Samverkan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skyddsombuds- utbildning
Advertisements

Arbetets förutsättningar – nyckeln till en bra löneutveckling
FMS gör människor Fysiskt Mentalt Socialt starka
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Skyddsombudets uppgifter.
Att samverka i arbetsmiljöarbete
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Vem är ansvarig för arbetsmiljön?
Systematiskt arbetsmiljöarbete för god psykosocial arbetsmiljö
Arbetsmiljölagen och SAM -Systematiskt arbetsmiljöarbete
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Distriktet i Stockholm
Vems ansvar? vad kan vi göra?
Grundläggande arbetsmiljöutbildning
Örebro läns läkarförening
1 KAP - Lagens ändamål och tillämpningsområde
Steg 1 - Mötet VÅR VISION FÖR ARBETSMILJÖN OCH HUR VI KOMMER DIT
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas
Arbetsmiljöverkets vision
Arbetsmiljöns regelverk – låg hippfaktor eller…
Information från skyddsombuden vid DSV
Skyddsombudets roll.
En säker arbetsplats Lars Björkeström Medlemsträff Skaraborg
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
AFS 2001:1 Om kunskaper och kompetens Chefer och arbetsledande personal har avgörande betydelse för att arbetsförhållandena skall vara tillfredsställande.
Ansvarsroller för arbetsmiljön
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Skyddsombudet uppgifter
Vem är ansvarig för arbetsmiljön?
Arbetsmiljöverkets SAM - Status.
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Arbetsmiljöverkets erfarenheter
Politikerna har dessa uppgifter. Politikerna har dessa uppgifter Se till att verksamheten drivs i enlighet med arbetsmiljölagen och föreskrifterna för.
AFS 2001:1 Systematisk Arbetsmiljöarbete, SAM
Arbetsmiljöverkets inspektion Skolan 2013–2016, skolhuvudmän Denna checklista fokuserar på skolhuvudmannens systematiska arbetsmiljöarbete och lyfter frågor.
1. Brandskydd 2. Delaktighet 3. Alkohol och droger
Modell för systematiskt arbetsmiljöarbete
Målsättningen – En tillfredsställande arbetsmiljö!
Elevprestationer Ledarskap Mental Fysisk Hälsa Social Trygghet Trivsel Sova Äta Röra sig Föräldrarengagemang Acki Wästlund FMS grundare och metodutvecklare.
DEN GODA ARBETSMILJÖN Hur vår arbetsmiljö ska vara är tydligt reglerat i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen I lagen lyfter man upp de grundläggande.
Arbetsmiljöutbildning/ information SWEP International AB Khosrow Adibzadeh, Unionen.
AFS 2015:4 Ny föreskrift Organisatorisk och social arbetsmiljö Minska den arbetsrelaterade ohälsan.
Å Åselotte Andersson Iren Hjalte.  Träder i kraft  Syftet med föreskrifterna är att främja en god arbets- miljö och förebygga risk för ohälsa.
Den psykosociala arbetsmiljön SAMMANSTÄLLNING AV FEM KVALITATIVA INTERVJUER MED CHEFER I KINDA KOMMUN EVA KLANGBECK OCH HANNA WELIN LEDARSKAPSUTVECKLING.
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Ny AFS from 31 mars 2016: Organisatorisk och social arbetsmiljö Monica Östman och Kristin Larsson Personalavdelningen.
Välkomna!. Aktuellt just nu Ny föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö träder ikraft 31 mars 2016 Sanktionsavgifter istället för böter Arbetsolyckorna.
Hälsa- och arbetsmiljö PU 17 februari Agenda Aktuellt om sjukfrånvaro Guide Hälsa och Arbetsmiljö Information om AFS 2015: 4 om organisatorisk och.
En översikt Jan-Åke Sandell 1.  Arbetsmiljölagen är en ramlag  Lagen innefattar  Allmänna uttalanden om arbetsmiljöns beskaffenhet, om människans förhållande.
Riskbedömningar Ett favorituttryck som många slänger sig med.... som krävs från alla håll och kanter… men som få egentligen begriper…… Inklusive undertecknad…….
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
RUTIN FÖR SYSTEMATISKT ARBETSMILJÖARBETE (SAM)  RISKBEDÖMNING MED HANDLINGSPLAN SAMVERKAN  AVTAL  APT - ARBETSPLATSTRÄFFAR  SAMVERKANSGRUPPER.
Psykosocial arbetsmiljö: Hot via sociala medier
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Vår arbetsmiljö och det systematiska arbetsmiljöarbetet
Arbetsmiljöansvar inom Kinda kommun
Arbetsmiljö Människa Arbetsplats Arbets- miljö.
Psykosocial arbetsmiljö: Hög arbetsbelastning, individ
Psykosocial arbetsmiljö: bilolycka
Arbetsmiljö.
Kännetecknande för det goda arbetet
DEN GODA ARBETSMILJÖN Hur vår arbetsmiljö ska vara är tydligt reglerat i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen I lagen lyfter man upp de grundläggande.
DEN GODA ARBETSMILJÖN Presentation, vilka är vi..
Systematiskt arbetsmiljöarbete – grunden för ett hållbart arbetsliv
Varför ska vi samverka?.
ArbetsmilJö Här kan det stå en övertitel, typ Samhällsmarknadsdagen
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Information om arbetsmiljö Ombudsträff Vision, Skövde
DEN GODA ARBETSMILJÖN Presentation, vilka är vi..
Vårt första IA-år – Utfall och analys.
Presentationens avskrift:

Samverkan

Arbetsmiljöansvar

Att tänka på 1. Att uppgifterna är fördelade på tillräckligt många medarbetare 2. Att uppgifterna fördelas på personer eller funktioner - inte på en grupp. 3. Att den/de som får uppgifterna har en självständig ställning och en egen rimlig arbetssituation tillräckliga befogenheter och resurser tillräckliga kunskaper och kompetens om - arbetsmiljöreglerna - fysiska, psykologiska och sociala förhållanden som innebär risker för ohälsa och olycksfall

Att tänka på - åtgärder för att förebygga ohälsa och olycksfall - arbetsförhållanden som främjar en tillfredsställande arbetsmiljö 4. Att det framgår vad som ska göras när kunskaper, resurser, och befogenheter inte räcker 5. Att fördelningen görs skriftligt och undertecknas både av den som fördelar och den/de som tar emot uppgiften. 6. Att den som gör fördelningen följer upp hur den har fungerat och ingriper om något behöver förbättras. 7. Att den som tilldelats en uppgift har möjligheter att returnera arbetsmiljöuppgiften och att detta ska ske skriftligt med motivering.

Roller och uppgifter i arbetsmiljön.

Samverkan

Följande frågor ska behandlas: - Företagshälsovård - Handlingsplaner om arbetsmiljöförbättringar - Planering av nya eller ändrade lokaler, anordningar, arbetsprocesser, arbetsmetoder eller arbetsorganisation - Planering av användning av ämnen som kan skapa ohälsa eller olycksfall - Upplysning och utbildning om arbetsmiljö - Arbetsanpassning och rehabilitering

Att säkerställa en god arbetsmiljö - ta fram en arbetsmiljöpolicy som säger hur arbetsförhållandena ska vara. - ta fram rutiner som beskriver hur arbetsmiljöarbetet ska gå till. - fördela arbetsmiljöuppgifterna med befogenheter och resurser till chefer och arbetsledare. - ge arbetstagarna kunskaper om arbetet och dess risker med särskild information till cheferna. - regelbundet undersöka verksamheten och bedöma riskerna i arbetsmiljön, bland annat vid planerade förändringar.

Att säkerställa en god arbetsmiljö - omedelbart undanröja risker och brister i arbetsmiljön och upprätta en skriftlig handlingsplan för åtgärder som inte kan vidtas omgående. Genomförda åtgärder ska kontrolleras. - utreda arbetsskador och allvarliga tillbud. - årligen följa upp hur det systematiska arbetsmiljöarbetet fungerar och ändra vid behov. - vid behov anlita företagshälsovården eller annan hjälp med expertkunskaper inom området.

Verksamhet med ideal psykosocial arbetsmiljö -Mål: Tydliga verksamhets- och arbetsmiljömål som är förankrade hos medarbetarna -Fördelning: Tydlig fördelning av arbetsuppgifter, resurser och befogenheter som är känd för medarbetarna -Kunskap: Ledningen och personer i arbetsledande ställning har kunskap om hur människor fungerar. De kan t.ex. lyssna, föra svåra samtal, hantera konflikter och ge återkoppling till medarbetarna -Medverkan: Medarbetarna har möjlighet att påverka sina arbetsuppgifter och medverka i förändrings- och utvecklingsarbete som rör verksamheten

Fortsättning -Information: Medarbetarna får information som rör både den egna arbetssituationen och verksamheten i sin helhet -Utveckling: Medarbetarna har anpassade arbetsuppgifter som ger utrymme för egen utveckling -Gemenskap: Medarbetarna ingår i en arbetsgemenskap som ger trygghet och social samhörighet -Tillit: Medarbetarna har tillit till ledningens förmåga att driva verksamheten effektivt

TACK