Målvaktsspel.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KURSDAG – 09.00Inledning – Reflektioner från Kursdag – 10.30Teori 7 – Spelsystem Försvarsspel – 11.00Fika – 12.30Praktik 7.
Advertisements

Uppgifter FCD P03:2 (Med plats för förändringar).
Principer i spelet för Ekerö IK Juniorer Spelsystem: Tålamod/fart Olika tempo i spelet Anfalla med hela laget – försvarar med.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Benpress i maskin Sitt med fötterna lite mer än axelbrett i mitten av fotplattan. Se till att knäna är rakt ovanför tårna och att både tår och knän pekar.
 Svensk Innebandys Utvecklingsmodell (SIU) gör det möjligt för alla att utvecklas och lyckas. På sin nivå, utifrån sina förutsättningar.  För att nå.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
Spelarmöte för P02 Enebybergs IF 7 april, Idag ska vi prata om… Vårt anfallsspel Vårt försvarsspel Några uppställningar – avspark och hörna.
Snabbhet & smidighet & Bollteknik Övning :- RAID H.
ÖVNINGAR P03. Uppvärmning 1.Uppvärmningsjogg med eller utan boll 2.Värma upp fötter, ben och rygg.
MÅL 2015 Vinna serien. Punkter för att nå vårt MÅL Ge järnet på träning Gör maximal insats i alla övningar och spelmoment på träningen. Använd samma energi,
Skidteknik SLAO Utb 1.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Barn och ungdomars utveckling
Målvaktsutbildning grund del 1 - Målgrupp grön och blå nivå
En snabbkurs i orientering
Svenska som andraspråk 1
Sundsvall Slalomklubb November 2004
Förebyggande av skador inom idrott
Vad är en fotbollsspelare?
Gästriklands Innebandyförbund presenterar
Kalmar FF P-04 inför säsongen 2017
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – AVSLUT 1
Ackers P06AB Spelarmöte 16/17
SPELARUTBILDNINGSPLAN FÖRSVARSSPEL- FÖRHINDRA SPELUPPBYGGNAD 2
Fotbollsträning 27 april – Tips o ideér av Håkan Broman.
Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 3 Övning (ca 15 min) 2 Övning
FC Norra Spelide 2013.
Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 Övning 14 Övning 13 Reserv
Leda och utveckla en förening
START utan boll, Alla spelare som väntar kör stopsladd åt båda hållen i väntan på sin tur Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 Övning 1: Skridskoteknik/klubbteknik.
AIK P03 U2 Träningsläger 18-19/8
Kritiskt förhållningssätt
ANALYS av målvakter För att bli en framgångsrik målvakt/målvaktstränare måste man vara bra på att identifiera de problem som målvakten har. Det mest intressanta.
Hur blir ett lag BRA?  Vi i laget På match & träning Jag som spelare
SPELARUTBILDNINGSPLAN FÖRSVARSSPEL- FÖRHINDRA SPELUPPBYGGNAD 3
P99/00 Säsongen 2014.
smslån utan kreditprövning
Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 3 Övning (ca 10 min)
Formativt lärande.
Fysiskt tvång - fasthållningar
START utan boll, Alla spelare som väntar kör stopsladd åt båda hållen i väntan på sin tur Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 Övning 1: Skridskoteknik/klubbteknik.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Innebandy teori
Den röda tråden inom Falköpings TK
Balanserad hand öppning i NT
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Din lön och din utveckling
FRIIDROTT ÅR KAST.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Individuellt lärande tillsammans
FRIIDROTT ÅR SPRINT.
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Löpledare Del B - Löpningen.
SOLLENTUNA FK Från knatte till veteran
Spelarutbildningsplan
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Kurs mindfulness Studenthälsan
Börja med att skriva in alla tävlandes namn i resultattabellen
Målformulering att sätta upp mål
Kreativa verktyg och metoder
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
SoL övningskompendie Tema: Fint och dribbling
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
BHC Team 05 Lagraketen Höst av Håkan Borgstrand.
Teori Kuben P07.
Presentationens avskrift:

Målvaktsspel

Spelidé En spelidé handlar om medvetenhet och kunskap i valet av teknik och taktik. Spelidén anpassas till varje MV:s unika förutsättningar (fysik & mentalitet), med andra ord ska den vara olika från spelare till spelare Spelidéer förändras och utvecklas, en process som ska stöttas och inte motarbetas. Spelidén består av ett antal olika komponenter som; Grundteknik Grundställning Position eller arbetsbåge Genomtänkt paradteknik (förutbestämd parad för varje typ av skott) Automatisering Taktik Närspel (kantavslut och M6-avslut) Samarbete med försvaret Kontringsspelet

