Data / IT / Administration

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Svenska Orienteringsförbundet Heliosgatan Stockholm. Sweden. Nya anvisningar för orienteringslöpning 2016.
Advertisements

Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Föräldramöte BHC U12/U13 (Team -04/-05)
Rutiner inför uppgraderingen av Cosmic Innan stoppet Under stoppet Efter stoppet.
Hypotesprövning. Statistisk hypotesprövning och hypotetisk-deduktiv metod Hypotetisk-deduktiv metod: –Hypotes: Alla svanar är vita. –Empirisk konsekvens:
Föräldramöte F IFK Kalmar F-07 Lagledare – Axel Jungward, Marcus Rydholm och Ronnie Nilsson Spelare – Just nu finns det 34 spelare registrerade.
Utbildningspaketet med filmer, certifiering och utbildningsmiljön (miljön där du kan öva) kan genomföras på jobbet eller hemifrån. Varje verksamhet genomför.
RUBRIK Västgötamodellen.
MIT-miljöer och utbildningsmijöer -Staffan Ekstedt
Lathund NÖGDs Damtour Utgåva 1.
Välkomna till Föräldramötet
Välkomna till P-00 föräldramöte 18 januari
Möte Flickor 02/03.
Föräldramöte GUIF F05 CA/TO
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
PM INTERSPORTS Ungdomsmästerskap
Förhållningsregler Järfälla hC Team 07.
Avbrott i nätinfrastrukturen på US
Föräldramöte P02 Fotboll
Plats:Rimnershallen Uddevalla
Tävlingsledning Tävlingsledningen består av domarna och tävlingsledaren samt eventuellt ytterligare en person från arrangörsklubben. Tävlingsledningen.
Eskilstuna Cup den 8/
Välkomna! ÖSK P04 föräldramöte Tränare: Tobbe och Fredrik
Föräldramöte GGIK J
P-05 Föräldramöte
Plats:Edsborg Trollhättan
Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 3 Övning (ca 15 min) 2 Övning
Team 08 Agenda Ledare och roller i laget Träningar Matcher CUP
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Årets ”goaste” tävling
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Välkomna! Mål och vision 2015 Inriktning Träningar Tider, matcher, cup och poolspel Engagemang Ekonomi Övrigt/Diskussion.
Bilaga 2 Sysselsättning - Fokusera på om utföraren måste avsätta resurser inom varje område för att ge stöd åt den enskilde och i så fall hur mycket?
Inbjudan till HOLMALYCKAN CUP MINI för P 8, P 9, P 10 och P 11
Välkommen till Grönt kort kurs träff 3 Hösten 2017 hos UBRK.
Talangutveckling Ungdom
Lagledarmöte för Scandic cup
Kartkontroll och godkänd karta
Plats:Rimnershallen Uddevalla
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Matservice Stockviks SF
Tävlingsledning/Arena
Från timplan till schema Kommunadministratörsutbildningen
Team Captain´s meeting for tävlingens namn
Sunet Connect / Adobe Connect & Zoom
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Inbjudan till Hearing inför Upphandling av digitalt spårbarhetssystem
Årets ”mysigaste” tävling Sista utetävlingen för säsongen
Välkomna till Ungoteket!
FAQ NYA Fritester Tekniska kommittén.
2018 TROLLHÄTTANS FRIIDROTT tackar våra sponsorer:
Plats:Edsborgs IP Trollhättan
Årskursinformation för blivande åk 3
Årskursinformation åk 4-5
Banläggningsutbildning
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Ordförandekonferens BlOF 2018
Upplands Friidrottsförbund
Ersättningskollen.
Föräldramöte NIF P06.
PM INTERSPORTS Ungdomsmästerskap
SM – veckan Arrangörer 2019 Skåne 2021 Göteborg 2020 Örebro
Lagledarmöte för SM Tävlingar /30 Km klassiskt masstart
Lagledarmöte för Scandic cup
Välkomna till Ungoteket!
PITELIGAN 2019 LÖRDAG 24 AUGUSTI FÖR FLICKOR OCH POJKAR
Föräldramöte Brooklyn Eagles F06
Plats:Edsborgs IP Trollhättan
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Data / IT / Administration Koll på -Tävlingsadministrativa system -Klasser -Anmälan och anmälningsavgifter -Lottning -Tävlingsbevakning -Resultat winsplits/livelox/online -Rapportering, tävlingsavgifter och fakturering -Organisation -Kvalitétssäkering -Kritiska arbetsuppgifter RUBRIK

