dokument uppvisar likheter med innehållet i källorna så flaggar systemet för eventuellt plagiat. En analysöversikt genereras och skickas med e-post till berörd lärare. Analysöversikten presenterar på ett enkelt sätt den information som läraren behöver för att avgöra om plagiering förekommit. Projekt: Digital examination, Wikipediaprojekt, Smartboard film olika nivåer, ”boka en ikt-pedagog”

Ca 300 nya kursrum skapas i Moodle varje termin Beställning av kursrum Kursmall/Kopia Ikt-stöd Introduktion studenter Aktiviteter Resurser Plug-in Digitala verktyg Ca 500—550 kurser skapas årligen Kursansvarig beställer kursrum sv/eng Gemensam kursrumsmall för hela fakulteten Specifik kursmall för skog och trä (sv/eng) MyMoodle-introduktioner för nya studenter vid höstterminsstart Arbeta tillsammans med lärare – goda exempel Quizz, inlämningsuppgifter, Betyg

Kursmall i Moodle

Samarbeta Smartare http://libguides.lnu.se/c.php?g=164613&p=1080865

AdobeConnect – webbmöte /inspelning

Om LnuPlay LnuPlay är Linnéuniversitetets nya mediatjänst med fokus på webbaserad produktion, lagring och distribution av video. I första skedet fokuserar vi på integrering med lärplattformen. Som lärare har du möjlighet att hantera video direkt i MyMoodle. Du kan… … ladda upp befintliga videofilmer för lagring och distribution. Systemet tar emot de flesta standardformat för digital video, och omvandlar dessa till ett format som passar alla användare. … producera egna filmer direkt i MyMoodle, exempelvis genom att spela in dig själv med din webbkamera – kanske för en välkomsthälsning eller ett veckobrev i videoformat. … göra skärminspelningar där du ger en föreläsning, visar hur man använder en programvara, kommenterar ett arbete, osv. De filmer du laddar upp eller spelar in kommer du enkelt åt inom MyMoodle för återanvändning även i andra kurser och sammanhang. Den andra delen av LnuPlay är videoportalen play.lnu.se Det är där du nu befinner dig. Här loggar du som anställd in och hittar alla videor som du producerat eller laddat upp i MyMoodle, och har möjlighet att ytterligare bearbeta dem. Du kan … … lägga till metadata, och du kan utföra enklare videoredigering genom att trimma början och slut på dina video. … skapa videoklipp, för att på ett enkelt sätt kunna publicera bara ett avsnitt av en längre film. … välja olika sätt att publicera dina filmer, exempelvis genom att skapa spellistor och kanaler. Spellistorna kan i sin tur bäddas in i kursrum i MyMoodle eller i vilka webbsidor som helst. ... producera video genom uppladdning och inspelning direkt i portalen.

LnuPlay är Linnéuniversitetets nya mediatjänst Ladda upp befintliga videofilmer för lagring och distribution Producera egna filmer direkt i MyMoodle, exempelvis genom att spela in dig själv med din webbkamera Göra skärminspelningar där du ger en föreläsning, visar hur man använder en programvara, kommenterar ett arbete, osv. Du kan … … lägga till metadata, och du kan utföra enklare videoredigering genom att trimma början och slut på dina video. … skapa videoklipp, för att på ett enkelt sätt kunna publicera bara ett avsnitt av en längre film. … välja olika sätt att publicera dina filmer, exempelvis genom att skapa spellistor och kanaler. Spellistorna kan i sin tur bäddas in i kursrum i MyMoodle eller i vilka webbsidor som helst. ... producera video genom uppladdning och inspelning direkt i portalen.

Kursutvärdering Survey & Report

Kursutvärdering Survey & Report 2:a v. efter kursstart: Admin matar in enkäter Senast 5:e v. Läraren kan lägga till egna frågor Från 6:e v. Admin slutför enkäter och skapar ett första utskick samt en påminnelse I samband med kursslut: Studenten får meddelande om enkäten på lnu/student samt studentmail Enkäten är öppen i två veckor. Rapport skapas. Kursansvarig har ansvar för hantering och arkivering

Mer på gång Workshops planerade under hösten. Teman: Nytt i MyMoodle, LnuPlay, betygsättning, Adobe Connect, Survey & Report samt Smartboard Medverkar och stödjer matematikdidaktikerna Filmprojekt Externa samarbeten, expertkompetens, mini.moocs ”Boka en ikt-pedagog” Digiexam – pilotprojekt för digital tentamen (avslutat dec. 2014) Safe Exam Browser – programvara kopplat till Moodle (projekt våren 2015) Medverkar i centralt projekt för digital examination ”Tenta X” https://medarbetare.lnu.se/social/groups/teknik-ftk-ikt

Ikt-pedagoger vid fakulteten för teknik Birgitta Gillsjö Pia Palm Boka en ikt-pedagog Micael Carlsson Christina Nielsen Nina Albrecht https://medarbetare.lnu.se/social/groups/teknik-ftk-ikt