Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Välkomna till Ungoteket!

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Välkomna till Ungoteket!"— Presentationens avskrift:

1 Välkomna till Ungoteket!
Dagens tema: Orienterings- IT Här nere kan du läsa kommentarer och stödord för varje sida!

2 Allmänt om Orienterings IT

3 Orienterings-IT på en träning
1 dator med MeOS 1 st SI-Masterenhet Det behövs inte speciellt mycket för att kunna skapa en liten orienteringsträning/tävling i MeOS. Det räcker med en bärbar dator (inte speciellt kraftfull) och en Sportident-masterenhet. Du behöver också ha MeOS installerat förstås och därtill installera ett program så att datorn kan läsa från den inkopplade USB-masterenheten. Programmen finns att ladda ned från MeOS och Sportidents hemsidor. Länkar till dessa finns på Ungotekets hemsida under Övningar – Orienterings-IT. När löparna sedan kommer in efter att ha sprungit en runda så skapas det automatiskt banor och klasser om man så vill. Och allt eftersom nya löpare med nya banor kommer in så skapar MeOS dessa och man kan jämföra hur löparna har sprungit. Man kan också förbereda och skapa träningen i MeOS innan träningen och då är det samma steg som när man skapar en tävling. Om man vill kan man också koppla in en kvittoskrivare så kan deltagarna få ett papper med tider på hur de sprungit.

4 Orienterings IT på större tävlingar
Så här ser det ut på Sommarlandssprinten MeOS 3200 startande på 1,5 timme 1 server 12 datorer 6 etikettskrivare 2 skrivare 2 rocar Speaker Internet Liveresultat Dropbox Backup På större tävlingar behövs mer utrustning förstås. Den här bilden visar vad IK Gandvik använder för prylar för att få tävlingen Sommarlandssprinten att fungera. (Använd gärna ett eget exempel på en tävling som du/ni varit med och arrangerat.) MeOS har inte några som helst problem med anmälan, förberedning av lottning, startlistor, speakeri, inläsning av SI-pinnar samt resultat för de dryga 3000 löpare som startar under 1,5 timme.

5 Sportident

6 Olika SI-enheter Sportident Olika versioner: 7 & 8 Program-meringsbara
BSM SI-master För att kunna hantera orienterarnas kontroller och tider använder man sig av Sportident-enheter. I Sverige används mestadels Sportident (i Norge är det vanligt med Emit). En Sportidentenhet är programmeringsbar och man kan använda samma SI-enhet till olika funktioner. Vanligast är förstås att man programmerar en enhet till t ex start-enhet och därefter märker man enheten med text till ”Start” och använder denna som start i flera olika sammanhang. För att programmera SI-enheterna behövs en dator med programmet Sportident Config+ installerat. Det behövs även en master-enhet (även kallad BSM). Med hjälp av BSM programmeras övriga SI-enheter. När SI-enheterna får ligga oanvända en längre tid så ”drar sig” klockan i enheterna, vilket gör att den stämplade tiden inte blir exakt. För att justera detta används Config+ eller en speciell enhet som heter SI-Master. Med SI-Mastern går det att ändra tiden på en annan SI-enhet genom att lägga SI-Mastern över en annan enhet. Den andra enheten får då exakt samma tid som SI-Mastern vilket i sin tur gör så att alla enheter får exakt samma tid. Tömmer och sätter tid Töm Check Start Mål Kontroll Display på baksidan Avläsning av pinnar Programmerar andra enheter Kopplas till dator

7 Löparbrickor (SI-pinnar)
Sportident Löparbrickor (SI-pinnar) Olika versioner - olika mycket data SI-card 8, 30 stämplingar SI-card 9, 50 stämplingar SI-card 10, 128 stämplingar SI-card 11, 128 stämplingar + lysdiod SIAC ”touch-free”, active card lysdiod

8 Sportident Config+ Programvara för att programmera enheter
Programvara för att programmera enheter Hittas på Sportidents hemsida Masterenhet Tiden viktig Sportident Config+ används till att programmera Sportidentenheter. Programmet installeras på en dator och kan laddas ned från Sportidents hemsida. För att kunna programmera måste man ha en masterenhet (BSM-enhet, se bild med röd dosa och sladd). Man kan även använda programmet till att läsa från Sportidentpinnar eller skriva till Sportidentpinnar.

