Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Advertisements

Nolans modell MÅL Vad är det vi vill uppnå?
Mina vårdkontakter MVK är en formulärbaserad tjänst som kan användas för rutinärenden som av/ombokning av tid eller receptförnyelse eller som komplement.
Ökad tillgänglighet på könsmottagningarna inom SU/S Ökad tillgänglighet på könsmottagningarna inom SU/S Sesammottagningen Sesammottagningen Matilda Berntsson,
Kan man förbättra omhändertagandet på akuten?
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Elisabeth Kristiansen Malin Gren Landell
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Region Skånes 1177-tjänster ger ökad tillgång till kvalitetssäkrad information, underlättar kontakten med vård och omsorg och ger bättre möjlighet till.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Det här är 1177 Vårdguiden.
Introduktion till hälso- och sjukvården i Sverige April 2016 Hälso- och sjukvård för nyanlända Finns även tillgänglig digitalt på
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
Förbättringsområde folkhälsa Matvanor hos föräldrar till minderåriga barn och vissa utvalda övervikts- och/eller diabetespatienter.
CASE – LEDARUTVECKLING ÖVER GRÄNSERNA 9-11 maj 2016 Annelie Johansson, Maria Oscarsson & Caroline Anspach.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Göra pgsa hjul Förbättringsområde: E-hälsa.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Att få hypertonipatienter med högt BMI att gå ned i vikt.
COPD6-mätning sparar tid
Mätning: Arbetssätt som möjliggör sammanhållen vård i hemmet
Bättre omhändertagande av patienter med psykisk ohälsa
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Direkt-Access en lyckad process
Succé för Gislehälsans café för äldre
Förbättrad patienters delaktighet i sin egen rehabilitering
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
X-mottagningen: Väntetider 2001
Nästa steg utifrån vad vi lärt: Nytt PGSA eller implementering.
Psykosocial ohälsa till rätt vårdgivare i rätt tid
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Nästa steg utifrån vad vi lärt: Nytt PGSA eller implementering.
Bättre diabetesvård med nytt personcentrerat arbetssätt
Hemblodtryck istället för mätning på vårdcentral
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Hur når vi HbA1c <52 mmol/ml?
Webbtidbokning för patientens och vårdens bästa
Drop-in mottagning för provtagning
Nästa steg utifrån vad vi lärt: Nytt PGSA eller implementering.
Kvalitetsarbete diabetes
Samtalsterapeut direkt
Ändrat arbetssätt gav tillgänglighet till psykosociala-enheten
. Förbättrad hälsa genom ökad förståelse hos arbetsledare Att hitta en samverkansmodell Sammanfattning Att arbetsledarna som deltagit i.
Välkommen till Lättakuten! Odensvi Läkarmottagning
Cytostatika-ordinationer i 1177 Vårdguidens e-tjänster på Barncancercentrum Margaretha Jenholt Nolbris1,2, Maria Bandelin1, Birgitta Ericksson1, Eva.
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Destination Gotland
Förslag till förstärkning i Ma inför ht 2017.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Nationell patient översikt
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Next Jet AB Trafikslag: Flyg
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Next Jet AB Trafikslag: Flyg
Kundundersökning mars 2016 Operatör: KR Trafik AB Trafikslag: Buss
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Stefan Segerman Emma Borgstrand
Rapport Q Sömnmedelsförskrivningen för äldre personer i Västmanland Athir Tarish Informationsläkare, Läkemedelskommittén.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Rapport kvartal Sömnmedelsförskrivningen för äldre i Västmanland Athir Tarish Informationsläkare, Läkemedelskommittén.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Den här presentationen innehåller:
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Psykosocial ohälsa till rätt vårdnivå
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Rapport första halvåret (H1) 2019 Sömnmedelsförskrivningen för äldre i Västmanland Athir Tarish Informationsläkare, Läkemedelskommittén.
Presentationens avskrift:

Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning Samtliga medarbetare på Nässjö Läkarhus år 2016. Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning Vi har minskat antalet telefonsamtal till sjuksköterskorna. Genom att utbilda och ge patienterna grundläggande information har vi kunnat förbättra arbetsmiljön. Syfte/Mål Sedan 2010 har Nässjö Läkarhus haft den högsta telefonbelastningen i landstinget. I snitt ringer varje enskild patient 4 gånger per år för att komma i kontakt med vårdcentralen. Målet är att förhöja kunskapsläget hos våra patienter och på så sätt minska telefonbelastningen och ge möjlighet att de mest sjuka skall få mer tid och bättre tillgänglighet till vårdcentralen. Förändra kontaktvägarna genom att försöka få patienterna att använda e-tjänster på 1177.se för rådgivning som ej bedöms akut. En sammanfattning av det totala resultatet så ser vi en minskning av antalet samtal och antalet enkla telefonrådgivningar, dock marginell sänkning av antalet enklare telefonrådgivningar Sammanfattning Resultaten visar att vi minskade antalet enkla rådgivningar men betydligt mindre än vad vi hoppats på. Vi ökade antalet klick från vår hemsida till 1177 och fick några fler förfrågningar via MVK än innan. Vi har utvecklat informationskorten inom rätt områden då det är fortsatt samma som fortsätter att ringa, så vår satsning på magsjuka, förkylning, hosta, allergi, värk var rätt. Vi utvecklade enbart informationskorten på svenska vilket i efterhand kan ha bidragit till att vi inte fick den effekten som vi önskade. Metod Detta har varit ett mycket roligt arbete att bedriva då det verkligen har engagerat hela personalen. Vi började att identifiera våra problem områden med telefon och hur mycket tid som gick åt till den enklaste telefonrådgivningen, Vi har mätt vilken typ av samtal som inkommer. Många samtal berör enklare egenvårdsrådgivning framför allt kring magsjuka och förkylningar. Vi valde ut vilka delar som var intressanta att arbeta vidare med. Tillsammans skapade vi informationskort som vi utvärderades av vår patientförening Arbetet ökat medvetenheten hos all personal. Vid analysering av resultat tror vi att enkla rådgivningar var betydligt fler i februari än vad beräkningen visade då vi var lite slappa med att räkna vad som var det och troligtvis lite snälla i bedömningen också. Inkomna ärenden via MVK 36,37,38. Totalt antal ärenden ej bara enklare rådgivning Detta har vi lärt/Slutsatser: Identifiera Medvetenhet Ökad kunskap hos invånarna Minskad telefonbelastning Enklare telefonrådgivning handlade om: magsjuka, värk, förkylning, allergi, hosta Totalt 65 enkla rådgivningar av 620 samtal vecka 5,6,7 Nästa steg En stor slask som vi skulle mätt förutom telefonen var antalet enkla rådgivningar som kom i receptionen då vi har flertalet personer som ej pratar svenska och som kommer till receptionen för exakt samma sak som telefonrådgivningen genomför. Analysen kommer vara att fortsätta integrera arbetet i vardagen och lägga mer kraft även på receptionen. Vi kommer att översätta informationen till arabiska och somaliska. Vi kommer i övrigt att låta den flyta med i ordinarie verksamheten. Vi har påbörjat en resa och en lärandeprocess som troligast kommer ge bättre avkastning år för år och inlett ett partnerskap med patienten. Resultat Minskat antal telefonsamtal. Minskat antalet enkla telefonrådgivningar. Ökad aktivitet mina vårdkontakter. Ökad aktivitet 1177. Svårigheter: Förändrat synsätt på enklare telefonrådgivning. Språkförbristningar. Missat receptionen. Kontakt: Malin Lundberg, 0380552513 www.mittlakarhus.se