Kanotskola ”Gnistan” Version 2013.07.23 Utf. Bengt Bengtsson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Advertisements

Instruktioner Alla övningar skall göras med god kroppshållning. Sänkta axlar, stolt bröst, sug in magen utan att hålla andan , fötterna i axelbredd. Andas.
Egen träning & eget ansvar
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
ARBETSMILJÖ och SÄKERHET
Träningslära 1 Träningslära kan ses som läran om människokroppens
Förflyttningsprinciper
Att skriva sig till läsning
Rodd Burpees Broar Martinas special. Rodd Burpees Broar Martinas special.
Fotbollsövningar Pojkar 03
Lektions- och redskapsplanering Förslag för Barngrupper
En PowerPoint om PowerPoint
VARFÖR IDROTT I SKOLAN ? * Du ska få träna upp din fysiska, psykiska och sociala förmåga * Ämnet ska ge dig kunskaper om en hälsosam livsstil. *
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Läroplansnätverk förskola
GRUNDKURS TRÄNARE BANGOLF.
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
Skador och nödsituationer
Sundsvalls DFF Tips hur vi förbereder våra målvakter till träning och match el Psst! Kolla detta!
11 Föräldramöte Team Välkomna till informationsmöte
Styrketräningsövningar & Förklaringar. ÖvningAntalVilaKroppsdel armhävningar3 x 15vila ca 15 sekunder mellan varje repetition överkropp ”Plankan” 2-3.
UC+, vad är det? - UC+ är en förkortning av Utvecklingscentra Plus. - UC+ är en del av Utvecklingscentra Uppsala, en operativ enhet i samverkan med Upplands.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Kick Off ungdomsserierna Barn- och ungdomsfotboll samlas under ett tak Kompisligan blir det nya namnet på barn- och ungdomsfotbollsmatcher i Sverige,
Utfall Stå med fötterna tätt ihop och händerna på höfterna. Ha en stolt hållning i rygg och bröst, håll huvudet högt. Ta ett steg fram och böj det närmaste.
Vi är en förening med bred ungdomsverksamhet inom fotboll. Vi har 18 lag, 574 aktiva ungdomar, 3 seniorlag och totalt 1400 medlemmar. Det är fantaskiskt.
Sunderby SK - en värdefull förening -. SISU Idrottsutbildarna – Sunderby SK Lilla Sundis Cup 2012 (fotboll) SSK:s styrelse Sprids till övriga sektioner.
Ulf Blossings 32 levnadsregler för pedagogen, som är viktiga för ett pedagogiskt förhållningssätt. 1.Barns och ungdomars sociala liv i förskola, fritidshem.
Egen träning –eget ansvar 3 PASS I VECKAN MÅN/ONS/LÖR. + ETT EXTRA PASS LÖPNING. NI VÄLJER SJÄLVA VILKET PASS PÅ VILKEN DAG. ATT FUSKA MED ÖVNINGEN ÄR.
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation Steg 2 Datum:
Weronica Helleberg Idrottslärare Finnbacksskolan
Pojkar-09 Övningar och spel
Stresshantering och säljplanering
GT76 P01 Bandyboken Bandybok_P01.
Föräldramöte - Anteckningar från mötet
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Träningsupplägg Samling, genomgång, gruppindelning 15 min
Analys Fördjupning SLAO Utb 3-4 Peter Warnberg 2012 Copyright
Snowboardteknik och analys del 1
Sommarträningsprogram 2017 VHK F03
Tips för det praktiska ledarskapet
Snowboardläraren.
Tränarutbildning Steg 1 Träningsprogram.
Obbola IK.
Luleå Hockey Team 09.
Ispass lördag 8:00-9:00 VSK F-07
Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 3 Övning (ca 15 min) 2 Övning
Ispass lördag 8:00-9:00 VSK F-07
Ispass lördag 8:00-09:00 VSK F-07
Ispass lördag 8:00-9:00 VSK F-07
Värderingar Lekebergs IF
AIK P03, V33-10, måndag, Driva / Vända / Bollbehandling, steg 1: ca
Spelare: P11, F11/10/09 Tränare: Spelare i P04, F03/04
Workshop Rörelse och hälsa 8/ Veronica Ferm
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Ispass lördag 8:00-9:00 VSK F-07
VÄLKOMNA FÖRÄLDRAMÖTE
Helhet och allsidighet
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Validera hjärtstartare i Sveriges Hjärtstartarregister
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Träningsprogram Barn födda -08/09
Föräldramöte FBC F
Tips för bättre kommunikation
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Välkommen till kursen Friidrott år!
Presentationens avskrift:

Kanotskola ”Gnistan” Version 2013.07.23 Utf. Bengt Bengtsson

Överblick Organisation och ledning Aktiviteter och övningar på land Aktiviteter och övningar på vatten Engagemang som ledare Handledarmaterial Paddla i sidled Introduktion - namnlek Visa övningar Referenslitteratur från SISU Paddla med Händerna Uppvärmning I och Urstigning Kanotskoleupplägg Uppgång när man är ensam Samarbetslekar Tömma Helt fylld Kajak Veckoschema Prova på Blockschema Lek på land Tömma Delvis fylld Kajak Ledarens Roll ”Stötta” Torrpaddling ”Vågmaskinen” Positiv Upplevelse Bära Kanoten Introduktion - samlingar ”Tumlaren” Vårda materialet Återkoppling ”360” Protokoll Material finns att ladda ned.

