Del 2: övningar Trauma, flykt, exil TF-KBT

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Exponering – habituering eller nyinlärning?
Advertisements

Kriser Traumatiska kriser Utvecklingskriser.
Kroppskommunikation Kristina Pettersson
. Att minska stress hos modern under graviditeten har en klart förebyggande effekt för postpartum depression Vilket vi vet påverkar relationen o anknytningen.
Vad innebär det för små barn att växa upp i en våldsbenägen familj?
Behandling av spelberoende
Roger i raketfart Per Wallroth MBT-teamet, Psykiatri Sydväst
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldrastöd inom barnhälsovården individuellt och i grupp ICDP som en del av flera i föräldrastödet inom barnhälsovården International Child Development.
Bedömning av föräldraförmåga med fokus på barnets behov
Leg psykolog/leg psykoterapeut
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Kris och psykiskt trauma - sjukgymnastiska perspektiv
JOHANNA BJÖRK
Förskoleklassen på Södermalms skola
Skolbarn i sex till tolv årsålder behöver tio till elva timmars sömn.
Up modul 7 -Exponering Billy Larsson Leg psykolog Leg psykoterapeut
Diagnos – och sen då? BOF och Tejping i arbetet med familjens samspel efter en neuropsykiatrisk utredning av barnet.
Mindfulness – en hjälp på vägen
Barnet föds med förväntan att andra ska ta hand om dess reaktioner
Livskunskap för de allra yngsta
Nivåer i relationsutvecklingen Samvaro Samspel Samförstånd Samtal Sammanhang.
och anknytningsteorier i bakhuvudet!
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Sociala relationer och hjärnan
Modul 7 Kulturell medvetenhet
Riskgruppen kan karaktäriseras på följande sätt:
Strängnäs GK Damer 14 april Hej! Hej! Mår ni bra?
Disposition Form och innehåll Psykoedukation nervsystemet
Samtalsbehandling i primärvården
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Personliga färdigheter. Definition av personliga f ä rdigheter F ö rm å gan att reflektera ö ver interna begrepp s å som k ä nsla, kognition och den egna.
Verktyg via Studenthälsan Gun Austrin, leg psykoterapeut, socionom
Kognitivt perspektiv.
Leg Psykolog, Leg Psykoterapeut
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Modul 6 Använda Internet för arbete och lärande. Inlärningsmål  6.1 Identifiera metoder för att få åtkomst till Internet.  6.2 Använda webbläsare för.
Solveig Johansson
- möten med barn som misstänks vara utsatta för människohandel eller sexuell exploatering - Åsa Landberg, Linda Jonsson, Carl Göran Svedin.
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
Barn och stress.
8 oktober Det här är vi Åsa Palmkron Ragnar Läkare, specialist i psykiatri; Mindfulness-instruktör Katarina Lundblad Socionom Lärare i mindfulness,
Tankar och funderingar sedan sist? Hoppas ni hittat några NAT´s.
Verksam i primärvården i Östergötland
Kommunikationsprocesser
Hur du kan lära bättre!.
Rehabilitering vid komplex smärtproblematik
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
Kliniska Riktlinjer för Ångestsyndrom och Tvångssyndrom
LEK I TF-KBT tillsammans med barn och föräldrar
TF-KBT impact of the trauma narrative and treatment length (2011) Deblinger et al
Coaching.
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Spelare: P11, F11/10/09 Tränare: Spelare i P04, F03/04
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Suicidriskbedömning i heldygnsvård
DBT-influerat förhållningssätt på BUP-akutenhet i Göteborg
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Ämnesplan Teater & Musikal
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
Ett läs-projekt med musik
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Rehabilitering av kognitiv funktion vid Stressrehabiliteringen, NUS
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Kognitivt perspektiv.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Del 2: övningar Trauma, flykt, exil TF-KBT Johanna Jokela leg psykolog, leg psykoterapeut Johanna.jokela@redcross.se Röda Korsets Center för torterade flyktingar

En komponentsbaserad metod P Psychoeducation & Parenting Skills R Relaxation & Mindfulness A Affective Expression & Regulation C Cognitive Coping T Trauma Narrative I In Vivo Exposure C Conjoint Parent-Child Sessions E Enhancing Safety & Future Development Moa

Modifierad Psykoedukation Reglering (kropp) Affekt, känslokomponent Coping, kognitivt processande Traumabearbetning In-vivo exponering Gemensamma samtal Säkerhet och framtid

Viktigt Nya upplevelser (upplevelsebaserat) (PTSD –> undvikande av nya situationer – > hindrar nyinlärning) Tillsammans (social reglering) (”brain is a social organ”) Lekfullt (play/exploration: ”mobilizing without fear”) Noga med att skapa trygghet och tillit först. Allians, förberedelser, förutsägbarhet, följ patientens icke-verbala signaler noga!

Psykoedukation Använd bilder Metaforer (berget/såret etc) ”Handmodellen” om hjärnan Frågesport (Förbered genom att tillsammans skriva ner frågor på kort. T ex vanliga tankar, känslor, reaktioner, coping, regler. Många möjligheter.) Be pat förklara och visa (pat mer aktiv): informationsbortfall pga problem med koncentration, minne, tolkning.

Reglering Reglera fysiologi, hyper/hypoarousal Fight/flight & immobilization Co-reglering/ relationellt Att skapa tillgång till närvaro här och nu Att vara i kontakt med sin kropp, stå ut med sensationer, grundläggande rörelser

Några övningar Klappa igenom – ”Kroppskanning”. Egna behov? Sensationer? Bilateral rörelse+rytm+orientera sig (aktivering, organisering, integrering, social orientering) Andningsövningar mer tillgängliga med rörelse: t ex ”fjärilen” Spaghettin (spänna-slappna av), fördel att göra med föräldrar+barn

Mindfulness Vid PTSD lättast och ofta mest lämpligt i rörelse T ex ”mindful walking” (slowmotion, ta med hela kroppen) Relationellt: spegling t ex hand mot hand

Känslor Identifiera, benämna, uttrycka, reglera Ansikten, känslokort (med barn t ex nallekort), rörelser/statyer, med barn ”djurgång” termometer

Tankar Vanliga tankar Hjälpsamma och ohjälpsamma Ansvarspaj Frågesport, skriv ner frågor tillsammans eller färdiga kort Tanke-känsla-beteende övningar : med barn dockteater, med unga/vuxna byta stolar eller triangel på golvet

Traumanarrativ och exponering Bok med olika kapitel Fjärrkontrollen Att skapa avsnitt/program (radio, film etc)

Samspel Barn/unga med trauma: delande av traumaberättelse Spegling (hand mot hand, byta roller, alt hela kroppen) Strukturerad barnmassage/massagesaga barn-förälder Sensorisk gissningslek Behovet av samspelsinterventioner finns både när patienten är ett barn men också i fallet av vuxenpatienter som är föräldrar!

Säkerhet och framtida skydd Kommunicera med andra. Färdighetsträning, sätta adekvata gränser, personligt utrymme. Öva kroppshållning, tillgång till kraft, öva att ta i Avståndsövning: övning i att sätta gräns Ramsan