Kanotskola ”Gnistan” Version 2013.07.23 Utf. Bengt Bengtsson
Överblick Organisation och ledning Aktiviteter och övningar på land Aktiviteter och övningar på vatten Engagemang som ledare Handledarmaterial Paddla i sidled Introduktion - namnlek Visa övningar Referenslitteratur från SISU Paddla med Händerna Uppvärmning I och Urstigning Kanotskoleupplägg Uppgång när man är ensam Samarbetslekar Tömma Helt fylld Kajak Veckoschema Prova på Blockschema Lek på land Tömma Delvis fylld Kajak Ledarens Roll ”Stötta” Torrpaddling ”Vågmaskinen” Positiv Upplevelse Bära Kanoten Introduktion - samlingar ”Tumlaren” Vårda materialet Återkoppling ”360” Protokoll Material finns att ladda ned.
Organisation och Ledning För rekrytering av nya medlemmar till föreningen är kanotskolan den viktigaste rekryteringsbasen. Resultatet är en spegelbild av förberedelserna! I följande avsnitt finns tips för dig som leder kanotskolan
Läs igenom och bekanta dig med handledarmaterialet. Handledarmaterialet finns beskrivet här {Länk till filen på kanot.com}
Referensliteratur från SISU Referenslitteratur från SISU SISU erbjuder litteratur med tips och råd för dig som leder ungdomar Beställ referenslitteraturen hos SISU Läs igenom och bekanta dig med referenslitteraturen.
Två upplägg för kanotskolan Kanotskoleupplägg Två upplägg för kanotskolan Upplägg för kanotskola som bedrivs under en vecka Upplägg om kanotskolan bedrivs över fler – kortare - tillfällen I veckoplaneringen ingår följande delar: Veckoschema Handledarmaterial Uppvärmning Referenslitteratur SISU Dagspass 1-5 I blockmodellen ingår följande delar: Blockschema Handledarmaterial Uppvärmning Referenslitteratur SISU Blockmodellen landbaserat Blockmodellen kanotövningar Man kan bedriva kanotskolan på flera sätt – här föreslås ett ”Vecko upplägg” och ett upplägg där samma innehåll är nedbrutet till ”block” så att man t ex kan bedriva kanotskolan på kvällstid Dagspassen finns beskrivna här {Länk till filen på kanot.com} Beskrivning av blocken finns beskrivet här {Länk till filen på kanot.com}
Veckoschema för kanotskolekonceptet Gnistan Dag 1, (Vit) Dag 2, (Gul) Dag 3, (Färdighet) Dag 4, (Säkerhet) Dag 5, (Prova på) 08:30 Introduktion Samling 09:00 Mellanmål 09:30 uppvärmning 10:00 Kanot 1 Kanot 3 Kanot 5 Kanot 7 Kanot 9 11:30 Lunch 12:30 Lek på land 1 Lek på land 2 Lek på land 3 Lek på land 4 Lek på land 5 13:30 Kanot 2 Kanot 4 Kanot 6 Kanot 8 Kanot 10 15:00 15:15 16:00 Avslutning
Blockschema för kanotskolekonceptet Gnistan Blockschema för kanotskolekonceptet Gnistan Tid. (min) Vit 1 Vit 2 Gul 3 Gul 4 Färdighet 5 15 Introduktion Samling uppvärmning 30 Lek på land 90 Kanot 1 Kanot 2 Kanot 3 Kanot 4 Kanot 5 Avslutning Färdighet 6 Säkerhet 7 Säkerhet 8 Prova på 9 Prova på 10 Kanot 6 Kanot 7 Kanot 8 Kanot 9 Kanot 10
Ledarens roll Som ledare är Du en förebild. Som ledare är Du viktig för att förmedla kunskaper.
Gnistan är baserat på upplevelser, glädje och gemenskap. Positiv upplevelse Positiv Upplevelse Gnistan är baserat på upplevelser, glädje och gemenskap.