9 Meos + Config+ + BSM = Falskt
Tänk på att… Meos + BSM = Sant Config+ + BSM= Sant När man använder en master-enhet (BSM) som bilden visar är det viktigt att tänka på att man inte kan ha både MeOS- och Config+ programmen öppna samtidigt. Masterenheten kan bara vara ihopkopplad med ett program i taget. Meos + Config+ + BSM = Falskt

10 Programmera SI-enheter
Övning 1: Programmera SI-enheter Låt deltagarna prova att ställa klockan, samt ändra nummer och funktion för enheterna.

11 Programmera SI-enheter
Sportident Programmera SI-enheter Övning 1: Programmera 5 SI-enheter till kontroller med nummer 101–105. Programmera 1 töm, 1 check, 1 start och 1 mål. Ställ klockan i samtliga enheter. Ställ in så att enheterna är igång i 3 timmar. Använd dessa instruktioner eller gör egna.

12 Eventor

13 Resultat Tävlings-kalender Fakturering Anmälan
Eventor Resultat Tävlings-kalender Fakturering Rapportering Livelox, Winsplit Anmälan Eventor är Svensk orienterings centrala IT-system. Där lägger man in nya framtida tävlingar. När en tävling är skapad använder man Eventor för att anmäla deltagare, lägga till tävlingsinformation, lägga ut resultat, löparstatistik samt fakturering. MeOS är nära sammankopplat med Eventor, för att få kopplingen att fungera måste man skaffa sig en nyckel, en API-nyckel.

14 API = Application Programming Interface
Eventor och API API = Application Programming Interface Läsa andra dataprograms data Varje förening har en egen API-nyckel 32 tecken lång Lägg in nyckeln i MeOS Eventor är ett smart system och det går att använda orienteringsprogram tillsammans med Eventor. För att koppla ihop MeOS med Eventor behövs en API-nyckel. Varje förening har en egen API-nyckel som kan hämtas på Eventors hemsida. Den 32-tecken långa nyckeln läggs in i MeOS. MeOS får då tillgång till flera av Eventors funktioner som t ex att ladda ned anmälningar och att ladda upp resultat. Detta är lättare än vad det låter. Var rädd om API-nyckeln, den används för bara er förening. Hur detta går till visar du senare, under den praktiska delen när deltagarna får prova att skapa en tävling. Koppla ihop MeOS med Eventor Administration Klubbinställningar

15 Lägg upp arrangemang i Eventor
Övning 2: Lägg upp arrangemang i Eventor Låt deltagarna lägga upp ett nytt arrangemang. Använd Testeventor: Visa gärna först hur Eventor fungerar genom att skapa ett arrangemang på Testeventor. Om du eller deltagarna behöver så finns en guide för hur man lägger upp arrangemang i Eventor. Den finns på hemsidan under Övningar – Orienterings-IT – Eventor och även i handledningsmaterialet: Handledning – Orienterings-IT – Bildspel. Deltagarna kan följa guiden antingen via telefon/dator eller genom att du skrivit ut den utskriftsvänliga versionen.

16 Lägg upp arrangemang i Eventor
Övning 2: Skapa en tävling med valfritt namn Det är en närtävling Tävlingen är en medeldistans i skog Tävlingen startar om en timme Arenan ligger här Tävlingen har 3 klasser: kort, mellan, lång Anmälningstiden går ut om 30 minuter Anmälningsavgiften är 40 kr för vuxna och 20 kr för ungdomar Använd dessa instruktioner eller gör egna. Deltagarna kan ha guiden för hur man lägger upp arrangemang på Eventor som hjälp. För att kunna genomföra övningen behöver deltagarna administratörsbehörighet i Eventor. Du kan antingen låta dem använda inloggningsuppgifter till ett och samma konto (t ex ditt eget) alternativt om deltagarna får möjlighet att innan den här träffen, fråga efter sin egen förenings inloggningsuppgifter.

