Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Advertisements

Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Styckeindelning Anette Wahlandt Språkhandledare.
Psykosocial arbetsmiljö: Medarbetarundersökning
Leila Chanko Färre besök på akuten
Fritidshemsnätverk 27/9 Skohuset
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
VÄLKOMMEN TILL 6A.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
Artefakter.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Konsten att läsa sakprosa
En plattform för samhällsekonomisk analys
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Att använda PrimärvårdsKvalitet, del 1
Elevråd på SFI vad är det?.
Andra delen i analys och planeringsfasen
Hur går vi vidare? Vad händer nu?
Gymnasiearbete 100 p.
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Etik- planering.
Nätverk för lärare på fritidshem
Skolverket – utvärdering för lärande Jessica Lindvert, chef insatsutvärdering ge en lägesbild av hur vi arbetar med utvärdering i Skolverket, och att.
Nätverksträff för lärare i fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Innehåll i och användning av läromedel.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
nationell enkätundersökning
Strategier för att förstå det vi läser
Nätverksträff för lärare på fritidshemmet
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Vilka är vi som deltar idag?
Tankar om lärplattan i förskolan
Delrapport SAM 3.0 Vuxenutbildningsnätverket
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Övning Tid: minuter Instagram-målet.
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
Enkät i gymnasieskolan 2015
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
PrimärvårdsKvalitet Introduktion
Styrkor Svagheter Möjligheter Risker/Hot SWOT
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Systematiskt kvalitetsarbete
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Förstelärarnätverk 13/3 Program
PrimärvårdsKvalitet Introduktion Rehab
Verksamhetsplaneringsdag
Gymnasiearbete 100 p.
Tips för det praktiska ledarskapet
Kreativa verktyg och metoder
Öka antalet personer som utbildas inom vård och omsorg i Fyrbodal Öst
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Workshop 1: våra förutsättningar lokalt
Fortbildning för pedagoger
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
Utvärdering av ESF-projektet InVäst
Presentationens avskrift:

Nätverksträff för lärare i fritidshem 20170206 Verksamhetsutveckling Foto privat

Dagordning 08.30-08.40 Introduktion och information 08.40 – 09.00 Enkätundersökningar på fritids i Lerums kommun. Bakgrund och nuläge. - Christian Jerhov 09.00-09.20 Hur nyansera vårt kvalitetsarbete? Vad behöver vi veta om våra verksamheter? - Jenny Jonasson 09.20 – 10.20 Fika + brainstorming i mindre grupper 10.20-10.45 Gemensam återsamling och samtal i storgrupp. 10.45-11.00 Framåtblick och planering av nätverksträffar vt-17

Hur nyansera vårt kvalitetsarbete? Enkätundersökningen ger ett resultat som analyseras och leder till åtgärder för att utveckla kvaliteten på fritidshemsverksamheten. Systematiskt kvalitetsarbete! Resultatet från enkätundersökningen blir ett trubbigt verktyg. Hur får vi fram ett spetsigare verktyg? Steg 1 - Ta reda på vad vi vill veta om våra verksamheter ( i syfte att kunna utveckla och förbättra kvaliteten på verksamheten.) - tydlig koppling till LGR 11 (kap 4) Steg 2 - Vilken metod lämpar sig för att söka svar på de frågor vi ställer? Steg 3 - Utforma och tillämpa Steg 4 - SKA

Vad vill vi veta om vår verksamhet... ...i syfte att kunna utveckla den? sådant vi kan påverka BRAINSTORMING TILLSAMMANS sådant som är av relevans för verksamhetsutvecklingen LGR11 kap 4 syfte och/eller centralt innehåll

Brainstorming i mindre grupp (+ fika) TO DO: Läsa igenom syfte och centralt innehåll för fritidshemsverksamheten. Diskutera; vad behöver vi ta reda på, gällande våra egna verksamheter, utifrån det vi just läst i syfte att utveckla och förbättra vår verksamhet? Skriv ned (digitalt) Vi vill veta... För att... (koppling till styrdokumenten) Dela / skicka anteckningarna till Jenny Jonasson ( 1 dokument /grupp) Kom tillbaks till hela gruppen och berätta om era tankar, lyssna på andra grupper och diskutera tillsammans. Glöm inte att fika samtidigt som ni pratar! KOM TILLBAKS HIT 10.20!

Återkoppling Vi vill veta…. För att…. (koppling till styrdokumenten) https://www.mentimeter.com/s/40bf6bb23abc108afcfc8ee21df02dd5/874d3fdf1673/edit

Vad händer nu? Steg 1 - Ta reda på vad vi vill veta om våra verksamheter ( i syfte att kunna utveckla och förbättra kvaliteten på verksamheten.) - tydlig koppling till LGR 11 (kap 4) Steg 2 - Vilken metod lämpar sig för att söka svar på de frågor vi ställer? Steg 3 - Utforma och tillämpa

Framåtblick och planering av vårens nätverksträffar Utvärdering efter höstterminen säger… Efter vårt första tillfälle tillsammans antecknade jag: Fritidspedagog som föreläsare Diskussion om Ipad-användandet på fritids Inspireras av varandra Använda boken

Framåtblick och planering av vårens nätverksträffar 6/2 - Verksamhetsutveckling / utvärderingsverktyg 14/3 - EL på fritidshemmet Inspirerade av Jonas Wallmans föreläsning. Innehållet beroende på föreläsningen 19/4 - IKT på fritidshemmet Litteraturseminarium Diskussioner Best practice? Besök ute i verksamhet? 18/5 -Matriser på fritidshemmet Arbetsmöte - matriser för Lerums kommun? inför ht-17?