För bra för att vara sant För bra för att vara sant? Hur hanterar vi MOOCs i svensk högre utbildning? Lunds universitet 130827 Lars Haikola Lars Haikola
Varför? En framtidsfråga – UK-ämbetet får möta den förr eller senare MOOCs är ett intressant verktyg för att utveckla högre utbildning UK-ämbetet har inget uppdrag avseende MOOCs Statsmakternas intresse för MOOCs är nymornat Lars Haikola
Diposition State of the Art i svensk HE – sex utmaningar o trender Hur möter MOOCs dessa utmaningar o trender? Fokus på juridiska aspekter kvalitetsfrågor MOOCs i ett utbildningsideologiskt sammanhang. Lars Haikola
Vad utmärker MOOCs? Online courses No formal entry requirement Online courses No formal entry requirement No participation limit Free of charge Do not earn credits EUA Occassional Papers. MOOCs - Massive Open Online Courses, Michael Gaebel, Jan 2013 Lars Haikola
Varför MOOCs? Varför ska ett lärosäte satsa resurser på MOOCs? 3-e uppgiften, samverkan, kontakt mot samhället, företag i regionen, internationellt Rekrytering: breddad rekrytering o ökad rekrytering Bildning – en form av avancerad studiecirkel Marknadsföring Utveckling av HE Finansiella skäl? Lars Haikola
Sex utmaningar o trender i svensk högre utbildning State of the Art Massuniversitet kontra Humboldt Finansiering Styrning och organisation Output i fokus HE som marknad Studenterna Lars Haikola
Utmaningar o trender I, Massuniversitet kontra Humboldt Många utmaningar utgör försenade reaktioner på massuniversitetets uppkomst Det klassiska universitetet, format av ett humboldtideal, har aldrig funnit former för en modern massutbildning Detta berör idag frågor som Breddad rekrytering/wider access – social mobilitet - LLL Kvalitet – akademisk standard Diversifiering av utbildning o lärosäten Forskningsanknytning Den akademiska professionen Högskolans finansiering Statusförsämring Lars Haikola
Ia Forskningsanknytning, fakta Var fjärde lärare saknar forskarutbildning IVAs undersökning 2011: 8 % av all undervisning bedrivs av ”aktiva och meriterade forskare” (lärare som forskar minst 50 % av sin arbetstid)! (men doktorander var ej inräknade)
Ia Forskningsanknytning, slutsats Högskolelagens krav på forskningsanknytning upprätthålles ej! Resurserna räcker ej till humboldtiansk forskningsanknytning av alla utbildningar vid alla lärosäten Lösning? Bör forskningsanknytning diversifieras – bedrivas på olika sätt på olika utbildningar? Finns det utbildning i högskolan som bör bedrivas i annan organisationsform, t ex yrkeshögskolan? 1 kap § 2 staten ska som huvudman anordna högskolor för 1. utbildning som vilar på vetenskaplig eller konstnärlig grund samt på beprövad erfarenhet, 1 kap 3 § verksamheten ska bedrivas så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning
Idag ansträngs Högskolan o utbildningssystemet till det yttersta Ett paradigmskifte är nödvändigt – mål o medel måste ifrågasättas Är MOOCs lösningen? Lars Haikola
Utmaningar o trender II, Finansiering Högre utbildning förblir en massutbildning, Offentliga resurser kommer inte att tillföras för att motsvara de behov högre utbildning tidigare arbetat med (möjligen marginellt) Alltså - fler ska utbildas för mindre pengar Svensk HE har 85 % offentlig finansiering Diversifierad finansiering krävs! Från public good mot private good! Lars Haikola
Uppenbar relevans MOOC - finansiering MOOCs är avgiftsfri för stud – men en kostnad för lärosätena Vem finansierar MOOCs - There are no free lunches! Att utveckla MOOCs är en resursintensiv verksamhet Med spridning på många kan ”styckkostnaden” ändå bli låg Lars Haikola
Hur mycket MOOCs finns? 2.6 % av HEIs 2012 (i EUR?) ger MOOCs ytterligare 9,4 % planerar att ge MOOCs Vid varje lärosäte är MOOCs en begränsad andel av det totala kursutbudet ”Explosion” av MOOCs? EUA Occassional Papers. MOOCs - Massive Open Online Courses, Michael Gaebel, Jan 2013 Lars Haikola
