Nordiska rådets insatser på transportområdet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Geografisk mobilitet. Mobilitet Geograf isk Yrkes- mässig Bransch- mässig.
Advertisements

Nationell riskbedömning
EUROPEISKA UNIONEN Europeiska regionala utvecklingsfonden Gränsöverskridande samarbete över fjäll och hav Kommunerna Rana, Vefsn Rana Utviklingssellskap.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Hållbar service i Västerbotten
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 21 augusti 2013 Välkommen!
Sub-nationell politik Regionfrågan i Värmland
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Transnationellt samarbete i Östersjöregionen, Nordsjöregionen och Norra Periferin – Hur ska vi använda EU-programmen för bästa nytta? Tillgänglighet
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Hur kan vi använda EU-programmen för att bäst stödja Östersjöstrategins prioritetsområde Transport? 24 April 2013, Stockholm Thomas Erlandson, PA 11 Transport.
PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
Gränshinder och gränshinderslösningar Presentation
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Inriktningsplanering för
Nätverk i ett globalt perspektiv Martin Granholm
Vägen till en polismyndighet 2015
”0-vision” Miljöutskottet Transporter ska inte leda till allvarlig skada på människor eller miljö (Nasjonal transportplan , norske transportetatenes.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Örestat III är ett samarbete mellan Region Skåne (Leadpartner), Region Hovedstaden, Region Sjæ lland, Helsingborg stad, Malmö stad, Arbetsförmedlingen,
Underlag för infrastruktur- och kommunikationsplanering -om befolkningsutveckling samt om trafik- och godsflöden över riksgränsen Föredrag den 13 september.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
VARUEXPORT FÖRDELAD PÅ LANDOMRÅDEN Procentuell andel av det totala exportvärdet 998 mdr SEK Källa: SCB Central-
Ortsutveckling Skebokvarn
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
Nationellt råd Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Socialstyrelsen samt Sveriges Kommuner och Landsting utgör Nationellt råd för finansiell samordning.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Riksintresseprojektet Övergripande syfte Förbättra förutsättningarna för en utveckling av landskapets kulturhistoriska värden i enlighet med.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Pilotlänens rundabordssamtal Sammanfattning av rundabordssamtal om energi- och klimatarbetet.
Februari 2015 Friskis&Svettis - Tracking. Totalt – 7 mätningar (2014: Jan/Mar/Maj/Juli/Sep/Nov och 2015: Jan)
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
11:11 Meet Malmö – detta är bara början (Bilden på oss alla)
Hur kan 793 Mkr bli mer? Håkan Brynielsson
Sveriges exportstrategi
Norra Europa.
Systemanalys för Sydsveriges infrastruktur
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Uppföljning av den Europeiska sammanhållningspolitiken med fokus på nordiskt och svenskt.
Presentation Gränskommittén roll & uppgifter Hur påverkas vi av närheten till Sverige/Norge Möjligheter & vad behöver/kan göras för att tillvara möjligheterna.
Hållbart företagande i Arktis Mikael Anzén Ordförande i Arktiska rådets arbetsgrupp för hållbar utveckling (SDWG) 1.
GNA Gemensamma nyckeltal för vår nordiska leverantörsmarknad Delrapport Mötet med Strategiskt nätverk Version 5.
Dagordning 27/ Inledning 2.Orientering om Regionsamverkan Sydsverige 3.Trafikverkets arbete inför planeringsperioden Diskussion om.
Studie om yrkes- och lärlingssystemen i Norden Johanna Enberg och Göran Melin Reykjavik den 22 maj 2014.
Indoeuropeiska språk Ca 80% i Norden talar Svenska, Danska och Norska – Förstår varandra Utvecklats ur gemensamt urnordiskt språk. Isländska och Färöiska.
Gränskommittéernas finansiering från NMR
ISS-koncernen idag En av världens 5 största privata arbetsgivare och med drygt medarbetare i ett 53 länder Sammantaget över Business-to-Business-kunder.
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
SpråkVis – Språkteknologisk vismansrapport
Bakgrund FUD-uppdrag om motsättningar mellan prognosstyrd respektive målstyrd planering. Finansierat av Trafikverket Genomfört av Trivector Traffic och.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Övervakningskommittén
Gränsöverskridande infrastrukturplanering - äntligen verkstad?
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Färdplan CAP Bilaga 1 till rondpm CAP
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Nordisk chefsforum i Island Matti Piispanen
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Gnosjö kommuns styrmodell
Patrik Lindfors kommunikationsdirektör Finsk-svenska handelskammaren
Mobilitet och transportinfrastruktur
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Nordiska rådets insatser på transportområdet Example break slide

Vi vill se Norden som en helhet! Finland 26 miljoner invånare 10:e största ekonomin i världen Stor andel intern handel + stort exportberoende 85% små- och mellanstora företag Hög inomnordisk mobilitet Långa avstånd – turism Skapa förutsättningar för arbetspendling, export och turism. Greenland Åland Sweden Norway Iceland Faroe Islands Denmark

Nationella verkligheter styr Example break slide

Verkligheten Nationella transportplaner inte samordnade och planeringen sker utifrån ett nationellt perspektiv. Investeringar inte gjorda. Inget fora för samnordisk diskussion och planering. Nordiska ministerrådet för transport lades ned 2005. Nordisk-Baltiska ministermöten utan dagordning eller beslut. Ad hoc-samarbete på myndighetsnivå. Text and two images

Hur kunde det se ut? En Nordisk transportplan baserad på gemensamma analyser, prognoser och beräkningar av samhällsnytta. Gemensam fond för investeringar i transportinfrastruktur över gränserna. Höghastighetståg som förbinder huvudstäderna (Skandinaviska Triangeln) + ev. Hyperloop till Finland. Lika goda öst-västliga förbindelser som nord-sydliga. Text and two images

Nordiska rådets prioriteringar Höghastighetståg Oslo-Göteborg-Köpenhamn (8 million City). Godstransporter på Nordkalotten, Narvik/Kirkenes, Kiruna, finska Lappland. Nordisk strategi för gränsöverskridande transportinfrastruktur i Norden. Text and two images

Regeringarnas perspektiv Kontrollkommitténs rapport om konsekvenserna av nedläggandet av ministerrådet för transport 2005. Näringsministrarna vill inte överta ansvaret för transport på nordisk nivå. Transportministrarna vill inte skapa Nordisk transportplan eller skapa nya fora för dialog och samarbete. Gärna mer myndighetssamarbete och gärna träffa Nordiska rådet. Text and two images

Nordiska rådets strategi 2017 Tillsatt arbetsgrupp med uppdrag skriva positionspapper (juni 2017) Debattartiklar i länderna. Uppvakta transportministrar nationellt. Möte med GD för Finlands Trafikverk i nov 2017. Möte med/mellan Transportministrarna nov-dec 2017. Utskottsförslag-Rekommendation till de nordiska ländernas regeringar våren 2018.

Utmaningar Inget fora för transportministrarna Inget fora för myndighetssamarbete Ingen motpart att tala med Nationella transportplaner ur fas Olika sätt att beräkna samhällsnytta Osäkerhet kring teknikval Olik syn på finansieringsmodeller Att investera “i utlandet” Regionalpolitiska hänsyn. Det finns inga nordiska väljare Otydligt ansvar Oorganiserade intressegrupper

Förslag till gränsregionerna i Norden Samarbeta med Nordiska rådet. Enas om en gemensam prioriteringslista med stråk/investeringar. Förankra hos näringslivet. Syns i media. “The devil is in the details” Tillsammans är vi starka!

Tack!

Johan Lindblad jol@norden.org 004524699451 Example break slide