Organisation och Ledning För rekrytering av nya medlemmar till föreningen är kanotskolan den viktigaste rekryteringsbasen. Resultatet är en spegelbild av förberedelserna! I följande avsnitt finns tips för dig som leder kanotskolan

Läs igenom och bekanta dig med handledarmaterialet. Handledarmaterialet finns beskrivet här {Länk till filen på kanot.com}

Referensliteratur från SISU Referenslitteratur från SISU SISU erbjuder litteratur med tips och råd för dig som leder ungdomar Beställ referenslitteraturen hos SISU Läs igenom och bekanta dig med referenslitteraturen.

Två upplägg för kanotskolan Kanotskoleupplägg Två upplägg för kanotskolan Upplägg för kanotskola som bedrivs under en vecka Upplägg om kanotskolan bedrivs över fler – kortare - tillfällen I veckoplaneringen ingår följande delar: Veckoschema Handledarmaterial Uppvärmning Referenslitteratur SISU Dagspass 1-5 I blockmodellen ingår följande delar: Blockschema Handledarmaterial Uppvärmning Referenslitteratur SISU Blockmodellen landbaserat Blockmodellen kanotövningar Man kan bedriva kanotskolan på flera sätt – här föreslås ett ”Vecko upplägg” och ett upplägg där samma innehåll är nedbrutet till ”block” så att man t ex kan bedriva kanotskolan på kvällstid Dagspassen finns beskrivna här {Länk till filen på kanot.com} Beskrivning av blocken finns beskrivet här {Länk till filen på kanot.com}

Veckoschema för kanotskolekonceptet Gnistan   Dag 1, (Vit) Dag 2, (Gul) Dag 3, (Färdighet) Dag 4, (Säkerhet) Dag 5, (Prova på) 08:30 Introduktion Samling 09:00 Mellanmål 09:30 uppvärmning 10:00 Kanot 1 Kanot 3 Kanot 5 Kanot 7 Kanot 9 11:30 Lunch 12:30 Lek på land 1 Lek på land 2 Lek på land 3 Lek på land 4 Lek på land 5 13:30 Kanot 2 Kanot 4 Kanot 6 Kanot 8 Kanot 10 15:00 15:15 16:00 Avslutning

Blockschema för kanotskolekonceptet Gnistan   Blockschema för kanotskolekonceptet Gnistan Tid. (min) Vit 1 Vit 2 Gul 3 Gul 4 Färdighet 5 15 Introduktion Samling uppvärmning 30 Lek på land 90 Kanot 1 Kanot 2 Kanot 3 Kanot 4 Kanot 5 Avslutning Färdighet 6 Säkerhet 7 Säkerhet 8 Prova på 9 Prova på 10 Kanot 6 Kanot 7 Kanot 8 Kanot 9 Kanot 10

Ledarens roll Som ledare är Du en förebild. Som ledare är Du viktig för att förmedla kunskaper.

Gnistan är baserat på upplevelser, glädje och gemenskap. Positiv upplevelse Positiv Upplevelse Gnistan är baserat på upplevelser, glädje och gemenskap.

Introduktion - samlingar Samla gruppen! Introduktion - samlingar Syfte: Skapa rutiner och förutsättningar Informera om vad som ska utföras. Återkoppling – hur gick det idag? (samling efter aktiviteter) Utförande: Tänk igenom vad som ska förmedlas till gruppen. Samla gruppen. Kontrollera att budskapet nått fram – fråga och engagera gruppen. Tidsåtgång: 5-20 minuter

Bekräfta varje individ! Återkoppling Syfte: Förstärka en positiv upplevelse Utförande: Bemötande Bekräftelse Beröm Tidsåtgång: alltid Variation? Oändlig

Pricka av att eleverna klarat momenten! Protokoll Syfte: Kvalitetssäkring av kanotskolan Utförande: Utförda moment protokollförs Tidsåtgång: Efter genomfört moment

Aktiviteter och övningar på land Övningar och lekar på land är en viktig del av kanotskolan. Se till att ha en lista på lämpliga övningar att tillgå I följande avsnitt finns tips när du leder övningar på land

Introduktion - namnlek Lära känna varandra! Introduktion - namnlek Syfte: Börja skapa en grupp Utförande: Cirkulera en ”sak” och säg namnet på den man passar till när man kastar. Tidsåtgång: 5-10 minuter Variation? Massor – titta t ex i referenslitteraturen för inspiration

