Frågor kring läroplanen Kysymyksiä opetussuunnitelmasta Gemensam skolningsdag Kuula-institutet, Vasa 15.8.2016 Yhtenäinen koulutuspäivä Kuula-opisto, Vaasa 15.8.2016 Deltagarna delades in i arbetsgrupper och diskuterade aktuella frågor kring musikundervisning utgående från ett frågeformulär Osallistujat jaettiin työryhmiin joissa keskusteltiin kyselylomakkeesta joka käsittelee ajankohtaista musiikinopetusta
Deltagarna bestod av lärare från 4 musikinstitut, Jakobstadsnejdens musikinstitut, Korsholms musikinstitut, Kuula-institutet, Musikinstitutet Legato Grupperna delades in ämnesvis Pianokollegiet Gitarrkollegiet Rytmkollegiet Blåskollegiet Sångkollegiet Teorikollegiet
OM VITSORD Pianokollegiet Borde musikinstituten ge upp användandet av vitsord? Eller borde man använda dem i viss mån, var i så fall? Ökar utvärdering med vitsord elevernas motivation? Är ändå vitsord i avgångsbetygen nödvändiga? Eller skulle det vara befogat att frångå vitsordens i grundnivåns slutbetyg och bevara dem i musikinstitutsnivåns betyg? Borde det vara befogat att hålla kvar betygen i huvudämnet i båda nivåbetygen? Hur många avgångsbetyg behövs? Räcker det med att bara göra musikinstitutsnivåbetyg? Osa oli sitä mieltä, että arvosanoja ei tarvittaisi ollenkaan; sanallinen ja kirjallinen arviointi sekä palaute koettiin tärkeämpänä ja näitä molempia täytyisi kehittää entuudestaan. Itsearviointia tarvitsisi lisätä ja kehittää. Osa taas haluaisi tarjota oppilaalle arvosanan tämän halutessa tai korvaavan tavan ilmaista suoritusta, esim. ”kukkapaperi” (neljä suurenevaa kukkaa) Arvosanojen käyttämistä koettiin hyvänä isompien oppilaiden kanssa kun taas pienemmille riittäisi sanallinenkin arviointi Koettiin yleisesti, että musiikin perustason päättötodistus sekä musiikkiopistotason päättötodistus täytyy säilyttää; nykyään monen soittajan tie pysähtyy jo musiikin perustason suorittamisen jälkeen, ja ammatillisiin opintoihin tähdätään harvemmin
ATT GE VITSORD FÖR DE Pianokollegiet AVSLUTANDE SPELPROVEN Borde den avslutande utvärderingen av huvudämnet beskriva hela lärostigen eller bara det sista nivåprovets prestation? Borde man kanske av denna orsak ge två olika vitsord? Tasosuorituksia tarkasteltaessa tuli eriäviä mielipiteitä siitä, arvioidaanko itse tasosuoritus vai otetaanko arvioinnissa huomioon koko opintomatka; monilla opistoilla/ opettajilla eri käytänteitä
DEN NUVARANDE LÄROPLANEN DEN NUVARANDE LÄROPLANEN Pianokollegiet HAR UTVECKLAT UTVÄRDERINGSPRAXISEN Vilka tilläggsvärden har du fått via den nuvarande läroplanens utvärderingspraxis i ditt eget undervisningsämne? Har du kunnat motivera dina elever till självvärdering, och i så fall, med vilka metoder? Hur kommer elevens självvärderingsförmåga fram i hens utveckling?
