Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Varför är Carl Bildt så skicklig på att hantera journalister? Peter Dahlgren medie- och kommunikationsvetare.
Advertisements

Kanske är vi goda vänner i ett år...
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Kristinedalskolan F-9 skola i Stenungsund 600 elever 19 språk.
Intervju inför ViV-projektet.
Hur kan vi påverka dem som styr?
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Hur tänker 90-talisterna och vad vill de ha? 1. 2.
Svenska inom teknik, H2 Lektionen den 15 okt Kommer igång med tungvrickare Dagens text Den finska och svenska arbetskulturen Övning 1) Likheter och.
Music: Nightengale Serenade
Vem är du?.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vandring i Allhelgonatid Den 9 oktober 2012 åkte vi till Kungsmarkskyrkan för att gå på vandring i Allhelgonatid. Vi fick gå igenom tre olika rum där vi.
Skolutveckling via digitala medier
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Svenska i tekniska yrken, H2 Lektionen den 21 nov Kommer igång med en övning i småprat Att diskutera och att debattera Presentationer av Iina, Alvar,
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Dokumentation Workshop Stockholm | Målsättning Gå igenom en students väg från programmets start till examen via Byte av program Byte av programtillfälle.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
BESÖKET PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN VI HAR VARIT PÅ STUDIEBESÖK PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN. ÅTERVINNINGSCENTRALEN ÄR EN SOPTIPP DÄR MAN KAN SLÄNGA SKRÄP SOM.
Utvärdering av workshop - Future Living Vilken grupp tillhörde du? NamnAntal% Byggteknik & Affärsmodeller för framtida bostäder 637,5 Energi och flödeseffektivitet.
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Sociala medier källkritik. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som.
Du ska inom arbetsområdet lära dig att Tolka och förenkla uttryck med bokstäver Lösa enkla ekvationer Upptäcka och använda mönster och samband Skriva och.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Hur viktig är sanningen? Om vår gemensamma verklighet.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Det nya medielandskapet och demokratin
Jag ser dig – jag ser dig inte! Om hat.
Vad är okej? Om kränkningar på nätet.
Att skriva en resonerande text
Och vecka 8 A BE LJUD ® BrucElvis
Demokrati och din medievardag. Om filterbubblor
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Mål v.49 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Att våga där men inte här! Om tonen på nätet.
Hur tänker du kring medieutvecklingen? Om det nya medielandskapet.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Det där tror jag inte på! Om egenintresse.
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Vem ska man tro på? Om att lita på information.
Vem sa det? Om anonymitet.
Måste du veta vem jag är? Om anonymitet.
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Skjut dig själv! Om att säga ifrån på nätet.
Aktion T4 i Nazi-Tyskland
Samhället och individen
Vecka 40 Tisdag den 3:e oktober 2017 Dagens namnsdag Evald Osvald.
Det nya medielandskapet och våra relationer. Om kränkningar på nätet.
Behovet av främjande arbete för lika villkor
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Geografi Geo (jord) grafi (att beskriva)
Det nya medielandskapet och våra relationer
Reklam eller redaktionellt budskap?
Tidningens historia.
Att skriva en utredande text
Sveriges Trafikskolors Riksförbund
Övning Tid: minuter Instagram-målet.
Ulrika Persson-Fischier,
Byt perspektiv – från reklam till journalistik
Övning Tid: 40 minuter Lagen och rättvisan.
Upphovsrätt – Swefilmermålet
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Religion och vetenskap
Presentationens avskrift:

Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier. Övning Tid: 20 minuter + hemuppgift

Syfte med övningen I flera av de sociala medierna finns det möjlighet att trycka på gilla som en kommentar till en film, bild eller text. Denna övning syftar till att problematisera detta genom diskussion och en egen undersökning.

Diskutera i smågrupper Vad är syftet med att gilla något i sociala medier? Är det viktigt att få många att gilla något? Kan det uppstå några negativa konsekvenser om vi gillar saker i sociala medier? Finns det någon motsvarighet till att gilla offline? Används det lika ofta? Om nej: Varför inte? Det fanns ogilla knappar på vissa håll, men de togs bort. Varför? Vad tycker du om att ogilla?

Diskutera i helgrupp Gå igenom frågorna i helklass. Vad kom ni fram till?

Egen uppgift Denna uppgift löper under en vecka. Den går ut på att du inte ska gilla något i sociala medier för att se om du får några reaktioner på detta. Kom ihåg att inte berätta för dina kontakter, vänner och/eller följare om din undersökning. I efterhand får du förklara vad du gjorde för de som, utan att veta det, ingick i ditt test.

Egen uppgift Om du fick några reaktioner, vad bestod de av? Vad tror du orsakerna var till reaktionerna? Om du inte fick några reaktioner, vad tror du orsakerna var till detta?