(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Plugga bättre och effektivare
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
UNDERLAG FÖR BEDÖMNING AV APU ETT FÖRSTA FÖRSLAG.
HALVLEKSTANKAR. "Bra att utbyta erfarenheter och idéer med andra skolbibliotekarier och fackbibliotekarier!"
Om att nå fram med sina budskap Susanna Uppling Gullers Grupp
Mål och betygskriterier
Vår resa till Kolmården 12/6-13. Under läsåret 2012/2013 har klass 1 arbetat med djur och natur i vår närmiljö. Vi har arbetat både med vilda djur i våra.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
Ett arbetsområde om poesi
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Moa hjärta Jesse *Boken är lättläst och har 111 sidor.
Utvärdering i HK?.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Skolutveckling via digitala medier
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
PA1201 Projektarbete 100 p.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Vilka är vi och vem är jag?
Moment 2 Mall för presentation av idé
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Elev loggbok.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Att jobba språkutvecklande
Arbetsterapi i skolan.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret.
4 processer att behärska:
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE

Lära för livet!.
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Lektionsplanering Hanna Sepp.
V.40: Veckobrev för förskoleklasserna
Texttyper inför NP Vi färskar upp minnet och går igenom de vanligaste texttyperna. Anteckna och följ med i din handout!
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Det är insidan som räknas!
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
L3VU20.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Föräldramöte Tomtebogård
För cirka 1,5 år sedan fick David Polfelt, Vd för Massive Entertainment en idé. Eller rättare sagt han fick nog. Nog av att PRATA om att göra något åt.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Identitet Sömnadsprojekt åk 7 Hösten 2016
Vad vi behöver när vi kunskapar
Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
Att skriva CV och ansökningsbrev Intervju – hur kan det gå till?
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Föreläsning Svenska II
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Träff 11 Välkomna!.
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Identitet Sömnadsprojekt
Välkommen på föräldraråd
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Dag Justin Vilket intryck får du av En? Justin? Rhiannon?
CV 1.0 – vad är det och hur tusan gör man?.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret

Läs noga igenom instruktionen

I början av VFU- perioden: Gå igenom omdömesformuläret med din student Titta på kriterierna Planera lektioner och lektionsinnehåll med stöd i kriterierna. Försäkra dig om att du och din student förstått vad det är som krävs

Vid bedömning mot slutet av VFU-perioden: Ringa in de kriterier som bäst stämmer överens med studentens handlande (se nästa bild)

Motivera din bedömning Skriv en konkret motivering till varför du valt att ringa in kriteriet (se nästa bild) Du ska skriva en motivering för varje inringat kriterium

Efter en idé från mig valde Lisa att arbeta med ett litet tema som handlar om gemenskap. Hon valde ut tre olika typer av texter, en dikt, en saga och en artikel från Kamratposten. Alla val av texter var bra utom kanske just dikten som vi trodde skulle vara för svår. Då hittade Lisa en ny och lite lämpligare dikt från en bok om kärleksdikter som vi tyckte kunde fungera. Tillsammans gjorde vi olika typer av skriv övningar till varje text så eleverna fick arbeta aktivt med att ta ställning till olika frågor om bl.a. jämlikhet, empati och hjälpsamhet allt utifrån det värdegrundsarbete som pågår på skolan. Lisa klarade av detta moment på ett fungerande sätt

Skriv ett brev där du beskriver din students VG-handlingar eller U-handlingar. Kommentar och motivering med beskrivning av studentens handlingar och aktiviteter för omdömet U eller högsta kriterienivån (VG): (kan även skrivas på löst blad, som bifogas detta dokument)

VG- brevet kan skrivas så här: Hej Jag har haft förmånen att ha Hampus Nilsson som student. Han har redan från början tagit initiativ och agerat på ett kreativt och självständigt sätt. Han har mycket god kontakt med eleverna och har med sitt öppna och trevliga sätt ett självklart ledarskap i klassrummet. Han har dessutom god kontakt med den övriga personalen i arbetslaget. Ett exempel på hans didaktiska förmåga är att han självständigt planerat ett arbetsområde på 6 lektioner där han kombinerat skrivande, sakprosaläsning och skönlitteratur. Eftersom vi arbetar aktivt med värdegrundsarbete på skolan kom Hampus själv på att han kunde välja texter och göra övningar som knyter an till värdegrundsarbetet. Arbetet med texterna har varit mycket varierat och eleverna har fått öva olika typer av läsning och skrivande, något de tyckte var väldigt roligt. De fick till och med göra små dockfilmer genom att filma med sina mobiler på temat gemenskap, empati och jämlikhet med inspiration av texterna. Hampus hanterade tekniken (redigeringsprogrammen) mycket bra. Filmerna visades ( till föräldrarnas förtjusning) sedan på vår ”öppet hus kväll” då Hampus förstås var med. Eleverna ( och jag) kommer sakna Hampus, jag ser honom verkligen som en framtida kollega.

Om du anar oråd eller känner dig osäker på studentens förmåga att klara VFU:n: Tag tidigt kontakt med examinator och fältmentor !!!!! Fältmentor eller examinator kommer då på besök Några varningstecken: - Studenten kommer ofta försent - Hör inte av sig vid frånvaro - Verkar slö och /eller oengagerad - Undviker att ta lektioner eller skjuter fram tillfället att hålla lektioner - Studenten ägnar sin mobil för stor uppmärksamhet - Undviker kontakt med elever och personal - Behöver sova i pauserna eller ber ofta att få gå hem tidigare - Uppvisar stora kunskapsbrister och har inte planerat lektionerna. - Studenten är inte mottaglig för återkoppling och kan inte ta till sig ”kritik”

Tack för din insats!