VERKSAMHETEN Pianokollegiet Att uppträda? Sammusicering? Musikens grunder? Teorian opetuksen olisi hyvä lähentyä solistisia opintoja enemmän, esim. käytännönläheisempi, projektien kautta
NUVARANDE LÄROPLAN Pianokollegiet /NYA LÄROPLANEN Vad borde tas bort? Vad borde hållas kvar? Vad borde läggas till? Läpikäytävät asiat ovat laajempia, vaikka aikaa on supistettu; esim. vapaa säestys vie aikaa klassiselta pohjalta, joka kuitenkin opintojen kulmakivi klassisessa pianonsoitossa; klassisen ohjelmiston harjoittelu teknisesti ja musiikillisesti aikaa vaativaa Kun aikaa on vähemmän ja silti täytyisi ehtiä käydä läpi monia asioita, seurauksena on väkisinkin osaamisen tason lasku; kaikkeen opittavaan ehtii syventyä vain pinnallisesti Perinteisen länsimaisen klassisen musiikin historian vaalimista pidettiin erityisen tärkeänä Vapaa säestys: Ei vapaata säestystä ollenkaan, on oma taiteenlajinsa ja siitä erityisesti kiinnostuneet voisi ohjata vapaan säestyksen opettajalle
OM VITSORD Gitarrkollegiet Borde musikinstituten ge upp användandet av vitsord? Eller borde man använda dem i viss mån, var i så fall? Ökar utvärdering med vitsord elevernas motivation? Är ändå vitsord i avgångsbetygen nödvändiga? Eller skulle det vara befogat att frångå vitsordens i grundnivåns slutbetyg och bevara dem i musikinstitutsnivåns betyg? Borde det vara befogat att hålla kvar betygen i huvudämnet i båda nivåbetygen? Hur många avgångsbetyg behövs? Räcker det med att bara göra musikinstitutsnivåbetyg? Nej I alla utom i de lägsta(NP1, NP2) där prestationen bedöms med godkänd eller icke godkänd Ja
ATT GE VITSORD FÖR DE Gitarrkollegiet AVSLUTANDE SPELPROVEN Borde den avslutande utvärderingen av huvudämnet beskriva hela lärostigen eller bara det sista nivåprovets prestation? Borde man kanske av denna orsak ge två olika vitsord? Ja Ett vitsord för provet och ett vitsord av läraren som bedömer helheten
DEN NUVARANDE LÄROPLANEN DEN NUVARANDE LÄROPLANEN Gitarrkollegiet HAR UTVECKLAT UTVÄRDERINGSPRAXISEN Vilka tilläggsvärden har du fått via den nuvarande läroplanens utvärderingspraxis i ditt eget undervisningsämne? Har du kunnat motivera dina elever till självvärdering, och i så fall, med vilka metoder? Hur kommer elevens självvärderingsförmåga fram i hens utveckling? Bra om den passar in i egen metodik Ja. Genom att diskutera och fråga En av de mest elementära egenskaperna i elevens utveckling
VERKSAMHETEN Gitarrkollegiet Att uppträda? Sammusicering? Musikens grunder? Ett för stort paket idag. Teori borde vara till för eleven inte tvärtom
NUVARANDE LÄROPLAN Gitarrkollegiet /NYA LÄROPLANEN Vad borde tas bort? Vad borde hållas kvar? Vad borde läggas till? Nuvarande LP är mycket bra Den borde göras tydligare De förändringar som finns på nationell nivå borde fås in i kollegierna texter
OM VITSORD Rytmkollegiet Borde musikinstituten ge upp användandet av vitsord? Eller borde man använda dem i viss mån, var i så fall? Ökar utvärdering med vitsord elevernas motivation? Är ändå vitsord i avgångsbetygen nödvändiga? Eller skulle det vara befogat att frångå vitsordens i grundnivåns slutbetyg och bevara dem i musikinstitutsnivåns betyg? Borde det vara befogat att hålla kvar betygen i huvudämnet i båda nivåbetygen? Hur många avgångsbetyg behövs? Räcker det med att bara göra musikinstitutsnivåbetyg? Nivåproven sätter också mer begåvade/lata att jobba. Ger meningsfull feedback. Viktigt med bra och grundlig feedback i NP
ATT GE VITSORD FÖR DE Rytmkollegiet AVSLUTANDE SPELPROVEN Borde den avslutande utvärderingen av huvudämnet beskriva hela lärostigen eller bara det sista nivåprovets prestation? Borde man kanske av denna orsak ge två olika vitsord? Utgångspunkten är att lära ut ett hantverk, NP är en biprodukt Ja
DEN NUVARANDE LÄROPLANEN DEN NUVARANDE LÄROPLANEN Rytmkollegiet HAR UTVECKLAT UTVÄRDERINGSPRAXISEN Vilka tilläggsvärden har du fått via den nuvarande läroplanens utvärderingspraxis i ditt eget undervisningsämne? Har du kunnat motivera dina elever till självvärdering, och i så fall, med vilka metoder? Hur kommer elevens självvärderingsförmåga fram i hens utveckling? Genom att öka elevernas medvetenhet om varför de spelar
VERKSAMHETEN RYTMKOLLEGIET Att uppträda? Sammusicering? Musikens grunder? Rytmusikteori integrerarat med band och musikhistoria? Mera gemensamma grunder med klassiska sidan?
