Svenska som andraspråk 1

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
Advertisements

Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
SVENSKA 1. UPPSTART  Diagnos – Läsförståelse  Personligt brev - idag.
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Ämnesspecifik läskompetens Kontext - Handlar om att kunna läsa och förstå en text utifrån det sammanhang den finns i. Lärarens jobb blir att ge en förförståelse.
HFF:s P02 Läsprojektet 2015 Ett samarbete mellan Huskvarna bibliotek och Huskvarna FF.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Dagens genomgång Bakgrundsfaktorer Strategier Studieteknik Kompensatoriska hjälpmedel Samordnare Ingvor Berndt,
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Argumenterande text Retorik Arbetsgång Modell Stilfigurer.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Ett fungerande schema förutsätter att uppdrag och arbetsgivarens förväntningar är kända ger utrymme för alla arbetsuppgifter inom avtalad arbetstidsram.
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Inför nationella provet i svenska
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Välkommen till svenska 1
Återberättande text Kurs C.
De sju intelligenserna
Svenska som andraspråk 3
Välkommen till Uppsala universitet!
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Kalmar FF P-04 inför säsongen 2017
Jag är ingen talare men…
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa skönlitteratur
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
SPRÅKSOCIOLOGI. Norrländska..
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Temaarbete – Mamma Mu Ella, Klara & Marika.
Vad ska vi arbeta med? En ledtråd:
Designa en sittmöbel Frånvarande, se länkar:
Argumenterande text.
Att bemöta och bli bemött
Gymnasiearbete 100 p.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Att diskutera och argumentera!
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Regiongemensam elevenkät 2016
Engelska – English Pick a colour…
Etik- planering.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Regiongemensam elevenkät 2016
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete
Regiongemensam elevenkät 2016
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Min läsportfolie.
- Att vara personlig och beröra
Öka effektiviteten och produktiviteten
Regiongemensam elevenkät 2016
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Workshop om språkutveckling på arbetsplatsen
Gymnasiearbete 100 p.
Tips för det praktiska ledarskapet
Inför nationella provet i svenska
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Om Tro.
Presentationens avskrift:

Svenska som andraspråk 1 Kursintroduktion Svenska som andraspråk 1

Först viktig information om trivsel Angelicas förväntningar på sig själv under kursen. Angelicas förväntningar på er i klassrummet. Angelicas förväntningar på er under kursen. Sen ankomst

Mål i kursen Mål 1: ”Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Strategier för att förstå och göra sig förstådd i samtal och diskussioner. Deltagande i samtal och diskussioner, där språk, innehåll och disposition anpassas till ämne, syfte, situation och mottagare, och där argument används för att tydliggöra egna åsikter och bemöta andras argument.”

Mål i kursen Vad betyder mål 1? ° Hålla tal inför klassen där du har förberett talet och tänkt på vilka som ska lyssna. ° Diskutera i mindre grupper. ° Argumentera för dina åsikter.

Mål i kursen Mål 2: ”Skriftlig framställning av texter för kommunikation och reflektion. Strategier för att skriva olika typer av texter som är anpassade efter ämne, syfte, situation och mottagare. Textuppbyggnad, textmönster och språkliga drag i framför allt berättande, beskrivande och argumenterande texter. Referat- och citatteknik samt hänvisningar till olika källor.”

Mål i kursen Vad betyder mål 2? ° Skriva texter för uppgifter och för att själv reflektera. ° Skriva olika typer av texter, ex. argumenterande, berättande och beskrivande. ° Veta om hur man lägger upp olika texter. ° Kunna vara kritisk till källor och kunna citera och referera.

Mål i kursen Mål 3: ”Svenska språkets ordförråd och struktur i olika kommunikationssituationer.”

Mål i kursen Vad betyder mål 3? ° Lära sig fler ord. ° Lära sig om hur språket kan ändras beroende på vem man pratar med eller vem man skriver till.

Mål i kursen Mål 4: ”Läsning av och samtal om texter som används i vardags-, samhälls-, studie- och arbetsliv.”