Introduktion - samlingar Samla gruppen! Introduktion - samlingar Syfte: Skapa rutiner och förutsättningar Informera om vad som ska utföras. Återkoppling – hur gick det idag? (samling efter aktiviteter) Utförande: Tänk igenom vad som ska förmedlas till gruppen. Samla gruppen. Kontrollera att budskapet nått fram – fråga och engagera gruppen. Tidsåtgång: 5-20 minuter
Bekräfta varje individ! Återkoppling Syfte: Förstärka en positiv upplevelse Utförande: Bemötande Bekräftelse Beröm Tidsåtgång: alltid Variation? Oändlig
Pricka av att eleverna klarat momenten! Protokoll Syfte: Kvalitetssäkring av kanotskolan Utförande: Utförda moment protokollförs Tidsåtgång: Efter genomfört moment
Aktiviteter och övningar på land Övningar och lekar på land är en viktig del av kanotskolan. Se till att ha en lista på lämpliga övningar att tillgå I följande avsnitt finns tips när du leder övningar på land
Introduktion - namnlek Lära känna varandra! Introduktion - namnlek Syfte: Börja skapa en grupp Utförande: Cirkulera en ”sak” och säg namnet på den man passar till när man kastar. Tidsåtgång: 5-10 minuter Variation? Massor – titta t ex i referenslitteraturen för inspiration
Uppvärmning Uppvärmning Syfte: Uppvärmning Utförande: Rörelse och lek Se avsnittet om Uppvärmning i handledarmaterialet Tidsåtgång: 30 minuter Variation? Referenslitteratur och fantasi Uppvärmningshandlening finns beskrivet här {Länk till filen på kanot.com}
Samarbetslekar Samarbetslekar Syfte: Gemenskap Utförande: Lekar som stärker sammanhållningen i gruppen Variation? Referenslitteratur och fantasi BILD
Lek på land – fysiska övningar Syfte: Rörelse ock motorik Utförande: Stimulerande lekar med ökande svårighetsgrad Tidsåtgång: 60 minuter Variation? Referenslitteratur och fantasi BILD
”Torrpaddling” Syfte: visa enkelt rätt handhavande! Utförande: Visa hur bladet vinklas för att greppa så mycket vatten som möjligt. Förklara hur kraften fördelas mellan drag och påskjut. Betona att man arbetar långt från kroppen (raka armar) Visa tydligt hur greppen skiftas när du byter dragsida. Torrpaddling
Bära kanoten Bära Kanoten Syfte: Säkert hantera utrustningen. Utförande: Vi hjälps åt att bära kanoten! BILD
Vårda materialet! Syfte: Ge ansvar till eleverna och ta hand om klubbens material Utförande: Ledare förklarar och visar. Elever utför. Tidsåtgång: 15 minuter
Aktivitet och övningar på vatten På vattnet lär man sig färdigheter som kanotist Bra att känna till Vit och Gul nivå på paddelpasset I följande avsnitt finns tips när du leder övningar på vattnet
Engagera och skapa kontakt med eleverna! Engagemang som ledare Syfte: Att som ledare agera Engagerad! Lugnt och trygg! I kontakt med eleverna! Utförande: Ledare visar, eleverna utför Variation? Enligt ”kanotpassen” och egen planering
Visa tydligt med hela kroppen! Visa övningar Syfte: Visa och instruera Utförande: Fånga uppmärksamheten Visa själv först Visa övningarna lugnt, tydligt och repetera
Att gå i och ur kajaken I och Urstigning Syfte: att kunna sätta sig i och ta sig upp säkert Utförande: 1, En hand i bryggan och den andra handen på sittbrunnens framkant. 2, Sätt dig ned genom en ”nigning”. 3, För fram benen och fötterna till fotstödet. Som ledare – tänk på att hjälpa till med sittpositionen: Avstånd mellan sits och fotstöd ska vara så att du kan jobba med ben och rotation. Kontrollera att rodret fungerar. BILD
Tips! Se till att ev. hjälpsamma föräldrar fått instruktion först! Tömma helt fylld kajak Tömma Helt fylld Kajak När kajaken är ett helt vattenfylld! Utförande: Lyft kajaken: 1, Fatta kajaken med bägge händerna. 2, Överarmarna har stöd mot knäna. 3, Lyft kajaken långsamt! Obs! Det ska vara ett avstånd mellan bryggan och Kajaken för att undvika skador på kajaken under lyftet. Tips! Se till att ev. hjälpsamma föräldrar fått instruktion först! BILD
Tömma till viss del fylld kajak Tömma Delvis fylld Kajak Tryck ned spetsen på kajaken så att vattnet hamnar i fören Samtidigt som du lyfter kajaken vänder du den upp och ned BILD Tips! Se till att ev. hjälpsamma föräldrar fått instruktion först!
Finn balansen med stöd av paddeln ”Stötta” För att parera, ”stötta” med att lägga paddelbladet ”platt” mot vattenytan.
Enkel balansövning - vågmaskinen Höj och sänk armarna i en kontrollerad rörelse!
Balansövning - tumlaren 1, Utgångsposition 2, För ner paddeln i vattnet 3, För paddeln under kajaken 4, Justera 5, Klar!
”360” ”360” Vändning ”360” 1, Framåtpaddling vänster sida. 2, Bakåtpaddling höger sida
Paddla i sidled Paddla i sidled 1, Lyft paddeln och sträck ut dig i sidled med ”lagom” avstånd från kroppen. 2, Stick ned paddelbladet i vattnet. Bladet ska omslutas av vatten. 3, Dra åt dig paddelbladet kontrollerat.
Paddla med bara händerna Syfte: Balans Utförande: Ledare visar – elever utför Tidsåtgång: 5-10 minuter Variation? Start, stopp, backa, kasta paddeln etc. Paddla med Händerna
Uppgång när man är ensam Placera paddeln kontrollerat på andra sidan (håll i om blåsigt/strömt) Fatta tag med båda händerna. Simma och häv dig upp. Placera dig som bilden visar Vänd dig försiktigt om – vrid in baken i sittbrunnen Greppa paddeln och använd den som stöd och balans, under tiden som du sätter dig tillrätta…
Prova på! Prova på