NUVARANDE LÄROPLAN Rytmkollegiet /NYA LÄROPLANEN Vad borde tas bort? Vad borde hållas kvar? Vad borde läggas till? Behövs riktlinjer för elevmaterial? Tydligare instruktioner för självutvärdering, mera musikaliska inspirationer utifrån, Instrumentlektionen är lika mycket en social grej Ljudteknik med i LP Färre barriärer
OM VITSORD Blåskollegiet Borde musikinstituten ge upp användandet av vitsord? Eller borde man använda dem i viss mån, var i så fall? Ökar utvärdering med vitsord elevernas motivation? Är ändå vitsord i avgångsbetygen nödvändiga? Eller skulle det vara befogat att frångå vitsordens i grundnivåns slutbetyg och bevara dem i musikinstitutsnivåns betyg? Borde det vara befogat att hålla kvar betygen i huvudämnet i båda nivåbetygen? Hur många avgångsbetyg behövs? Räcker det med att bara göra musikinstitutsnivåbetyg? Verbaalista arviointia on pyrittävä lisäämään Oppilaan kehityskaari pyrittävä arvioimaan entistä paremmin Vain Päättösuoritukset erillisiä tutkintotilanteita
ATT GE VITSORD FÖR DE Blåskollegiet AVSLUTANDE SPELPROVEN Borde den avslutande utvärderingen av huvudämnet beskriva hela lärostigen eller bara det sista nivåprovets prestation? Borde man kanske av denna orsak ge två olika vitsord? Oppilaan kehityskaari pyrittävä arvioimaan entistä paremmin Ennen päättösuorituksia välitavoitteita, esim. tietty määrä konsertteja ja muita esiintymisiä joista saadaan palaute myös muilta opettajilta/ muusikoilta. Näissä välitavoitteissa on syytä myös ottaa mukaan oppilaan itsearviointia
DEN NUVARANDE LÄROPLANEN DEN NUVARANDE LÄROPLANEN Blåskollegiet HAR UTVECKLAT UTVÄRDERINGSPRAXISEN Vilka tilläggsvärden har du fått via den nuvarande läroplanens utvärderingspraxis i ditt eget undervisningsämne? Har du kunnat motivera dina elever till självvärdering, och i så fall, med vilka metoder? Hur kommer elevens självvärderingsförmåga fram i hens utveckling?
VERKSAMHETEN Blåskollegiet Att uppträda? Sammusicering? Musikens grunder? Yhteissoiton painoarvoa on lisättävä uudessa opsissa Mupe paketti on nyt suuri. Perinteistä Mupea on vähennettävä. Mupea tulee muuttaa siten että se integroidaan enemmän soitin/ yhtyeopetukseen. Mupen ei tarvitse olla niin selkeästi oma aine.
NUVARANDE LÄROPLAN Blåskollegiet /NYA LÄROPLANEN Vad borde tas bort? Vad borde hållas kvar? Vad borde läggas till? Yhteissoiton painoarvoa on lisättävä uudessa opsissa.
