Linköping 2015-11-16 Presentera mig Verksamhetsutvecklare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Advertisements

Strategiskt samtal om biblioteksutveckling i Kronoberg och Blekinge Några aktuella exempel på verksamhetsinsatser.
FUTURUM:KOM FUTURUM.KOM. a Bakgrund till projektet Ekonomi Samverkan geografiskt Samverkan lokalt och regionalt utanför biblioteket ex. studieförbund,
Välkommen till Kreation Reklambyrå.
Den nya bibliotekslagen. Ny bibliotekslag Ändamål 2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling.
Nationella strokekampanjen Ett initativ från Sveriges landsting och regioner Norrbottens Läns Landsting.
Barnspåret inom LIM-IT-projektet
Företagsservice på bibliotek
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Bakgrund Startade 1907 i Kungsbacka av Beda Hallberg med huvudsyftet att hjälpa tuberkulosdrabbade barn.
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
Överraskande Älmhult – internationellt & nära Älmhults kommun – en millenniekommun SKL:s internationella dag 18 januari 2012.
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
• Projektperiod mobiliseringsfas genomförande • Budget kr varav; (43%) EU (57%) Luleå kommun.
Synliggör biblioteket -
Resultat av dialogforum våren Syfte Väcka nya tankar Tillvarata den tysta kunskapen Synliggöra skillnader i synsätt mellan kollegor Förstå vad ett.
Sidnummer1 Nationell katalog – i nationens tjänst 3 maj 2011 Maria Hedenström.
FUTURUM.KOM. 25 folkbibliotek i Kalmar, Blekinge och Kronobergs län Länsbibliotek Sydost Regionbiblioteket i Kalmar län.
Nationell talbokskampanj. Inleds hösten 2012 under Bok & Bibliotek Syftet är att nå ut till talboksberättigade som ej känner till tjänsten Egen nedladdning.
En organisations mediehantering vid förtroendekris
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
Låna dig rik! Förändringsarbete genom marknadskommunikation i tre län 1.
Informationsavdelningen /1 Kommunikationsstöd Mathina Mölstad, informatör.
Kommunikationsplanens delar
FUTURUM.KOM. 25 folkbibliotek i Kalmar, Blekinge och Kronobergs län Länsbibliotek Sydost Regionbiblioteket i Kalmar län.
2010 Christer Bergqvist & Ulf Redmo 1 Samarbete över biblioteksgränser Regionbiblioteket i Kalmar län och Länsbibliotek Sydost (Blekinge och Kronoberg)
Landstingsstyrelsens förvaltning
”Att väcka intresse” distanskurs she 31 januari 2011 Fredrik Björk.
Förslag till planering kapitel 12
Biblioteken och det livslånga lärandet / ny pedagogisk roll för bibliotekspersonal Länsbibliotek Sydost Eva-Maria Flöög.
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
Inköp med Librisposter
Projekt Futurum.kom1 Projektorganisation Futurum.kom Förslag till.
Välkomna!. En dag på biblioteket 2500 besökare – vad gör ni? Läser tidningar o tidskrifter Deltar i medspråkargrupp Pluggar Lånar Lyssnar på ett bokprat.
Regional Innovativ GIS- och E- tjänstsamverkan Samarbetsprojekt mellan 5 kommuner i Västernorrland; Örnsköldsvik, Kramfors, Härnösand, Timrå, Sundsvall,
Ung kommunikation Högskolan i Kalmar –––– Växjö universitet –––– Blekinge Tekniska Högskola i samarbete.
Marknadsföring av Projekt X
Folket och skolan hittar hem - att samsas och trivas i ett integrerat folk- och skolbibliotek Exemplet Söderbärke bibliotek Pedagogen Göteborg 17 april.
© Regionförbundet i Kalmar län 2008Sidan 1 - Fria fjärrlån - Transporter, 3 ggr / v - Lämna / låna på 25 bibliotek -”Katalog”, via SeSim och Z Bokupphandling,
Linnéuniversitetet Om Länsbibliotek Sydost Två län: Blekinge och Kronoberg 13 kommuner Finansieras av Region Blekinge och Landstinget Kronoberg.
Bibliotek
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Läsluststrategi Bibliotek = lässtimulerande mötesplatser. Läsfrämjande - läsfrämjandeplaner - aktiviteter.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Kultur på recept Projektet Hälsa och Kultur Kalmar län Carina Eskelin Kulturchef Mönsterås kommun Mönsterås Hälsocentral Landstinget i Kalmar län.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 2 – 30 sep-1 okt 2015.
Mall för kommunikationsplan. Den här mallen för kommunikationsplan är till för er som arbetar införandet av webbtidbok och andra e-tjänster. Väl planerad.
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
Allmänt Peter Bloom e-post tfn Bidrag kan beviljas till företag, oavsett företagsform, som bedriver verksamhet på.
Vad gör Kulturrådet inom läsfrämjande och vad har det här med biblioteken att göra?
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Länsbibliotek Sydost Eva-Maria Flöög
Ann Wiklund, nationell samordnare för biblioteken i Digidel2013
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Malin Utter Kultur i Väst
Måndag den 22 januari 2018.
Fritidsbank 22 november.
Digitalt först med användaren i fokus
Vad innebär regionbildningen?
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
Kommunikationssatsning skyddad natur Läget just nu
Tips & trix.
Kommunikationsavdelningen
Årshjul scoutkåren xxx
DigidelCenter på Motala bibliotek
Digitalt först med användaren i fokus
Målsättning/Huvudsyfte
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Bubblan i Bibblan Bibliotopia 2019 Robert Hagström Enhetschef Bibliotek och Bubblan samt Folkhälsostrateg.
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Linköping 2015-11-16 Presentera mig Verksamhetsutvecklare

