Självkänsla.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Advertisements

- en positiv och realistisk självbild
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Diagnos- ADHD, Asperger och Borderline
EN RESA GENOM UTANFÖRSKAP, BEKRÄFTELSEJAKT OCH MISSBRUK
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
”Varför betalar man svart?”
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Konsten att leda sig själv
Temadag om sexuell hälsa 13/ Del 5
Stärk Din självkänsla Workshop – Studenthälsan
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Självbilden = Allt du vet om dig själv (Baumeister, 1995)
Lovisa Zaunders, Tensta gymnasium, Spånga –
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
”Lär dig säga jag och nej”
Göteborg Distriktlagsverksamhet. Varför är vi här? INSPIRERA!! VINNA TV-PUCKEN!!
Kommunikation och samspel
Riskgruppen kan karaktäriseras på följande sätt:
Tema: SJÄLVKÄNSLA Välkommen och presentation ca min
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Respekten för människan
VISION ”Visionen ska vara uppnåbar till 50-70%, och resten ska vara som en stimulerande utmaning.” (Så tänds eldsjälar i praktiken) Senaste pedagogiska.
Kognitivt perspektiv.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
MOTIVATION.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Leda och planera sokratiska samtal
SÄRART OCH UTESLUTNING är begreppen handikapp och funktionsnedsättning nedvärderande? Christian Munthe Filosofiska institutionen Göteborgs Universitet.
Mental hälsa.
Nonviolent Communication
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Kommunikation är all kontakt människor emellan ”att göra gemensam”
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Vardagsrasism Inklusive etnocentrism. Etnocentrism betyder att man bedömer främmande kulturer med sin egen måttstock och att man placerar de egna kulturella.
Sunderby SK - en värdefull förening -. SISU Idrottsutbildarna – Sunderby SK Lilla Sundis Cup 2012 (fotboll) SSK:s styrelse Sprids till övriga sektioner.
Livsåskådning Wilhelm Kardemark doktorand. Livsåskådningsvetenskap Vad studerar man inom den vetenskapen? Vad folk tror på Samtida religiösa uttryck Hur.
En lärarhandledning från MÄN
Kommunikationsprocesser
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Barnkonventionen i förskolan
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Barnkonventionen.
Häsokunskap 1 hösten 2008 Emelie Åhlberg.
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Religion.
Varför gör du inte det du vill göra? Tror du att det är fel på dig?
Kognitivt perspektiv.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Självkänsla

Vad är självkänsla? En av människans mest studerade egenskaper. Wiliam James, 1890: Självkänsla är en produkt av det sociala livet Cooley, 1902: ”The looking glass self”, självbilden reflekterar hur vi uppfattar att andra viktiga personer ser och reagerar på oss Rosenberg, 1965: Självkänsla är en attityd vi har gentemot oss själva Coopersmith, 1967: Fann att självkänsla är relaterad till uppfostringsmetoder. Barn med bra självkänsla uppfostrades med klara regler och gränser till skillnad från barn med låg självkänsla Låg självkänsla är relaterad till social klasstillhörighet Låg självkänsla är relaterad till otrygg anknytning. Otrygg anknytning innebär att barnet inte kan lita på att föräldern kommer att erbjuda skydd vid fara

Låg självkänsla är förknippad med psykologiska och sociala problem Depression Sårbarhet för stress Mottaglighet för yttre påverkan Ångest Alkoholmissbruk Ohälsosamma matvanor Interpersonella problem

Självbild/självschema och självkänsla Självkänslan utgör en värderande aspekt av självbilden och talar om vilket värde vi sätter på oss själva som personer Självbild/schema är individens övertygelser om sig själv, sina personliga egenskaper och vem man är, som bygger på egna erfarenheter

Rosenbergs SE skala Jag är väsentligen nöjd med mig själv Jag känner mig minst lika värdefull som alla andra Jag har en positiv inställning till mig själv Jag kan tänka lika bra som alla andra Jag känner att jag har en hel del bra egenskaper Jag skulle vilja ha mer respekt för mig själv På det hela taget tror jag att jag är misslyckad Ibland känner jag att jag är helt värdelös Ibland känner jag mig helt oduglig Jag känner att jag inte har mycket att vara stolt över

Påverkar själkänslan negativt Fördomar som vi har om oss själva, andra och omvärlden Grundantaganden: ”jag är värdelös” ”sämre än andra” ”duger inte” Villkorliga antaganden ” om jag presterar 150% så duger jag” ” om jag är perfekt så duger jag” ”om jag alltid sätter andra i första rummet så är jag en bra människa”

Känslor

Tankefällor vid sviktande självkänsla Tankeläsning Du tror att du vet vad andra tänker om dig utan att du har belägg för det, ”Hon tycker inte om mig”.. Etikettering Du tillskriver dig själv allmänna, negativa egenskaper, ”jag är en bluff”, ”jag är korkad”. Borden/ måsten Du säger till dig själv att saker och ting bör eller måste vara på ett visst sätt. Du ställer orealistiskt höga krav på dig själv. Jämförelsenoja Du jämför dig med dem som har mer än du, som du upplever som överlägsna, snarare än med dem som har mindre och känner dig mindre värd. Känslotänkande Du låter dina känslor styra din uppfattning om verkligheten. Eftersom ”Jag känner mig värdelös så är jag värdelös.” Personifiering och självanklagelser Du tänker att allt handlar om dig och att allt är ditt ansvar och ditt fel. Du tar saker personligt, överskattar din egen roll och lägger skulden på dig själv för negativa händelser. Förstoring/förminskning Du gör en höna av en fjäder när du misslyckas och förringar dina framgångar. Du har svårt att ge beröm till dig själv.

Yttre och inre skam Yttre skam handlar om att man är rädd att bli avslöjad av andra som värdelös, kritiserad och avvisad. Inre skam handlar om att man jämför sig med sina egna krav och med andra människor som man uppfattar som överlägsna och tycker själv att man är misslyckad.

Ohälsosamma värderingar Självkänsla beroende av perfektionism Om jag inte är perfekt, så är jag värdelös Självkänsla beroende av alla andras gillande Om jag inte är älskad av alla så är jag värdelös

Sätt att få bättre självkänsla Att avväpna självkritik Att granska kraven Att upptäcka starka sidor Att ompröva värderingar och testa nya beteenden Att neutralisera hotbilder

Att samla positiva erfarenheter som kan ligga till grund för en nyanserad och verklighetsförankrad självbild Protokoll för positiva tankar Mina starka sidor Affirmationer

Hälsosamma beteenden Att kunna säga nej Att be om hjälp Att kunna delegera ansvar Att minska kraven Att kunna visa känslor Att kunna hävda sina behov Att kunna säga vad man tycker