17 MeOS

18 = Mycket Enkelt Orienteringssystem
MeOS = Mycket Enkelt Orienteringssystem Melin Software Erik från Uppsala Hobbyprojekt 2007 Små tävlingar Fullstora tävlingar Snabb start Autogenerera banor Allmän information om MeOS. För att enklast hitta MeOS hemsida kan man bara söka på ordet MeOS i Google.

19 MeOS Startsidan för MeOS.
Här kan man göra generella inställningar som språk, textstorlek mm. Man lägger även in API-nyckeln från Eventor, under knappen ”Tävling från Eventor…”

20 Koppla in masterenhet i datorns USB
MeOS Före Skapa tävling Klasser, Banor Backup Koppla in masterenhet i datorns USB Direktanmälan, Eventors löpardatabas Hyrbricka Avläsning efter målgång Resultat Skrivare Eventor Fakturering Under För att få lite struktur i skapandet av en tävling är det smidigt att utgå från 3 huvudrubriker: Före, under och efter. I bilden visas några punkter som är bra att tänka på under respektive rubrik. Efter

21 Så skapas en väldigt liten tävling
MeOS Så skapas en väldigt liten tävling Öppna MeOS Ny tävling, inga deltagare, grundläggande Lägg in kontroller Lägg in banor Lägg in klasser Lägg in deltagare, manuellt Lägg in deltagare, Sportident Några enkla steg för att skapa en liten tävling. Börja med att du visar varje steg. Deltagarna får prova själva när du kommer till sista bilden i bildspelet. Om du eller deltagarna behöver finns en guide för hur MeOS fungerar. Guiden finns på hemsidan under Övningar – Orienterings-IT – MeOS och även under Handledning – Orienterings-IT – Bildspel. Deltagarna kan följa guiden antingen via telefon/dator eller genom att du skrivit ut den utskriftsvänliga versionen.

22 Importera tävling från Eventor
MeOS Importera tävling från Eventor Öppna MeOS Kontrollera din API-nyckel Hämta tävling i Eventor Lägg till Courses.xml Några steg för att skapa en tävling med data från Eventor. Detta kräver givetvis att en tävling först och främst har skapats i Eventor med allt vad det innebär. Allt från tävlingstyp, tävlingsdag, avgifter till klassindelning och anmälningsstopp. Visa varje steg för deltagarna och använd med fördel det du skapade i Testeventor tidigare. Det går att ställa om Meos så att programmet går mot Testeventor.

23 Skapa din egen tävling i MeOS
Övning 3: Skapa din egen tävling i MeOS

24 Skapa din egen tävling i MeOS
Övning 3: Öppna MeOS. Skapa en tävling med valfritt namn. Importera XML-fil som innehåller data från banläggningsprogrammet (5 kontroller, 101 – banor, kort, mellan, lång. 3 klasser, kort, mellan,lång.) Anmäl några deltagare i Eventor och importera sedan anmälningar från Eventor. Anmäl någon mer direkt i MeOS. ”Spring” tävlingen. Stämpla ut. Ta fram en resultatlista och lägg upp den på Eventor. Här kan deltagarna skapa en egen tävling eller hämta in en sparad tävling från tidigare. Nu får de prova själva och du hjälper till vid behov (här kan det vara bra att vara flera som kan hjälpa till, om det är många deltagare). Ändra kontrollkoderna till de SI-enheter som du har med dig. API-nyckel: Deltagarna kan antingen använda sin förenings API-nyckel men då måste de ha fått den före träffen. Alternativt låter du deltagarna använda en och samma API-nyckel, som du har tillgång till.


Ladda ner ppt "Välkomna till Ungoteket!"

Liknande presentationer


Google-annonser