Acceptans och hinder för miljöbilar i olika områden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Multikulturella aspekter på apoteksverksamhet Är detta något vi bör forska om och i så fall hur? SIG Samhällsfarmaci Tobias Renberg Sofia Kälvemark.
Forskarrörlighet – perspektiv från en nordlig utpost
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Förutsättningar och förmåga till innovation i Norrbotten Analys baserat på Reglabs Innovationsindex November 2011 Kontigo AB.
Ekonomiska system.
Slang, svordomar och ungdomsspråk
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Geografisk information
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Vår plats/andra platser
Varutransporter på lands- och glesbygd
Ren förmögenhetsskada (och annan förmögenhetsskada)
Enhet Politik på människans och naturens villkor
Resmål och resvägar Val av transport.
Hållbar utveckling i Sahlgrenska akademins utbildningsprogram
Internationell Ekonomi
Lokalt omhändertagande av dagvatten (LOD)
Perspektiv på Stad, Land och ungas förutsättningar
I en professionell verksamhet utgör samverkan en del av uppdraget.
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Kompetensförsörjning och kompetenssäkring Forum för inköp Anders Kron Johan Lundvall.
Slutanalys inför den regionala utvecklingsstrategin
Bisek – fortsatt forskning Henrik Swahn Biseks programledare Presentation vid seminarium 4/4-06.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Europa Geografi, åk 6 ht-2013.
Att hitta sina kunder och lära känna dem
Flytta till Dalsland-Årjäng!? Hinder och möjligheter för flyttrörelser till den svenska landsbygden 1.
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
EU-Regional Policy Structural actions Agenda Europeiska regionala utvecklingsfonden Uppgift: “att korrigera regionala obalanser i EU”
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
1 Arena – Medborgarnytta genom intern effektivisering 27 oktober 2006 Förutsättningar för framgångsrik utveckling av e-förvaltning Vivian Vimarlund,
Barnomsorgsmarknaden i EU Vilken potential finns för svenska företag att tillhandahålla barnomsorg i Europa? Mikael Elinder Rapport för Almega.
Ekonomiska system Oskar Lunden, Finland, Övriga Norden –
Vision Västra Götaland det goda livet - ur ett medborgarperspektiv
Globalisering.
Samhällets ojämlikhet
SÄRART OCH UTESLUTNING är begreppen handikapp och funktionsnedsättning nedvärderande? Christian Munthe Filosofiska institutionen Göteborgs Universitet.
Vidgat deltagande Varför vidga deltagandet? En förändrad värld Legitimitet Finansiering.
BNP i fasta priser.
Politisk Geografi.
Ruralitet som global utmaning
Demografi - Befolkningsutveckling
Segmentering och one-to-one-marketing
1. Hållbar stadsutveckling Huskvarna 23 okt 2009 Erland Ullstad.
Interaktion och migration John Östh. Dagens lektion Vi börjar med att diskutera spridning och hur detta kan mätas och förstås Vi tittar därefter på drivkrafterna.
Segregering - integrering. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
SEGREGERING - INTEGRATION. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
Leder etnisk mångfald till kontakt eller konflikt? Andrej Kokkonen.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Ekonomiska system Oskar Lunden, Finland, Övriga Norden –
I städer, på landsbygder och allt däremellan
Ulf Tynelius.
Grön översiktsplan i Vilhelmina kommun
på personer i behov av hjälp
Svenskt näringsliv i ett geografiskt perspektiv (F 1)
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
Funktionshinder och rehabilitering
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Geografi / samhällskunskap
1. Hållbar stadsutveckling
Hållbar utveckling.
Produktion, handel och transport
Energiförsörjningen och miljön
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Kan tillit främja tillväxt?
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Presentationens avskrift:

Acceptans och hinder för miljöbilar i olika områden BISEK konferens, september 2016, Oslo/Stockholm Katarina Haugen FD, universitetslektor Institutionen för geografi och ekonomisk historia Umeå universitet

Översikt av forskningslitteraturen kring förutsättningarna för adoption av AFVs ur geografiskt perspektiv Begrepp: AFVs: Alternative Fuel Vehicles ICEs: Internal Combustion Engine (Vehicles)

Innovationsspridningens geografi Generellt sett centrum  periferi. Initialt i ekonomiskt resursstarka områden och i (större) städer. I senare skeden mindre resursstarka grupper, mindre ekonomiskt välmående områden och mindre orter. Ex: Bilens spridningsförlopp i Sverige. Inkomstnivåer viktigare än befolkningstäthet. Kan indikera troligt AFV-spridningsmönster. Fysiskt ”inbyggt” bilberoende både på landsbygden och i funktionsseparerade städer.

Innovationsspridning och acceptans av ny teknik och miljöanpassade konsumtionsval Variationer i benägenhet att ta till sig innovationer (bl a ”högengagemangsprodukter”): Demografiska & socioekonomiska egenskaper (early adopters: hög inkomst, hög utbildning, relativt unga, män) Innovativitet – intresse och benägenhet att bryta befintliga konsumtionsmönster Kunskap om innovationen (för ”eko-innovationer” även miljörelaterad kunskap) Värderingar och attityder – t ex miljövänliga värderingar. Attityder påverkas av uppfattningar om innovationen.

Miljövänligt agerande förutsätter kunskap/insikt om att ett problem existerar att det finns bättre alternativ Tro på att egna handlingar har betydelse ”Gröna konsumenter” utgår mer ifrån symboliska värden (sociala normer, status) än ekonomisk rationalitet Miljövänlig inställning medför inte per automatik miljövänliga beteenden p g a faktiska/uppfattade hinder (bl a kostnader)

Hinder mot adoption och spridning av AFVs Resurser: AFVs anses (för) dyra Fordonsegenskaper: lägre funktionalitet. Motvilja att ändra vanor/beteenden. ICE-bilen som norm för vad en bil är/ska vara. Infrastruktur: tillgänglighet till tankställen, anpassad fordonsservice etc. Geografiska variationer. Formella regelverk: innan spridningen av AFVs blir självupprätthållande krävs aktiva åtgärder (stimulans, kunskapsarbete etc) Psykologiska faktorer: osäkerhet kring t ex teknikens mognadsgrad (”work in progress”?), andrahandsvärde

Diskussion Teknologiska innovationer – både orsak och lösning på klimatförändringsproblematiken? Bilberoende människor och platser: bilen behövs. I många fall kan AFVs ersätta ICEs. Stad och land – AFV adoption utanför städerna? Potentiell marknad (ca 15% av bef.). Behov av (mer) miljöanpassad bilpark. Ingrodda handlingsmönster är ett hinder mot AFV-adoption – men samtidigt kan AFVs vara ett sätt att upprätthålla befintliga resvanor Hur öka AFVs attraktivitet som reella alternativ till ICEs? Attitydförändringsarbete och medvetandegörande är viktiga grundförutsättningar.

Tack! katarina.haugen@umu.se