TävlingsAdministrativa system -Eventor -OLA eller MeOS -Stämpelsystem SI (eller Emit) -Winsplits -Omaps -Livelox -Liveresultat -live.orientering.se RUBRIK http://www.svenskorientering.se/Arrangera/

Klasser -Synka inbjudan, Eventor, administration och banläggning -Sammanslagning av klasser (färre än fyra…) (D60, H14K, D21, D35) -Strykning av klasser -Inskolning – ingen tid! -TR 5.1 & TA 5.1 RUBRIK

Anmälan & anmälningsAvg. -Sista dag för anmälan, ordinarie avgifter, sön 23.59 -Tid för efteranmälan (eventor/mail), +50%, ons 23.59 -Annan dag än helgtävling en vecka före (finns undantag…) -Anmälan på tävlingsdagen (måste anges i inbjudan) -i tävlingsklass, + 100% -i ÖM, U och Insk, ordinarie avgift -Gallring o vakanser för elit, TA 5.1 -Ungdom 60-75 kr, Vuxen 100-130, Elit 150-180 -Högre avgift (+50%) ansökan OF RUBRIK

lottning RUBRIK -Samarbete med banläggare (och ev. startchef) -Startmellanrum, Sp 1 min, Me 2 min, Lå 3 min, Na 2 min, Ultra/stafett masstart - Datorstödd eller manuell, godkänd metod - Tävlande med samma bana får ej starta samtidigt (gäller intervallstart…) -ÖM och U ska ha egna banor! RUBRIK

Forts. lottning -Samma startmellanrum i hela klassen (även efteranm.) -Även samma mellanrum för ev saxade klasser på samma bana -Lika snabba klasser som startar samtidigt bör ej ha samma första. Sprid dem på minuterna -Rankingklasser får ej ”saxas” (DH18-DH21) -Gör utrymme för efteranmälan, skapa glapp mellan klasser på samma bana. -Löpare från samma klubb ska spridas -Lotta stafetter! OK att ”seeda” förstalag -Gå igenom lottningen innan publicering RUBRIK

Data / IT / Administration Koll på -Tävlingsadministrativa system -Klasser -Anmälan och anmälningsavgifter -Lottning -Tävlingsbevakning -Resultat winsplits/livelox/online -Rapportering, tävlingsavgifter och fakturering -Organisation -Kvalitétssäkering -Kritiska arbetsuppgifter RUBRIK

Tävlingsbevakning RUBRIK Planering av Arena Banläggning (start/varvning/upplopp) Radio/Förvarning Speakeri och ljud Starttider/måltider Bevakning plus… Online bevakning GPS Bildproduktion Livestreaming TEKNIK RUBRIK

Administration / nivå

Arena Entré Tight Upplopp (U?) Stå/sitt/tält Speakeri och ljud Resultatåtergivning (papper/skärm) Servicefunktioner Ström, nätverk Skyltning! Gör alltid en skiss!

Banläggning / enheter Arenastart Radio Varvning Förvarning Målstämpling Vilka klasser? Samordna kontroller Vid stafett – uppsikt?

Speakeri & Ljud Spekertorn Antal funktionärer Speakerstöd o skärmar Vilka klasser Nummerlappar Upplopp fållor Målstämpling på tråd Startider/måltider? Ljudkvalité & Musik Nätverket/internet Papper å penna

bevakning plus Online bevakning http://live.orientering.se/ http://liveresultat.orientering.se/ GPS (SOFT/VOF) Bildproduktion (eget värde) https://www.youtube.com/watch?v=Zep3tRWE0gQ&index=2&list=PL92uKikMMVGUl45k1yJVFAsb3Jywk5Z2M Livestreaming (expert…) GPS - program

teknik Att få information från skogen/mål till arenan och ut på Internet… För detta krävs Teknik Utrustning Kunskap Planering Tester