Alla 25 folkbibliotek i Kalmar, Blekinge och Kronobergs län BiBK (Länsbibliotek Sydost) och Regionbiblioteket i Kalmar län År 2010-2013 Och ett samarbete mellan folkbiblioteken i Kalmar, Blekinge och Kronobergs län. Projektet är på 3 år. 2010-2012. Totalt är det alla folkbibliotek i våra tre län som ingår i projektet. Alla har skrivit på en avsiktsförklaring där man förbinder sig att vara med. Alla ser detta som en möjlighet att skapa något tillsammans som kan få bäring inte bara för den egna kommunen utan för regionen i stort. Alla folkbiblioteken går in och finansierar projektet tillsammans med läns- och regionbiblioteken.

MÅL Skapa ett gemensamt varumärke för samtliga bibliotek i Kalmar, Kronobergs och Blekinge län. Öka intresset för bibliotekens tjänster och service hos allmänheten. Öka beredskapen och kompetensen för extern marknadskommunikation hos all bibliotekspersonal i tre län. Skapa ett pilotsamarbete mellan biblioteken i tre län som är av nationellt intresse. Projektet ska tjäna som förebild för andra regionsamarbeten.

PROJEKTGENOMFÖRANDE Samarbete med kommunikationsbyrå Dialogseminarier Bibliotekens kärnvärden Målgruppsanalyser Marknadsföringskampanjer

KÄRNVÄRDEN OCH LÖFTE Gemensamt budskap i all kommunikation Övergripande budskap i kampanjer Pay-off tillsammans med respektive biblioteks logotyp Bära övergripande kampanjen Bära klusterkampanjerna Vara utgångspunkten i förändringsarbetet Tolkningar: inte bara låna fysiska böcker, också bli rik på upplevelser och kunskap med hjälp av bibliotekets utbud. Möjlighet till personlig utveckling. Att bli rik av annat än pengar

ÖVERGRIPANDE KAMPANJER Intern kampanj Hösten 2010 Externa kampanjer Januari 2011 Februari 2012

Målgrupper Bokälskaren Den digitalt ovane Den oerfarne Småbarnsföräldern Vuxenstuderande Tonåringen

Kampanjgruppsarbetet Grupp efter intresse Budget Målgruppsanalys Marknads- och aktivitetsplan Marknadsföringsmaterial Pressmeddelande Utvärdering

Målgruppskampanjer Bokälskaren Carina Digitalt nyfikne Magnus Ljudbokslyssnaren Lasse Småbarnsföräldern till Sigrid Vuxenstuderande Fatima Tonåringarna Felix och Maja

Bokälskaren Carina Affischer Bokskylt Programverksamhet

Digitalt nyfikne Magnus Affischer Folder i ställ Prova på-aktiviteter

Ljudbokslyssnaren Lasse Affischer Folder Facebooksida Uppsökande verksamhet Information på åkerisajt

Småbarnsföräldern till Sigrid Affischer Mall för programblad och värdecheckar Programverksamhet Goodiebags med Pixi-böcker

Vuxenstuderande Fatima Affischer Dragspelsfolder Uppsökande verksamhet

Tonåringarna Felix och Maja Affischer Film med Johan Unenge Facebooksida med tävling

FRAMGÅNGSFAKTORER Engagera och involvera all bibliotekspersonal Sätt upp mål – gör en marknadsplan Lär känna målgruppens behov och förväntningar Samarbeta med reklambyrå

FRAMGÅNGSFAKTORER Paketera budskapet – rätt budskap till rätt målgrupp via rätt kanal Ta hjälp av informatör Bli synlig utanför biblioteket med ditt budskap Kontakta media Utvärdera

futurumbibl.wordpress.com

Kontakt Maria Lundqvist maria.lundqvist@regionblekinge.se 0455-32 19 52