Del 2: övningar Trauma, flykt, exil TF-KBT Johanna Jokela leg psykolog, leg psykoterapeut Johanna.jokela@redcross.se Röda Korsets Center för torterade flyktingar
En komponentsbaserad metod P Psychoeducation & Parenting Skills R Relaxation & Mindfulness A Affective Expression & Regulation C Cognitive Coping T Trauma Narrative I In Vivo Exposure C Conjoint Parent-Child Sessions E Enhancing Safety & Future Development Moa
Modifierad Psykoedukation Reglering (kropp) Affekt, känslokomponent Coping, kognitivt processande Traumabearbetning In-vivo exponering Gemensamma samtal Säkerhet och framtid
Viktigt Nya upplevelser (upplevelsebaserat) (PTSD –> undvikande av nya situationer – > hindrar nyinlärning) Tillsammans (social reglering) (”brain is a social organ”) Lekfullt (play/exploration: ”mobilizing without fear”) Noga med att skapa trygghet och tillit först. Allians, förberedelser, förutsägbarhet, följ patientens icke-verbala signaler noga!
Psykoedukation Använd bilder Metaforer (berget/såret etc) ”Handmodellen” om hjärnan Frågesport (Förbered genom att tillsammans skriva ner frågor på kort. T ex vanliga tankar, känslor, reaktioner, coping, regler. Många möjligheter.) Be pat förklara och visa (pat mer aktiv): informationsbortfall pga problem med koncentration, minne, tolkning.
Reglering Reglera fysiologi, hyper/hypoarousal Fight/flight & immobilization Co-reglering/ relationellt Att skapa tillgång till närvaro här och nu Att vara i kontakt med sin kropp, stå ut med sensationer, grundläggande rörelser
Några övningar Klappa igenom – ”Kroppskanning”. Egna behov? Sensationer? Bilateral rörelse+rytm+orientera sig (aktivering, organisering, integrering, social orientering) Andningsövningar mer tillgängliga med rörelse: t ex ”fjärilen” Spaghettin (spänna-slappna av), fördel att göra med föräldrar+barn
Mindfulness Vid PTSD lättast och ofta mest lämpligt i rörelse T ex ”mindful walking” (slowmotion, ta med hela kroppen) Relationellt: spegling t ex hand mot hand
Känslor Identifiera, benämna, uttrycka, reglera Ansikten, känslokort (med barn t ex nallekort), rörelser/statyer, med barn ”djurgång” termometer
Tankar Vanliga tankar Hjälpsamma och ohjälpsamma Ansvarspaj Frågesport, skriv ner frågor tillsammans eller färdiga kort Tanke-känsla-beteende övningar : med barn dockteater, med unga/vuxna byta stolar eller triangel på golvet
Traumanarrativ och exponering Bok med olika kapitel Fjärrkontrollen Att skapa avsnitt/program (radio, film etc)
Samspel Barn/unga med trauma: delande av traumaberättelse Spegling (hand mot hand, byta roller, alt hela kroppen) Strukturerad barnmassage/massagesaga barn-förälder Sensorisk gissningslek Behovet av samspelsinterventioner finns både när patienten är ett barn men också i fallet av vuxenpatienter som är föräldrar!
Säkerhet och framtida skydd Kommunicera med andra. Färdighetsträning, sätta adekvata gränser, personligt utrymme. Öva kroppshållning, tillgång till kraft, öva att ta i Avståndsövning: övning i att sätta gräns Ramsan