Grundprinciper ROC:ar http://olresultat.se/blog/?page_id=148

Data / IT / Administration Koll på -Tävlingsadministrativa system -Klasser -Anmälan och anmälningsavgifter -Lottning -Tävlingsbevakning -Resultat winsplits/livelox/online -Rapportering, tävlingsavgifter och fakturering -Organisation -Kvalitétssäkering -Kritiska arbetsuppgifter RUBRIK

Resultat -På arenan. Hur? Frekvens? -På nätet. Var? Och NÄR? -winsplits/livelox/Live

Rapportering Tävlingsrapport, senast 10 dagar efter tävling I eventor, anvisning finns, ska undertecknas! Avgift till SOFT och till OF

organisation -Dela ansvar för olika funktioner, hemsida, nätverk, admin anmälan, lottning osv -Ha backup plan som har kommunicerats -Samarbetsglädje! -Håll kontakt och rapportera till TL Uppgifter enligt Västgötamodellen Eventor, Anmälningar, Startlistor, Direktanmälan, Brickor, Nummerlappar, Nätverk, Utläsning, Resultat, Fakturering, Tävlingsrapport RUBRIK

Kvalitétssäkring RUBRIK Ett bra samarbete med SOFTs arrangörscoacher, OF:s tävlingskontrollant, bankontrollant och kartkontrollant behövs. Vilka som finns beror på arrangemangets nivå. Var alltid förutseende i planeringen och ta reda på vilka risker som finns. Räkna till exempel alltid med dåligt väder på tävlingsdagen. Det är viktigt att förstå riskerna och gardera mot eventuella fel. Var speciellt uppmärksam på funktioner och delar som är nya för er som arrangörer, t ex ny programvara etc. Gör en riskanalys. I god tid inför tävlingen, testa och simulera. Vad händer till exempel om två av dina funktionärer blir sjuka på tävlingsdagen? RUBRIK

Kvalitétssäkring RUBRIK

Kvalitétssäkring RUBRIK

Kvalitétssäkring RUBRIK -Håll det enkelt -Kör med beprövad metod -Inget nytt i sista stund -Testa (TESTA) i förväg – MED personal -Håll god ordning på plats -Vad gäller för speaker? -Vad gäller för mellantidskontroller? -Mobiltäckning vid test vs. på tävlingsdagen RUBRIK

RUBRIK Kritiska ansvarsuppgifter inom funktionen Vem ansvarar för att alla datorer och övrig utrustning finns på tävlingsdagen? Vem beställer material från t ex IP Skogen? Vem gör upp avtal med speaker och övriga icke klubbanslutna aktörer som arbetar/hjälper till med tävlingen? Vem kopplar upp datorer med speakerstöd till speakern? Vem kopplar upp datorer för försäljning av öppna motionsbanor? Vem ansvarar för lottning och startlista? Vem ansvarar för startlista, resultatlista, sträcktidslista och banor läggs ut på Internet? Vem ansvarar för att testköra tävlingen i god tid före tävlingsdagen? Vem ansvarar för Internetuppkopplingen till och från tävlingen? RUBRIK

RUBRIK Kritiska ansvarsuppgifter mellan funktioner Vem programmerar enheterna? Vem sätter ut och tar in töm-, check- och avläsningsenheter? Vem sätter ut, kopplar upp och plockar in målenheter och mellantidskontroller? Vem ansvarar för att det säljs rätt antal banor för de öppna motionsklasserna? Vem beställer "rätt" antal kartor? Vilka arbetsuppgifter sköter tävlingssekreteraren och vilka arbetsuppgifter sköter tävlingsadministration? Vem ansvarar för att tävlingsinformation läggs ut på Eventor? Vem ansvarar för att det finns en tidplan och att den följs upp? Var går gränsen mellan elansvarig och dator-/nätverksansvarigs ansvarsområde? Vem ansvarar för att en riskanalys genomförs? Vem inreder alla tält, ex. sekretariat? Vem skriver inbjudan och tävlings-PM? RUBRIK

Data / IT / Administration Koll på -Tävlingsadministrativa system -Klasser -Anmälan och anmälningsavgifter -Lottning -Tävlingsbevakning -Resultat winsplits/livelox/online -Rapportering, tävlingsavgifter och fakturering -Organisation -Kvalitétssäkering -Kritiska arbetsuppgifter RUBRIK