Uppvärmning Uppvärmning Syfte: Uppvärmning Utförande: Rörelse och lek Se avsnittet om Uppvärmning i handledarmaterialet Tidsåtgång: 30 minuter Variation? Referenslitteratur och fantasi Uppvärmningshandlening finns beskrivet här {Länk till filen på kanot.com}

Samarbetslekar Samarbetslekar Syfte: Gemenskap Utförande: Lekar som stärker sammanhållningen i gruppen Variation? Referenslitteratur och fantasi BILD

Lek på land – fysiska övningar Syfte: Rörelse ock motorik Utförande: Stimulerande lekar med ökande svårighetsgrad Tidsåtgång: 60 minuter Variation? Referenslitteratur och fantasi BILD

”Torrpaddling” Syfte: visa enkelt rätt handhavande! Utförande: Visa hur bladet vinklas för att greppa så mycket vatten som möjligt. Förklara hur kraften fördelas mellan drag och påskjut. Betona att man arbetar långt från kroppen (raka armar) Visa tydligt hur greppen skiftas när du byter dragsida. Torrpaddling

Bära kanoten Bära Kanoten Syfte: Säkert hantera utrustningen. Utförande: Vi hjälps åt att bära kanoten! BILD

Vårda materialet! Syfte: Ge ansvar till eleverna och ta hand om klubbens material Utförande: Ledare förklarar och visar. Elever utför. Tidsåtgång: 15 minuter

Aktivitet och övningar på vatten På vattnet lär man sig färdigheter som kanotist Bra att känna till Vit och Gul nivå på paddelpasset I följande avsnitt finns tips när du leder övningar på vattnet

Engagera och skapa kontakt med eleverna! Engagemang som ledare Syfte: Att som ledare agera Engagerad! Lugnt och trygg! I kontakt med eleverna! Utförande: Ledare visar, eleverna utför Variation? Enligt ”kanotpassen” och egen planering

Visa tydligt med hela kroppen! Visa övningar Syfte: Visa och instruera Utförande: Fånga uppmärksamheten Visa själv först Visa övningarna lugnt, tydligt och repetera

Att gå i och ur kajaken I och Urstigning Syfte: att kunna sätta sig i och ta sig upp säkert Utförande: 1, En hand i bryggan och den andra handen på sittbrunnens framkant. 2, Sätt dig ned genom en ”nigning”. 3, För fram benen och fötterna till fotstödet. Som ledare – tänk på att hjälpa till med sittpositionen: Avstånd mellan sits och fotstöd ska vara så att du kan jobba med ben och rotation. Kontrollera att rodret fungerar. BILD

Tips! Se till att ev. hjälpsamma föräldrar fått instruktion först! Tömma helt fylld kajak Tömma Helt fylld Kajak När kajaken är ett helt vattenfylld! Utförande: Lyft kajaken: 1, Fatta kajaken med bägge händerna. 2, Överarmarna har stöd mot knäna. 3, Lyft kajaken långsamt! Obs! Det ska vara ett avstånd mellan bryggan och Kajaken för att undvika skador på kajaken under lyftet. Tips! Se till att ev. hjälpsamma föräldrar fått instruktion först! BILD

Tömma till viss del fylld kajak Tömma Delvis fylld Kajak Tryck ned spetsen på kajaken så att vattnet hamnar i fören Samtidigt som du lyfter kajaken vänder du den upp och ned BILD Tips! Se till att ev. hjälpsamma föräldrar fått instruktion först!

Finn balansen med stöd av paddeln ”Stötta” För att parera, ”stötta” med att lägga paddelbladet ”platt” mot vattenytan.

Enkel balansövning - vågmaskinen Höj och sänk armarna i en kontrollerad rörelse!

Balansövning - tumlaren 1, Utgångsposition 2, För ner paddeln i vattnet 3, För paddeln under kajaken 4, Justera 5, Klar!

”360” ”360” Vändning ”360” 1, Framåtpaddling vänster sida. 2, Bakåtpaddling höger sida

Paddla i sidled Paddla i sidled 1, Lyft paddeln och sträck ut dig i sidled med ”lagom” avstånd från kroppen. 2, Stick ned paddelbladet i vattnet. Bladet ska omslutas av vatten. 3, Dra åt dig paddelbladet kontrollerat.

Paddla med bara händerna Syfte: Balans Utförande: Ledare visar – elever utför Tidsåtgång: 5-10 minuter Variation? Start, stopp, backa, kasta paddeln etc. Paddla med Händerna

Uppgång när man är ensam Placera paddeln kontrollerat på andra sidan (håll i om blåsigt/strömt) Fatta tag med båda händerna. Simma och häv dig upp. Placera dig som bilden visar Vänd dig försiktigt om – vrid in baken i sittbrunnen Greppa paddeln och använd den som stöd och balans, under tiden som du sätter dig tillrätta…

Prova på! Prova på