Spontana boksamtal Om att arbeta läsfrämjande under bemannad tid på ett meröppet bibliotek.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Speldosan.
SLÖINGESKOLAN 19 oktober 2010.
Välkomna till Förskolan Lodet
Samtala om böcker.
Om att läsa på annat sätt Jenny Nilsson, TPB Äppelhyllor – en dag om specialmedier Göteborg
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
En presentation för dig som är lärare
Vår tids paradox Klicka för nästa sida .
som underlag för skolutveckling och eget lärande
Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
Första Hembesöket Viktiga steg för att skapa en förtrolig relation och göra en professionell bedömning De små detaljernas betydelse i samtalet Mötet som.
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Boksamtal.
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
Nyttan med databaser? Mediadag
Betydelsen av samverkan inom hälso- och sjukvården
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Att fånga framtiden - Karlskoga biblioteks sökande mot ett nytt bibliotek Biblioteksdagarna 2013 Lasse Sjöberg - (s) Kristina Borén - (kd) Hans Lundell.
Färgelanda bibliotek Kvalitetssäkring Låntagarenkät.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Lotta Ekman-Johansson & Ingrid Faste. Den korta versionen  Påvisa behov  Väcka intresse  Ge lättillgänglig information.
Anställningsintervjun
Välkomna!. En dag på biblioteket 2500 besökare – vad gör ni? Läser tidningar o tidskrifter Deltar i medspråkargrupp Pluggar Lånar Lyssnar på ett bokprat.
pedagogisk dokumentation
Förmedling på webben. Vad tycker barnen? Hittar barn till våra lästips?
KUNSKAPSÖVERSIKT = en sammanställning av vetenskaplig och/eller erfarenhetsbaserad kunskap inom ett område.
Inspirationskonferensen 13 februari 2014
Enkätundersökning: Feriearbetarna De ungas upplevelse av arbete inom Vård och Omsorg inom Göteborgs Stad Erika Rodríguez Lindgren.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
9/20/2016 Föräldraenkäten 2015 Förskola Skogsgläntan.
Fontänhögskolan En modell för utbyte av kunskap och erfarenhet - blandning av teori och praktik.
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
Välkommen VIRTUELLA REFERENSTJÄNSTER, LUND, 19 MAJ 2016.
När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.
Piteå stadsbibliotek. Om Piteå stadsbibliotek Piteås stadsbibliotek är ett allmänt bibliotek som är lokalt utplacerat. Eftersom att biblioteket är hopbyggt.
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka Om bibliotek och läsning Projekt Ny biblioteksplan i Botkyrka Anna-Stina Takala, KoF.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret.
När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.
Länghemskolan F-6 schyssta kompisplanen
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Dela läslust Dalarna 3-4 april 2017.
Biblioteksbesök Låna skönlitteratur.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Att skriva en resonerande text
Länghemskolan F-6 schyssta kompisplanen
Första fasen i säljsamtalet: Kontaktfasen (Läroboken: Kapitel 7)
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
POLITIK 2. Vem ska bestämma?.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
Nätverksträff för lärare i fritidshem
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Måndag den 22 januari 2018.
Måndag den 5 februari 2018.
Din lön och din utveckling
SKLs nationella brukarundersökning 2017
LSF 1951 – år.
Tips för bättre kommunikation
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Bubblan i Bibblan Bibliotopia 2019 Robert Hagström Enhetschef Bibliotek och Bubblan samt Folkhälsostrateg.
Presentationens avskrift:

Spontana boksamtal Om att arbeta läsfrämjande under bemannad tid på ett meröppet bibliotek

”Bibliotekarien pratar aldrig i egen sak ”Bibliotekarien pratar aldrig i egen sak. Bibliotekarien är en förmedlare av litteratur. Bibliotekarien är också, när den är bra, en person som utifrån folks önskningar kan analysera en personlighet, inte bara vad det finns som de behöver utan också vad de i övrigt kan tänkas vilja ha. Det finns något väldigt fint med det.” Jessika Gedin

Vi ville höja kvaliteten på den bemannade tiden i biblioteket genom att undersöka vad som hände när vi utforskade olika sätt att samtala om litteratur med våra besökare och våra kollegor.

Diskussioner Hur initierar vi samtal? Har vi fördomar när vi pratar om böcker med besökarna? Kan vi ha bra samtal utan att ha läst böckerna vi pratar om? Vad vet vi om bemötande?

Enkäter Var uppstod samtalet? Vem tog initiativ till samtalet? Vad hände? Vad tänkte jag? Vad kände jag?

Bibliotekspersonalens läsning ”Om man är intresserad av litteratur följer man med i litteraturutgivningen.” “Jag läser ju snabbt på baksidan och gör om, typ. Street magic! Folk tittar på vad du har i händerna. Jag håller upp boken för då ser de inte att du läser, funkar bättre på barn eftersom de är korta.”

Hur inleder vi samtal?

Mötet Låt det läsfrämjande arbetet ta tid Be besökarna om deras lästips Våga vara personliga Ställ öppna frågor

Prestationsångest “Sedan kan man också hamna i att man tipsar om sådana barnböcker som man läste när man själv var liten. Man vill ju ha lite nytt så att man inte blir tanten på bibblan med stentavlorna.” “När jag inte kan hitta något bra till besökarna blir jag rädd att de ska tycka att jag är en dålig bibliotekarie … eller få ett dåligt intryck av biblioteket. Samtidigt är ju läsovilliga skolbarn en ganska svår grupp att jobba med.”

Uppmuntra till att ta med många böcker hem och testa! Tipsa om olika medieformer Samarbeta och utnyttja varandras kompetenser Ta frågan med sig och återkomma senare

Slutreflektioner Ökad medvetenhet Fler initiativ till samtal Roligare! Ökat intresse för interna boksamtal, bokcirkel Regelbundna tillfällen för boktips personalen emellan

”Utgångsläget är inte att vi är dåliga – utgångsläget är att vi är bra, men vi vill bli ännu bättre!”

Kontakta oss gärna! Malin Larsson – malin.larsson2@kavlinge.se Frida Lindqvist – frida.lindqvist@kavlinge.se