Finns det en “affärsidé” med MOOCs? Förtärkning av eliten? Kommersiell databas genom MOOCs? Men ändå – till del kan MOOC vara ett svar på den finansiella utmaningen i HE Lars Haikola
Utmaningar o trender III, Styrning och organisation Högskolor är stora o viktiga arbetsplatser – kräver professionellt ledarskap Alltfler uppgifter - risk för “Ein Mädchen für Alles” Forskning kräver allt större, dyrare o gränsöverskridande organisation Krav på samarbeten o fusioner Outsourcing av management (fastigheter, IT, administration, etc) Lars Haikola
Utmaningar o trender IV, Output i fokus Ökade krav på utvärdering, redovisning o kontroll Ökade krav på ”nytta”, effektivitet och ”value for money” Resultatorienterade finansieringssystem Svårighet att vårda ”universitetets själ” Lars Haikola
Kvalitet Hur kvalitet ska upprätthållas i HE ett generellt problem – i MOOCs akut Examination är en del av universitetet idé o en del av utbildningen – examination garanterar kvalitet MOOCs karakteriseras av icke - examination Förändras idag? Lars Haikola
Examen är ett viktigt varumärke för HEIs MOOCs tvingar fram en fokusering på utbildningens resultat Dvs – den utvärderingsmodell som Sverige infört är ”ideologiskt konsistent” med utvecklingen av MOOCs Lars Haikola
Examen Universitetens o högskolornas varumärke o sista monopol Idag finns vissa tecken på minskad trovärdighet (Mats Alvessons m fl) Dock – universitet o högskola har anmärkningsvärt bra klarat balansen stark utbyggnad - fortsatt hög trovärdighet Examina har hög status. Att HEIs skulle ge upp examina för att enbart (mass)utbilda utan slutkontroll är ej sannolikt Svenskt kvaitetsäkringssystem fokuserar examina – framsynt Lars Haikola
Basen i svenskt utbildningssystem är kursen Därför - huvudsaklig kvalitetssäkring av MOOCs måste ligga på lärosätena Kan MOOCs sättas samman till en examen? Om ja: lärosätena måste göra resultatkontroll Om nej: studenter o arbetsmarknad avgör om examen blir obsolet – ett hot mot universitet o högskola! Lars Haikola
Utmaningar o trender V, HE som marknad HE är en konkurrensutsatt marknad – privata o statliga aktörer ska konkurrera, och samarbeta Ny konkurrens genom alternativa utbildningsanordnare erbjuder efterfrågad yrkesutbildning (fr a teknik, ekonomi) Lars Haikola
Marknadsdraget i högre utbildning stärks av MOOCs Ogillas av det akademiska samhället, ESIB o studentorganisationer Samtidigt motverkas det av avgiftsfriheten o öppenhetsidealet. Lars Haikola
Utmaningar o trender VI, Studenterna Fler studenter och mer heterogena studentgrupper Studenternas krav ökar med ökat inslag av ”private good” Demografin – minskande studentkullar? ”Lönar det sig att studera?” Lars Haikola
HF 1 kap 4 § Med student avses i denna förordning den som är antagen till och bedriver högskoleutbildning, … Lars Haikola
MOOCs har ingen antagning – därför MOOCs har inga ”studenter” ”Studenter” har väl reglerade rättigheter o skyldigheter – som MOOCsare saknar Men – istället gäller den vanliga relationen myndighet – medborgare. MOOCaren har rättigheter som medborgare All form av ”intygsgivning”, certifiering”, ”examination” blir en form av myndighetsbeslut Lars Haikola
Slutsats Högre utbildning har länge stått inför stora utmaningar kring massutbildning o finansiering o kvalitetskontroll MOOCs kan vara en lösning på delar av dessa utmaningar Om MOOCs ska vara Lösningen – the solution – då måste mål o medel för HE omdefinieras I universitets o högskolans idé ingår kvalitetssäkring - examination o examen. Kvalitetssäkring en är den stora utmaningen för MOOCs Framtiden för MOOCs i är inte beroende av enbart hur lärosätena agerar, utan även hur studenter agerar o hur arbetsmarknaden tar emot stud enter med MOOCs Lars Haikola
Tack för uppmärksamheten! Lars Haikola