Mål i kursen Vad betyder mål 4? ° Läsa och prata om texter. ° Dessa texter är exempel på sådana som ni möter i ex. tidningar, böcker och på nätet.

Mål i kursen Mål 5: ”Läsning av och samtal om modern skönlitteratur författad av såväl kvinnor som män som ger inblick i olika kulturer, allmänmänskliga teman och svenska referensramar.”

Mål i kursen Vad betyder mål 5? ° Läsa och prata om böcker som män och kvinnor har skrivit. ° Diskutera kulturer, teman som berör alla människor och svenska perspektiv.

Mål i kursen Mål 6: ”Språklig variation i Sverige och i det svenska språket, med tonvikt på hur språkvariationen hänger samman med till exempel ursprung och bostadsort, ålder, kön och social bakgrund. Attityder till språklig variation. Skillnader mellan formellt och informellt språkbruk samt talat och skrivet språk.”

Mål i kursen Vad betyder mål 6? ° Kunskap om språksociologi som handlar om ex. dialekter, ungdomsspråk, manligt- och kvinnligt språk, yrkesspråk m.m. ° Fördomar och positiva tankar kring att vi pratar olika. ° Kunskap om formellt och informellt språk.

Mål i kursen Mål 7: ”Jämförelse mellan svenska språket och elevens modersmål.”

Mål i kursen Vad betyder mål 7? ° Kunna beskriva vad i språken som är likt och vilka skillnader det finns i ex. ord och grammatik. ° Kunna beskriva vad i språken som är likt och vilka skillnader det finns vad gäller sättet att kommunicera på ex. tonläget, turtagningen, ordspråk m.m.

Mål i kursen Mål 8: ”Reflektion över språkinlärning, med tonvikt på hur muntliga situationer och texter kan användas för att bygga upp ordförrådet och utveckla språket.”

Mål i kursen Vad betyder mål 8? ° Fundera och reflektera över din egen språkinlärning ° Vad behöver du öva på (muntligt och skriftligt) för att utveckla din kunskap om svenskan? ° Hur kan du använda muntliga och skriftliga övningar för att bli bättre på svenska?

Mål i kursen Så, vilka av målen hör då ihop med varandra?

Examinationsarbete i Sva 1 Jo det är följande grupper som ni ska få jobba med: Grupp 1-Mål: 1, 6 och 7 Grupp 2-Mål: 1, 2 och 4 Grupp 3-Mål: 2 och 5 Grupp 4-Mål: 3 och 8

Examinationsarbete i Sva 1 I grupper ska ni hitta på lämpliga examinationsuppgifter där ni får med alla delar i dessa mål.

Examinationsarbete i Sva 1 Er examinationsuppgift ska: ° innehålla alla delar i de mål som ni blivit tilldelade ° kännas utvecklande ° vara rolig ° ha klara och tydliga instruktioner ° ha ett arbetsvänligt omfång

Examinationsarbete i Sva 1 Arbetsgång: 1. Se till att alla i gruppen förstår alla era mål. 2. Börja brainstorma och se till att alla i gruppen får tala. 3. Välj ett alternativ som ni utvecklar. 4. Tänk: Mål, instruktioner, arbetsgång och tidsåtgång (varje examinationsuppgift får inte ta mer än tre veckor från start till inlämning).

Examinationsarbete i Sva 1 Till sist: Tänk er att ni ska kunna vandra över till ett annat klassrum där eleverna inte känner till kursen Sva 1 och ge er examinationsuppgift till dem. Genom era tydliga instruktioner ska eleverna utan problem kunna genomföra uppgiften! Tydlighet, tydlighet och tydlighet!

Presentation av examinationsuppgift När ni är klara med er uppgift ska först Angelica titta på den. När Angelica säger att den är bra ska ni presentera examinationsuppgiften för klassen som ger er feedback. Ändra i uppgiften utifrån den feedback som era kamrater i klassen gav er. Lämna in uppgiften till Angelica.

När ni är klara med planeringen så börjar vi arbeta med den första kursen i svenska på gymnasiet som ni själva har varit med om att planera! Nu kör vi!