X-mottagningen: Väntetider 2001

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Swot - analys.
Advertisements

ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Vad innebär val av vårdenhet?
Nolans modell MÅL Vad är det vi vill uppnå?
Delaktighet inom hälso- och sjukvården 1 Juni 2014 BjH.
Kapitel 3 November 2008/Leif Carlsson Kontakter med vården Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Behovsanalys och brukardialog 2011
Nöjdhetsmätningar invånare Vårdguiden på telefon
Projektledare Jan-Erik Wounsch Ambulanscentrum NU-sjukvården
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Landstingsstyrelsen /KS. Andel nöjda med besöken hos hälso- och sjukvården i Norrbotten. Grupper, år Genomsnitt för riket och Norrbotten 83.
Hälsoval Skåne: Vårdgivaren ska på individnivå arbeta med hälsofrämjande och sjukdoms- förebyggande insatser, såväl primär- som sekundärpreventiva, ge.
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Folktandvården i Västmanland. Generella Hälsoinsatser Tandvården tillsammans med Kompetenscentrum för hälsa startade 2013 en Klusterutredning som tittade.
Det här är 1177 Vårdguiden.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Vad är landstinget? I Värmland finns tre sjukhus. De finns i Arvika, Karlstad och Torsby. Det finns cirka 30 vårdcentraler. Några är landstingets och några.
Vårdval Gotland Hälso- och sjukvårdsförvaltningen Vårdval Gotland steg för steg.
Rätt insats, i rätt tid vid kognitiv svikt PROJEKT VITAL I NORR. PROJEKTLEDARE: ANETT WUNSCH.
Förbättringsområde Personer, listade på Wetterhälsan, med akuta vårdbehov ska söka akut vård på rätt vårdnivå.
Identifiera asylsökande som kan delta i Hälsostöd (ex vid hälsoundersökning) I samband med att du träffar en vuxen asylsökande, bedöm om personen verkar.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Att få hypertonipatienter med högt BMI att gå ned i vikt.
COPD6-mätning sparar tid
Hälsoskola Fröslunda VC
Hälsa på samhället nivå
Diabetes Sammanfattning Förbättrade värden av HbA1c Syfte/Mål Metod
Bättre omhändertagande av patienter med psykisk ohälsa
Ökat samarbete med FaR-recept
Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning
Direkt-Access en lyckad process
Succé för Gislehälsans café för äldre
Förbättrad patienters delaktighet i sin egen rehabilitering
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
VÄLKOMNA! Lärandekonferens 2017 LEVEL UP.
Psykosocial ohälsa till rätt vårdgivare i rätt tid
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Föräldramöte 09 röd
Bättre diabetesvård med nytt personcentrerat arbetssätt
Hemblodtryck istället för mätning på vårdcentral
Hur når vi HbA1c <52 mmol/ml?
AIK P03-Blå VPL 2017 Agenda: Val av ordförande & sekreterare för mötet
Webbtidbokning för patientens och vårdens bästa
Drop-in mottagning för provtagning
Samtalsterapeut direkt
Ändrat arbetssätt gav tillgänglighet till psykosociala-enheten
Allhelgonaundersökning
. Förbättrad hälsa genom ökad förståelse hos arbetsledare Att hitta en samverkansmodell Sammanfattning Att arbetsledarna som deltagit i.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Hälso- och sjukvård i Region Östergötland Hur söker jag vård?
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel 2016
Försäkringsmedicinsk definition
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Förslag till samarbete tandvård/Vårdcentral Annette Holmén
Samordnare samsjuklighet
Samordningssköterskans uppdrag
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
Gottsunda hembesöksprojekt
Levande bibliotek Estherforum.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Västvärlden, Sverige och Söderhamn står inför en mycket stor utmaning och stora möjligheter beträffande flyktingmottagandet Söderhamns kommuns vision:
Förbättra klubbkvalitet
Den enskilde vårdtagarens upplevelse av distansmöten
Psykosocial ohälsa till rätt vårdnivå
Presentationens avskrift:

X-mottagningen: Väntetider 2001 Resultat Mindre vård med tätare kontakter? Resultatet bygger endast på de 13 närvarande patienterna. De sökte läkare under 2015 88 gånger (ca 7 gånger/patient). Genom täta kontakter och möten minskades deras behov av vård till 72 läkarkontakter, vilket motsvarar 5,6 gånger/patient. Man kan se en minskande tränd från semtember och framåt med besök. Då vi var som mest aktiva i gruppen Johan Svensson, Läkarhuset Väste r i Jönköping ”Projekt 65+” Ohälsa för ensamboende över 65 år Sammanfattning Sammanfattningsvis är att samhället i Jönköping inte behöver kompetteras med egna grupper för träning och kost. Det finns många bra aktörer för detta. Det som behövs är ett bättre samarbete inom vårdområdets olika delar, tandvård mm inom denna gruppens område. Dessutom behöver samhället bygga resurser för social närvaro i närmare samarbete med vårdenheterna. Patienternas reaktion på projektet var framförallt att det var bra med gruppinformation om hälsa. Slutsatser: Hälsa för särskilda grupper Grupper på vårdcentralen Ej vårdcentralen som genomför Läkarhuset har 9% ensamboende äldre (65+). I denna grupp kan ohälsa finnas. I och med denna grupp tittade verksamheten närmare och fann att av dessa 9% var det en övervägande del med oro och ångestdiagnoser. Av dessa var det flera som sökte/ringde vårdcentralen multipla gånger. Syfte/Mål Syftet med denna studie blev således att prova hypotesen att genom att i grupp och i samband med andra verksamheter och organisationer se om hälsan kunde förbättras i avseende att minska behovet av kontakt med sjukvården. Vi satte målet att vi skulle minska till mindre än 2 besök i genomsnitt under året 2016. Täta kontakter via telefon och gruppmöten. X-mottagningen: Väntetider 2001 Metod forts. Därefter fick man direktnummer till projektledaren eller frankerat kuvert om man ville vara med. Av dessa 44 stycken som fick inbjudan var det i slutändan 13 stycken som ville vara med i projektet. Under året hade man 3 möten på hösten och de hade möjlighet att ringa direkt till kontaktpersonen, en sjuksköteraka Sjuksköterskan närvarade vid samtliga tillfällen för att kunna svara på frågor, finnas som person som patienten känner till. Vid sista mötet erbjöds samtliga vaccination mot influensan. Vi pratade om 3 vanliga hälsoproblem. - Muntorret, Folktandvården - Träning, Nordic Wellness - Kost, kostsjuksköterska Dessutom hade vi ett kortare pass som sjuksköterskan höll i angående influensavaccination och pneumockockvaccination. Nästa steg Blev hälsan bättre? Kan man fråga sig. Dock oklart men behovet av att ha läkaren som kontakt minskade signifikant vilket kan tyda på att det inte är hälsan som är dålig utan diagnosen tillsammans med den sociala biten som är faktorerna. Nästa steg blir att ställa den frågan och arbeta med detta. Metod Steg för steg bröt vi ner gruppen som var över 65 år och var ensamboende. I första steget tog vi de som under 2015 fått diagnosen oro/ångest. Därefter sorterades de bort med mindre än 2 besök till läkare. Därmed hade vi en grupp person på 44 stycken som hade mer 3 eller fler besök. Till denna gruppen skickades det ut inbjudningar om att vara med i projektet som vi kallade 65+, med en kort beskrivning vad vi skulle göra. Kontakt: Johan Svensson, 0705-49 33 54