”Utan Legimus hade jag inte klarat tentan” läs- och skrivstöd på Göteborgs Universitetsbibliotek. Träffar en del studenter som inte har vågat testa att.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Att arbeta med talböcker för barn och unga
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Innehåll • Bakgrund • Tidplan • Funktionalitet • Visning.
Utveckling av MTM:s service till högskolestudenter Pia Hasselrot 25 april 2013.
Service till studenter med läsnedsättning Umeå Universitetsbibliotek Maud Johansson Studiedag om MTM:s service till studenter
Utbildning och stöd i engelska på KTH Rebecca Hincks Lektor, Enheten för språk och kommunikation.
Barnanpassad utredning
Talböckernas väg till eleverna
Varför är det bra med talböcker?
Ökande tillgänglighet gynnar alla studenter
Att skriva sig till läsning
Lässtudio för Göteborgs universitetsbibliotek placerad i Ekonomiska biblioteket. Startad hösten 2002.
Talboksservice på Södertörns högskolebibliotek
Talböcker idag och imorgon
Från vaggan till graven med talböcker
Gabriella Johansson, Sambib, Lunds universitet
Vad har MTM som passar Äppelhyllan?
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Tillgänglig IT Distansutbildningar-Anpassad dator stationära-bärbara datorer Hjälpmedel Installerade-mobila.
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
C-pen Z-pen Skanner Amis och Daisy
Vidgade vyer och nya uppdrag Roland Esaiasson Svenska Daisykonsortiets konferens november 2014.
Nytt från MTM Pia Hasselrot 25 april Samordnare eller bibliotek först? Ni väljer!
Tillgänglig IT V IOS 7 Android 4.4. Tillgänglig IT och grundfunktionalitet Inget Kontokort Flera Apple Id Säkerhetsfrågor IT avd policy Det kan.
Vägledare Ingela Holmquist (HQ) Tel:
Egen nedladdning i praktiken
Hur blir man klok på universitetet?
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Åsa Forsberg1 ALI Arkiv för lokala inläsningar.
Informationsträff för dyslektiker BIT
LAU325 VT 2015 Välkommen !.
Välkommen ! LAU325 VT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
ANVÄNDARUNDERSÖKNING OM STUDENTER OCH TALBÖCKER Pia Hasselrot.
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
MTM:S PRODUKTION AV KURSLITTERATUR EN FÖRDJUPNING Kerstin Ekman.
Att studera med funktionsnedsättning
Skolbibliotek för alla Skolbibliotek för alla2 Ingrid Källström.
Posterseminarium Inför Exjobbs-redovisningarna
Studentcentrum Studievägledning Stöd vid funktionshinder Studenthälsan Antagning Examina Ladokgruppen.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Alternativa verktyg. Hur kan vi hjälpa eleven? Auditiva böcker – Auditiva Läromedel Auditiv förstärkning vid skrivning Digitalisering/skanning av läroböcker.
Britt Klintenbergsvenska Lisa Loenheimsvenska Anna Elgemark engelska David Sandbogeengelska Språkhandledning på Handels.
Studentcentrum Studievägledning Stöd för funktionsnedsättning Studenthälsan Antagningen Examina Ladokgruppen.
Piteå stadsbibliotek. Om Piteå stadsbibliotek Piteås stadsbibliotek är ett allmänt bibliotek som är lokalt utplacerat. Eftersom att biblioteket är hopbyggt.
Studentcentrums stöd för dig som studerar vid Umeå universitet.
Att ordna utbildning för designers och behandlare i SoB Ett exempel på hur det kan gå till, tips och reflektioner KRISTINA MORÉN VERKSAMHETSUTVECKLARE.
Hur du kan lära bättre!. Följande gäller Just det, organisera dina studier! Lär dig att planera dina studier hur, var och när du pluggar bäst lästeknik.
Hur du kan lära bättre!.
Välkommen till svenska 1
Så här anmäler du dig till högskolan VT18
Självständigt arbete 1 för gymnasielärare
Välkommen till Uppsala universitet!
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Välkomna.
PRAO Praktisk arbetslivsorientering Katarina Norra
Föreläsning Svenska II
Så här anmäler du dig till högskolan HT18
Så här anmäler du dig till högskolan HT18
Seija Hiltunen Samordnare för studenter med funktionshinder Stockholms universitet Att undervisa.
Så här anmäler du dig till högskolan VT19
Mötet med studenten Presentation
Dagstidningen som taltidning
Webbutbildning : Kurstillfällesbyten Katja Taavo, Karin Schelen
Alla läser II Vasa
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Presentationens avskrift:

”Utan Legimus hade jag inte klarat tentan” läs- och skrivstöd på Göteborgs Universitetsbibliotek. Träffar en del studenter som inte har vågat testa att studera tidigare – lättnad när de inser att man kan få hjälp och stöd. Elin Nord & Charlotta höckerfors, Göteborgs universitetsbibliotek

Arbetsgruppen Kontaktbibliotekarier på de fem största biblioteken GÖTEBORGS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Arbetsgruppen Kontaktbibliotekarier på de fem största biblioteken Samarbete med Chalmers Samarbete med samordnarna för pedagogiskt stöd Amy-priset 2016! Runt 800 registrerade för egen nedladdning. Störst grupp dyslektiker, sen neuropsykiatriska varianter. Mest studenter men även doktorander – mer specialiserad litteratur, inte så mycket finns inläst UB – uppdelat på flera olika bibliotek. På de fem största biblioteken finns det minst två kontaktbibliotekarier som arbetar med Lässervice. Hur mycket man arbetar den denna arbetsuppgift varierar ganska mycket, en del arbetar lite mindre med denna grupp – medan vissa (som jag och Charlotta) har detta som sin huvudsakliga arbetsuppgift. Samarbete Chalmers: gemensamt programvaruutbud. Gemensamma möten. Samarbetar kring kompetensutveckling. Samordnare Pedagogiskt stöd: Viktiga nyckelpersoner för oss. Med på våra arbetsmöten. Samordnar det stöd som våra studenter får, vilket gör att vi ibland stämmer av med dom. 2016 vann vi AMY-priset MTMs tillgänglighetspris för vårt arbete.

Vilken hjälp finns att få? GÖTEBORGS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Vilken hjälp finns att få? Anpassade studier Språkhandledning Anpassad kurslitteratur Programvaror till datorn Resursrum - Lässtudio

Anpassade studier Pedagogiskt stöd GÖTEBORGS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Anpassade studier Pedagogiskt stöd Anpassas i samråd med universitetets samordnare för pedagogiskt stöd Kräver intyg på att man har en diagnos Exempel på stöd: Anpassad examen, Anteckningsstöd, Mentor Ca 700 studenter, 37 000 studenter. Samordnare Alla måste uppnå samma mål. ALLTSÅ: ingen anpassning av nivån på studierna eller innehållet – men stöd hur man ska nå till kursmålen. Samordnarna fattar beslut om visst stöd, anpassning av examination ligger på kursansvariga. Samordnarna kan rekommendera. Måste ha ett intyg – läkarintyg, utredning. GU hjälper inte till med detta. Det finns andra lärosäten där man kan få denna hjälp. Exempel på hjälp: Anpassad examen – dator, förlängd tid. Anteckningsstöd – klasskamrat som antecknar, så man ska slippa ha fokus på att anteckna medan man lyssnar. Mentor – någon som går några terminer över. Hjälper till att strukturera, hur man lägger upp sina studier. Ofta neuropsykiatriska studenter. En träff i veckan. Mentorn får arvode.

Språkhandledning Enheten för akademiska språk GÖTEBORGS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Språkhandledning Enheten för akademiska språk Studiestrategier, studieteknik Hjälp inför muntliga presentationer Hjälp inför uppsats, skriftliga inlämningar Engelska och svenska. Hur skriver man på ett akademiskt språk? Hur lägger man upp sina studier? Ger hjälp med språk, sammanhang, upplägg, referat. Ger inte hjälp med innehåll, korrekturläser inte.