Varför spelidé? Engagerar MV, försvar och tränare MV:s spelidé bör tas fram i samarbete mellan tränare och MV. Kanske kan två målvakter hjälpa varandra. Spelidén ska involvera försvaret. Att ta fram en spelidé kräver mycket tankearbete, planering och diskussion. En kontinuerlig process! Kortare inlärningsperiod Med en spelidé får MV ett klart fokus för vad som ska läras in och på vilket sätt, vilket i sin tur ger effektivare träning och snabbare inlärning. Öppnar för ett grundspel MV vet hur han/hon ska agera i varje given situation, vilket skapar säkerhet och trygga MV. Ger möjlighet till att analysera MV:s spel MV själv och tillsammans med tränare. ”Jag tog bollen, men gjorde jag rätt?!” eller ”Jag släppte in bollen, men gjorde jag fel?! Ett medvetet val av grundteknik och taktik innebär att man tydligt ser att spelmoment upprepas  möjlighet till analys och vidare utveckling av spelet. Ger MV med en högre lägsta nivå

Grundteknik I grundtekniken ingår: Grundställning - viktig, då det är utgångsställningen för parader på distansskott Position eller arbetsbåge - kan vara en båge (hög eller låg), rät linje Paradteknik - är det rörelsemönster MV använder för att rädda skottet. Skillnad på paradteknik vid distansskott och närskott När vi tränar grundteknik strävar vi efter: Automatisering - många gånger upprepar samma rörelse Genomtänkthet - tillsammans med tränaren arbetar fram en specifik parad för varje typ av skott från alla positioner och ställen i målet.

Grundställning Grundställningen är utgångspunkten i målvaktsarbetet, och bör anpassas efter målvaktens fysik och utveckling. Grundställningen omfattar; Fötterna Markkontakt, parallella fötter & lyft upp hälen utan att stå på tå. Inte Hoppa!! Balans & förflyttning Axelbrett mellan fötterna, jämn tyngdpunkt & korta steg i sidled utan att korsa fötterna Knän Lätt böjda Armar Lagom hög placering

Position & Arbetsbåge Med arbetsbåge menas målvaktens position i målet (består oftast av en båge). Hjälper MV att orientera sig i målet , att hitta rätt position i djup- & sidled. Välj djupet på bågen så att alla räddningar kan göras med ett utfall. Samma utgångspunkt varje gång vid ett specifikt skott från distans. Kenneth Andersson Hockeymålvakter

Bli träffad eller rädda bollen, vad är skillnaden? Titta på bollen! Viktigt att automatisera vid tidig ålder

Distansskott Distansskott Automatisera med 1 arm Vänta inte på bollen  Attackera bollen Position för ben och fötter viktigt!

Kantskott Vid liten vinkel finns ingen lucka Om målvakten inte flyttar sig, kan skytten inte göra mål. Förflyttning Markkontakt med båda fötter Små rörelser

Närskott Förflyttning Markkontakt Svåraste läget  Göra det svårt för utespelarna

Att utveckla en teknik Viktigt att tänka på i samband med teknikinlärning Ha tålamod – det tar lång tid att utveckla rätt teknik! Anpassa övningarna efter MV:s ålder och mognad! När ni nått rätt tekniskt genomförande nöt in tekniken (automatisera) genom många repetitioner. Hoppa inte över steg! Stegra svårighetsgraden i teknikinlärningen; Paradrörelse utan boll Styrda skott Fria skott Med förflyttning styrda skott Med förflyttning fria skott Med passiv försvarare Med aktiv försvarare Matchmoment

Några tips att tänka på! Tjata om tekniken! Träna paradteknik i målet i så stor utsträckning som möjligt! ”Rätt miljö” är viktigt för att MV ska hitta rätt position och få en bra rumsuppfattning. Tänk på att skyttarna; Skjuter lugnt och disciplinerat innanför ramen och där det ska vid styrda skott. Tar mellanrum mellan varje skott, så att MV hinner tillbaka i utgångsställning! Låt gärna MV föra skottstatistik under match och låt gärna MV få se video av sig själv från träning. Hjälper MV att se sig själv och att förstå tränarens råd.

Taktik Ett taktiskt tänkande och agerande kräver spelförståelse och viss mognad. Inled utvecklingen successivt från B-ungdom och uppåt; Distansskott Rörelseanalys – var hamnar bollen? Samarbete MV & utespelare Samarbete med försvarsspelare. Kontring och uppspel. Hemspring och liberospel. Närskott Hur styra skytten? Gå från reagera till agera! Straffar Ta kommandot! Styr skytten, dominera skeendet!

Tankar kring samarbete MV & Försvar Börja redan från B-ungdomsnivån med att utveckla MV:s spelförståelse, genom att diskutera och göra MV uppmärksam på de möjligheter som skyttar kan ha i olika lägen. Som t.ex. följande: Är skytten höger- eller vänsterhänt? På vilken sida om försvararen håller skytten skottarmen? Hur långt från försvararen befinner sig skytten, kan skottet vändas? Kan skytten skjuta över försvararen? Vilken riktning har skytten i sin satsning? Hur håller skytten armen? Om armen hålls lågt klarar skytten att vända upp skottet? Hur brukar skytten skjuta? Favorithörn? Låt MV agera utespelare på träning för att snabbare få bättre spelförståelse!

Niklas Landin Alltid rättplacerad  Små rörelser https://www.youtube.com/watch?v=vqM3n-UxwAw