OM VITSORD Sångkollegiet Borde musikinstituten ge upp användandet av vitsord? Eller borde man använda dem i viss mån, var i så fall? Ökar utvärdering med vitsord elevernas motivation? Är ändå vitsord i avgångsbetygen nödvändiga? Eller skulle det vara befogat att frångå vitsordens i grundnivåns slutbetyg och bevara dem i musikinstitutsnivåns betyg? Borde det vara befogat att hålla kvar betygen i huvudämnet i båda nivåbetygen? Hur många avgångsbetyg behövs? Räcker det med att bara göra musikinstitutsnivåbetyg Arvosanoista ei tulisi luopua ne tulisi säilyttää 2. ja Mo- tasolla, 1.tasolla riittää suullinen arvio ylemmällä tasolla oppilas valitsee mieluummin numeron kuin suullisen palautteen. Päättötodistuksen arvosana laulussa on tarpeellinen. Molemmissa päättötodistuksissa on hyvä pääaineen arvosana säilyttää. Laulussa suositellaan nykyistä käytäntöä, yksi todistus perustason päättötodistus ja Musiikkiopistotasosta, koska kaikki opiskelijat eivät välttämättä suorita MO- tasoa
ATT GE VITSORD FÖR DE Sångkollegiet AVSLUTANDE SPELPROVEN Borde den avslutande utvärderingen av huvudämnet beskriva hela lärostigen eller bara det sista nivåprovets prestation? Borde man kanske av denna orsak ge två olika vitsord? Sekä musikaalisesta valmiudesta että ahkeruudesta ehdotettiin annettavaksi oma arvosana
DEN NUVARANDE LÄROPLANEN DEN NUVARANDE LÄROPLANEN Sångkollegiet HAR UTVECKLAT UTVÄRDERINGSPRAXISEN Vilka tilläggsvärden har du fått via den nuvarande läroplanens utvärderingspraxis i ditt eget undervisningsämne? Har du kunnat motivera dina elever till självvärdering, och i så fall, med vilka metoder? Hur kommer elevens självvärderingsförmåga fram i hens utveckling? Oppilaan kanssa voi keskustella , minkä arvosanan hän odottaa saavansa tasosuorituksesta Oppilas ei saa olla liian kriittinen itseänsä kohtaan
VERKSAMHETEN Sångkollegiet Att uppträda? Sammusicering? Musikens grunder? Esiintyminen kuuluu opintosuunnitelmaan, sen voi aloittaa viimeistään toisena opintovuotena, esiintymistä voi harjoittaa esim. pienillä sooloilla ryhmälaulussa Yhteismusisointia pitäisi olla enemmän On tärkeää opiskella musiikin perusteita, koska se tukee sekä yksinlaulun opiskelua että yhteismusisointia
NUVARANDE LÄROPLAN Sångkollegiet /NYA LÄROPLANEN Vad borde tas bort? Vad borde hållas kvar? Vad borde läggas till? Musiikkiopistotason ohjelmistomäärää voisi vähentää 60 laulusta 50 lauluun
OM VITSORD Teorikollegiet Borde musikinstituten ge upp användandet av vitsord? Eller borde man använda dem i viss mån, var i så fall? Ökar utvärdering med vitsord elevernas motivation? Är ändå vitsord i avgångsbetygen nödvändiga? Eller skulle det vara befogat att frångå vitsordens i grundnivåns slutbetyg och bevara dem i musikinstitutsnivåns betyg? Borde det vara befogat att hålla kvar betygen i huvudämnet i båda nivåbetygen? Hur många avgångsbetyg behövs? Räcker det med att bara göra musikinstitutsnivåbetyg
ATT GE VITSORD FÖR DE Teorikollegiet AVSLUTANDE SPELPROVEN Borde den avslutande utvärderingen av huvudämnet beskriva hela lärostigen eller bara det sista nivåprovets prestation? Borde man kanske av denna orsak ge två olika vitsord?
DEN NUVARANDE LÄROPLANEN DEN NUVARANDE LÄROPLANEN Teorikollegiet HAR UTVECKLAT UTVÄRDERINGSPRAXISEN Vilka tilläggsvärden har du fått via den nuvarande läroplanens utvärderingspraxis i ditt eget undervisningsämne? Har du kunnat motivera dina elever till självvärdering, och i så fall, med vilka metoder? Hur kommer elevens självvärderingsförmåga fram i hens utveckling? Praxisen i olika institut väldigt olika Vill uppmuntra till självutvärdering
VERKSAMHETEN Teorikollegiet Att uppträda? Sammusicering? Musikens grunder? Nuvarande innehåll tillräckligt, också med tanke på eventuella fortsatta studier Förutsättningen för fortsatta yrkesstudier är inte ett självändamål AMK och spelandets integrering är ännu inte på tillräcklig nivå speciellt i 1-2 nivå. Instituten måste utveckla tanken på hur detta ska genomföras med tanke på ämne och tid AMK:s praktiska betydelse med tanke på elevens musicerande är viktigt, hur kan den stöda spelandet?