Anpassad kurslitteratur GÖTEBORGS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Anpassad kurslitteratur Legimus – kurslitteraturen som talbok Artiklar, e-böcker – läs med talsyntes, få som talbok Inga intyg krävs! OBS samma regler för talböcker så klart. Rätt till att få alla obligatoriska kursböcker omgjorda Produceras av MTM, precis som de vanliga talböckerna. Kurslitteraturen hittar man i Legimus Nyinläsningar av kurslitteratur, måste vända sig till sin Högskolas bibliotek Text och tal vanligast – fungerar ej i vissa ämnen Problem med inläsningstider – 8-10 veckor Bevakar litteraturlistor inför varje termin. Hjälper även till inför uppsats – använder ofta material som kanske inte redan finns som talbok. Särskilda rutiner för detta finns hos MTM. Tillgång till digitaliseringens scanningsrobot – kan skapa PDF:er som studenterna kan läsa med talsyntes MTM gör inte kortare texter, artiklar, e-böcker och en del texter som finns i fulltext. Ex Avhandlingar Läs med talsyntes istället. Läser upp texten på skärmen. Om man inte kan använda detta: Vi kan konvertera om texten till daisy-format. Lokala inläsare, skapa egna, förenklade talböcker.

Programvaror till dator GÖTEBORGS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Programvaror till dator Alla studenter har tillgång till en nedladdningstjänst med program till datorn Särskilda program för studenter med funktionsnedsättning Kan installera på sin egen dator Inga intyg krävs – alla kan använda! Programmen ha under studietiden.

Text till tal – TorTalk, Claro Read Talboksprogram – Easy Reader GÖTEBORGS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Text till tal – TorTalk, Claro Read Talboksprogram – Easy Reader Rättstavningsprogram – Stava Rex, Spell right Förstoringsprogram Skärmläsningsprogram Tortalk Bra även för många andra grupper som kan tycka att det är bra att lyssna: Svenska som andra språk Svårt med akademiskt språk Lyssna på sin egen text, se språkliga fel Visa 2 artiklar - OCR Easy Reader- talböcker Använda alla funktioner som finns för att navigera i en talbok Byta språk Finns för PC – men Mac via MTM Rättstavningsprogram Särskrivning, lättförväxlade ord Sätter in ordet i ett sammanhang Grammatik

Lässtudio Resursrum med specialutrustade datorer Lugn studiemiljö GÖTEBORGS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Lässtudio Resursrum med specialutrustade datorer Lugn studiemiljö Lugnt resursrum Ungefär samma program som i portalen + några till Extrautrustning: scannermus, förstoring Olika inriktning Syn: Punktskrivare, punktdisplay Bokscanner Mac på Gång Måste ha intyg från samordnarna

Individanpassad hjälp GÖTEBORGS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Individanpassad hjälp Studieteknik Inbyggda hjälpmedel i telefon/surfplatta Appar Individanpassade texter Visar inbyggda hjälpmedel i telefon/surfplatta Visar appar – exempelvis kan det vara väldigt användbart att få föreläsning inspelad. Ger tips på studieteknik med talböcker. I vissa fall kan vi anpassa texter väldigt mycket efter studentens önskemål – men då i samråd med samordnare/studievägledare

Så här arbetar vi Drop-in, marknadsföra oss GÖTEBORGS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Så här arbetar vi Drop-in, marknadsföra oss Checklistor, skapar struktur vid möten Uppföljning, fånga upp problem Nyhetsbrev, bibehålla kontakten med studenter Tematräffar, skapa möjligheter för studenter att träffa andra studenter Information till studievägledare och lärare Drop-in i början av varje termin. Utarbetat check-listor för våra möten med studenterna. Del för att vi ska komma ihåg vad som vi ska ta upp, del för att studenterna ska se vad vi tar upp. Skicka checklistan efter mötet. Uppföljning: Kontaktar studenter efter varje termin, frågar vad som gått bra, vad som varit svårt – påminner studenterna om oss, chans att fånga upp problem. Nyhetsbrev några gånger per termin, beroende på vad vi har att ta upp. Gör att vi bibehåller kontakten med studenterna. Tematräffar, workshops – har provat att bjuda in till tematräffar: studieteknik, appar. Ger studenterna möjligheter att träffa andra i samma studiesituation. Viktiga nyckelpersoner för oss: studievägledare, lärare, samordnare

GÖTEBORGS UNIVERSITETSBIBLIOTEK

Kontakta oss: elin.nord@ub.gu.se charlotta.hockerfors@ub.gu.se GÖTEBORGS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Kontakta oss: elin.nord@ub.gu.se charlotta.hockerfors@ub.gu.se