Inkludering eller exkludering? Betydelsen av kultur, religion och andra faktorer Oscar Pripp Uppsala universitet
En kurdisk kulturförening Musik och dans Öppen förskola Kulturevenemang Politiskt och religiöst obunden Vad betyder det att utöva kurdisk dans, musik och annan kultur i en förening? Organisationers sätt att arbeta för bättre arbetsmiljö, skolor som arbetar med antimobbing, bättre betyg, ökad produktivitet, osv… så står de idag inför utmaningar. Det gäller även organisationer som vill ägna sig åt rekrytering med mångfladen inför ögonen, man vill ha fler medlemmar, nya sorters anställda bredda rekryteringen, osv. Efter just att det ska finnas mångfald, så brukar jag ta upp den näst viktigaste aspekten. När jag ser hur olika slags mobiliseringsprojekt fungerat genom åren så finns vissa gemensamma faktorer. En sådan är att känna till grunderna för vad som får människor att känna tillit, att prestera, känna sig kallade. Särskilt om man talar om grupper och kategorier som är marginaliserade, alltså inte så vanliga i organisationerna, så finns det en utmaning i att arbeta på andra sätt än vad man vant sig vid... Oscar Pripp Uppsala universitet
Oscar Pripp Uppsala universitet Ex intervjuer med dansledare Varför gick man med? Oscar Pripp Uppsala universitet
Oscar Pripp Uppsala universitet
Oscar Pripp Uppsala universitet Hur var det att komma in i dansen och i föreningen? Oscar Pripp Uppsala universitet
Vad betyder kultur, som musik och dans, för medlemmarna? Triadisk identifikation: kurdiska diasporan Kurdistan vardags- och yrkesliv i Sverige https://www.youtube.com/watch?v=bBM9hRho5YM Oscar Pripp Uppsala universitet
Oscar Pripp Uppsala universitet Starkt engagemang i kulturella eller religiösa frågor och föreningssammanhang - ofta parat med annat samhällsengagemang - ofta välintegrerade Oscar Pripp Uppsala universitet
Oscar Pripp Uppsala universitet Att vara delar av civilsamhället Att kämpa för inkludering i en svensk gemenskap Engagerar människor att verka för ett gott samhälle Verkar för att vara inkluderade och framförallt erkända som fullvärdiga svenskar Medborgarskapstanke före etnicitet eller religion Oscar Pripp Uppsala universitet
Oscar Pripp Uppsala universitet Populism Föreställning om ett ”utvalt” moraliskt högre stående folk Omvärlden som yttre hot Ett folk ofta i etnisk mening: blodsband Svenskheten som etnisk svensk och inte svensk befolkning Oscar Pripp Uppsala universitet
Två grundstenar för en fungerande mångfald Oscar Pripp Uppsala universitet
Olika kompetenser och sociala tillhörigheter Historien om pojken och papperslappen, avsikten med föredraget, självreflexion, vad händer när vi fokuserar oss själva? Vad är det för sammanhang som ställer till det för oss? Som skymmer sikten, påverkar vårt tänkande? Hur kan vi ifrågasätta oss själva? NOGGER BLACK Berätta kort Intressant att det idag blivit fler kränkta av att de kallas för rasister än kränkning över människor som blir blir utsatta Någon som ifrågasätter vårt perspektiv av oss själva, vår egen självbild, Återvända till frågan Oscar Pripp Uppsala universitet
Oscar Pripp Uppsala universitet Erkännande Med erkännande kommer tillit Med erkännande kommer engagemang Med erkännande minskar kränkningar Med erkännande fungerar krav och obekväma beslut Oscar Pripp Uppsala universitet
Oscar Pripp Uppsala universitet Erkännande Tolerans Respekt Erkännande Organisationers sätt att arbeta för bättre arbetsmiljö, skolor som arbetar med antimobbing, bättre betyg, ökad produktivitet, osv… så står de idag inför utmaningar. Det gäller även organisationer som vill ägna sig åt rekrytering med mångfladen inför ögonen, man vill ha fler medlemmar, nya sorters anställda bredda rekryteringen, osv. Efter just att det ska finnas mångfald, så brukar jag ta upp den näst viktigaste aspekten. När jag ser hur olika slags mobiliseringsprojekt fungerat genom åren så finns vissa gemensamma faktorer. En sådan är att känna till grunderna för vad som får människor att känna tillit, att prestera, känna sig kallade. Särskilt om man talar om grupper och kategorier som är marginaliserade, alltså inte så vanliga i organisationerna, så finns det en utmaning i att arbeta på andra sätt än vad man vant sig vid... Oscar Pripp Uppsala universitet
Att verka för inkludering Normativ Normkritisk Normkreativ Oscar Pripp Uppsala universitet
Oscar Pripp Uppsala universitet Att vara normativ Stå upp för rättvisa, människors lika värde, gynna kreativitet och engagemang för att ta del = METANORMER Oscar Pripp Uppsala universitet
Metanorm: ex. Rättvisa En individ ska ha rätt att ta beslut över sitt eget liv En individ ska inte hindras av andra att använda och utveckla sina förmågor, kompetenser och intressen Fritt efter Iris Marion Young Oscar Pripp Uppsala universitet
Metanorm: ex Rätten för religiös och kulturell särart (konvivialitet) Rätt att utöva och uttrycka kulturell eller religiös tillhörighet så länge det inte förtrycker eller marginaliserar andra. Skyldighet att vara illojal mot den egna tillhörigheten om den förtrycker, exkluderar orättvist, osv., eller om den definierar sig som särskilt utvald på andras bekostnad, sk populism Organisationers sätt att arbeta för bättre arbetsmiljö, skolor som arbetar med antimobbing, bättre betyg, ökad produktivitet, osv… så står de idag inför utmaningar. Det gäller även organisationer som vill ägna sig åt rekrytering med mångfladen inför ögonen, man vill ha fler medlemmar, nya sorters anställda bredda rekryteringen, osv. Efter just att det ska finnas mångfald, så brukar jag ta upp den näst viktigaste aspekten. När jag ser hur olika slags mobiliseringsprojekt fungerat genom åren så finns vissa gemensamma faktorer. En sådan är att känna till grunderna för vad som får människor att känna tillit, att prestera, känna sig kallade. Särskilt om man talar om grupper och kategorier som är marginaliserade, alltså inte så vanliga i organisationerna, så finns det en utmaning i att arbeta på andra sätt än vad man vant sig vid... Oscar Pripp Uppsala universitet