NUVARANDE LÄROPLAN Teorikollegiet /NYA LÄROPLANEN Vad borde tas bort? Vad borde hållas kvar? Vad borde läggas till? Öka lyssnande på musik och konsertbesök
Konklusioner/Johtopäätöksiä Ett sammandrag av kollegiernas svar/Yhteenveto kollegioiden vastauksista
OM VITSORD/ARVOSANOISTA AVGÅNGSBETYG/PÄÄTTÖTODISTUS De flesta lärare vill behålla vitsord åtminstone på en högre nivå På lägre nivå räcker det med godkänd-icke godkänd eller symboler En del lärare var av den åsikten att vitsord höjer elevens motivation NP sätter också de mer begåvade/lata att jobba En del vill frångå vitsord och satsa mera på muntlig och skriftlig feedback samt utveckla självvärderingen Gemensamt för alla är ändå en bra muntlig feedback Borde bli bättre på att bedöma elevens egna utveckling Borde bevara avgångsbetyg från grund- och musikinstitutsnivå
ATT GE VITSORD FÖR DE AVSLUTANDE SPELPROVEN ARVOSANAN ANTAMINEN PÄÄTTÖSUORITUKSESTA De flesta vill bedöma både NP tillfället och hela lärostigen Konstaterades att det idag tillämpas olika praxis i olika institut Att lära ut hantverket är det viktiga, NP är en biprodukt Kunde sätta upp delmål innan slutprovet, tex konserter som bedöms av egen lärare, kollegor och eleven.
Den nuvarande läroplanen har utvecklat utvärderingsprocessen Nykyinen OPS in lisännyt arviointikäytäntöjä Konstaterades att praxisen är olika i olika institut En del menade att LP uppmuntrar till självvärdering En del menade att LP är bra om den passar ens undervisningsmetodik Självvärdering kan utvecklas genom att diskutera och ställa frågor Självvärdering är en elementär egenskap och ökar elevens medvetande Får inte uppmuntra till för kritisk självvärdering
Att uppträda, sammusicering och musikens grunder Esiintyminen, yhteismusisointi ja MUPE Att uppträda är inskrivet i läroplanen Sammusicering borde ordnas mera och få en tyngre roll i nya LP Angående musikens grunder delades åsikterna mellan andra kollegier och teorikollegiet om ämnets omfattning Teorikollegiet ansåg att nuvarande MUPE innehåll är tillräckligt och praktiska betydelsen viktig. Borde integreras mera med spelandet speciellt på lägre nivåer. Instituten måste ta ansvar hur det ska utvecklas Av de andra kollegierna var några av den åsikt att MUPE är ett för stort paket idag Alla ansåg att musiken grunder borde integreras med instrument- och bandverksamheten Teori borde vara till för eleven inte tvärtom
Nuvarande läroplan och den kommande Nykyinen ops ja tuleva När ämnen som skall gås igenom ökar fast resurserna minskar leder det till en nivåsänkning Nuvarande LP är mycket bra Behövs det riktlinjer för repertoar? Sångkollegiet vill minska nuvarande 60 till 50 låtar i musikinstituts NP LP borde göras tydligare, de förändringar som görs på nationell nivå ska ut på verkstadsgolvet En lagom flexibel enhetlig nationell LP som ändå ligger nära verksamheten Den västerländska klassiska musikens historia bör värnas om Fritt ackompanjemang och ljudteknik borde bli ett eget ämne Tydligare instruktioner för självvärdering, mera musikaliska inspirationer utifrån Nya LP borde sänka barriärerna till instituten Teoristudier in i hobbyn tidigare tex mupe-valmennus, praktiskt tänkande! Sammusiceringens, konsertbesökens och musiklyssnandets betydelse borde betonas i nya LP