Hur pratar du med ditt barn om social medier?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Advertisements

Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Ungdomars drogvanor 2011 Undersökning bland årskurs 9
Föräldrautbildning Schysst på nätet
Att skriva en krönika Hur och vad.
Ett filter i huvet Här följer ett stolpmanus för föreläsningen. Du kan även ladda hem manuset på om du vill ha manuset separat. Om du.
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
RFMA Preventionsarbete med tonårsföräldrar
Centrum för förebyggande arbete Arbete och välfärdsförvaltningen
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Skolklimat i Ekerö skolor Trender Inflytande och delaktighet.
SAMHÄLLSKUNSKAP & RELIGION
LIKABEHANDLINGSPLAN elever Rudboda skola
DCV Idéskiss Design Jag tror att jag ska ha en mörk och stilren design på mitt DCV. Det ska finnas dynamisk funktionalitet där designen byts utan att sidan.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Vad bör du tänka på när du är online?
Välkomna!.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Skolgruppen Domarhagsskolan
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Nätmobbing/Cyberbullying
Skolmiljö inflytande, stöd från lärare, mobbingförebyggande Skoljämförelser, 2012 (Ekebyhovsskolan åk 7, finns inte representerade. Ej heller Birkaskolan.
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Nätmobbning/Cyberbullying
Föräldramöte årskurs 6 2 mars.
Välkommen! Föräldramöte HT B.
Etik och moral Vad är rätt och fel?.
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Torsdag 26 november om muntlig framställning och uppgiften.
Föräldramöte 8/9. Personal Idrott: Mats Hemkunskap: Eva Textilslöjd: Annika Musik: Joa Resurs: Catrin Matematik: Gunilla Träslöjd: Filip.
Trygghetsgruppen Matthias Flodström (fritids) Linn Ekendal (förskolan) Pia Alm (förskolan) Jeanette Lantto (åk 2) Karla Kallenberg (åk 1) Lisbeth Ryderstedt.
Stockholmsenkäten, 2012 Ekerö kommun Åk 9 Åk 2 (gymnasiet)
SOCIALA OCH SEXUELLA NORMER Att vara schysst och visa respekt Ömsesidigt förhållningssätt.
En lärarhandledning från MÄN
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Rökfria miljöer - skolan
Välkomna! Föräldramöte 8/9.
V39, 2016: Veckobrev för förskoleklasserna
Skolan elever yngre 2016.
Vad är okej? Om kränkningar på nätet.
Integritet läroplansanalys.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Föräldramöte Tomtebogård
HEJ KAMPANJ Öka antalet positiva möten på skolan
FN-dagen uppmärksammas varje år den 24 oktober.
Att läsa mellan raderna
Eleverna i klass 1-6 har svarat på enkäten
Tilde i mobilen Morgonkoll
Snapchat – the fastest way to share a moment Ungas medievanor
Har du som förälder koll?
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Välkomna på föräldramöte
För föräldrar till barn 6-12 år
Nätvett Sjökarbyrådet.
ATT BÖRJA FÖRÄLDRAMÖTE
40 minuter om ungas nätvardag Ett föreläsningsmaterial från Surfa Lugnt Här i anteckningsfältet finns ett stolpmanus som stöd för föreläsningen. Du kan.
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Tobak - Lektion 3 Åk 4-6.
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Tonåren är en väldigt speciell 
Presentationens avskrift:

Hur pratar du med ditt barn om social medier? Föräldrarmöte 6 april 2016 Hur pratar du med ditt barn om social medier?

Tema näthat/sociala medier/internetanvändning - dagordning Varför detta tema? Hur vi pratar med barnen på skolan Vårt tema vecka 8 Genomgång av de sociala medier som används på nätet – chock för oss vuxna. Många som vi inte hade en aning om vad det var. Föreläsningar om näthat Lagligt /olagligt – Mulle närpolis på besök. Regler Case Kortfilmer Konsekvenser av temat Hur pratar ni hemma?

Regler för sociala medier åk 7 Tänk över det du skriver, våga säga ifrån och stå för det du lägger ut/skriver. Skriv inte saker du inte kan säga face 2 face Respektera varandras åsikter, men åsikten får inte innehålla hat Förbjudet att fota och filma utan tillstånd Skriv positiva kommentarer – inte kränkande kommentarer (sexistiska, homofobiska och sårande) Skriv inte om andra som inte är närvarande Häng inte ut en person eller grupp Hota inte någon och pressa inte någon till något Luras inte och skapa inte falska konton  

Fallbeskrivningar ”case” från åk 7 De är tagna från de sociala medier som eleverna är inne på mest: Ask – fråga människor saker anonymt Periscope – filma personer och lägga upp ”live”. Sparas 24 timmar. Instagram - Kik – man kan chatta med andra personer

Case 2 - Periscope En person filmar en större grupp elever och samtidigt går andra in och kommentarer det sedda med negativa kommentarer typ " vad ful du är" Här kan filmning bestå i något pinsamt som någon gör och där spridningen i sig är negativ t.ex alla i gruppen får filmen på när någon gör något

Case 3 - ask En person är inloggad och kommenterar något. Efter det kommer negativa kommentarer till denna person typ "ska inte du gå och dö" " bitch" "homo". Ingen säger ifrån.

Case 6 - instagram Någon tar en bild på en kompis som man vet att denna person inte vill ska komma ut. Bilden postas och personen blir retad och kommenterad.

Case 8 - ask eller kik Ett annat exempel som går att använda är olika listor där medlemmar i klassen blir kommenterad på t.ex snyggast ben.

Kortfilm åk 7 – exempel 1

Kortfilm – exempel 2

Kortfilm - exempel 3

Vad gav temaveckan? - Eleverna har kommit och sagt till vad som händer Eleverna har börjat säga ifrån vid felaktigheter till varandra Eleverna har blivit uppmärksamma på hur de får bete sig

Hur pratar ni hemma?

Hur pratar du hemma? Hur tänker ni som föräldrar kring att vara uppkopplad mot internet/sociala medier? Vilka sociala medier känner du som förälder till? Vet du om ditt barn är med på några sociala medier? Har du någon tanke kring hur man kan prata om sociala medier med ditt barn? Har ni några begränsningar kring hur mycket man får vara på nätet? På kvällen/natten hur tänker ni då kring ni då kring att vara uppkopplad mot sociala medier?

Fem råd till föräldrar Här är råd från NO speech movement. Diskutera dessa råd på sidan 5. Skaffa kunskap Förklara din oro Utarbeta strategier Uppmana ditt barn att reagera Skuldbelägg inte Använder du dessa råd? Är det några råd du anser vara särskilt hjälpsamma/viktiga?

Föräldrarepresentanter