Gemensamt kabinavtal 2016-11-11.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
RALS 2010 Presentation av Saco-S, vår värdegrund och vår politik.
Advertisements

Introduktionsavtalen BUI och BAL
Löneförhandlingar i Sverige
Industrifacket Metall sid 1 Fem nya kollektivavtal En preliminär överenskommelse om nya kollektivavtal med löneökningar för åren 2007–2009 har träffats.
Resultat Avtalsförhandlingarna 2013 mellan Saco-S och Arbetsgivarverket
Täckningsgrad kollektivavtal – alla arbetsplatser
Avtal Lay-off dagar Bakgrund  Halverad försäljning i USA  Fortsatt låga volymer i Europa  Trögt på tillväxtmarknaderna (Kina, Ryssland)  Produktionen.
Resultat Avtal 2013 AgV området.
Att tänka på inför lönesamtalet
Anställd inom idrotten - begrepp
Löneökningar med minst 860 kronor per månad och heltidsanställd dock med ett lägsta utrymme om 3,5 procent räknat på avtalsområdets genomsnittsförtjänst.
Ersättningen för personlig assistans
Assistanskommittén – bred översyn av personlig assistans för vissa personer med funktionshinder.
Ditt samtal om lön.
Introduktion av traineeprogram 10 december kl
Lönerevision i Regeringskansliet
Ramavtal om löner m.m Mellan ST och STP.
Avtal 2012 Avtalsuppgörelsen Pappers Vad krävde vi i Avtal 2012 Reallöneökning Förändrade lönebestämmelser Förbättrade regler för vissanställda.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Regional årlig uppföljning av miljökvalitetsmålen Naturvårdsverkets anvisningar.
Gemensam gymnasie- och vuxenutbildning i Hälsingland Verksamhetsövergång.
STs lönepolitiska plattform Lönen ska vara bra för både individen och verksamheten ! En lönesättning som uppfattas som rättvis av alla på en arbetsplats.
Anställningsformer LAS-företräde Konvertering
Löneförhandlingskommunikation
Centralt avtal med lokala möjligheter, pass 1 Avtalsutbildning 2015
1 Bli medlem i ett Saco-S-förbund Nytt pensionsavtal för unga akademiker
Omställningsförsäkring nr 1 OMSTÄLLNINGSFÖRSÄKRING.
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
Unionen på företaget XXX. Vad är kollektivavtal? Dina rättigheter på jobbet Vad är kollektivavtalat och vad finns i lagen? Grunden i den svenska.
Tjänstepension från din statliga anställning – enligt tjänstepensionsavtalet PA 16.
En översikt Jan-Åke Sandell 1.  Vem är facklig förtroendeman? Kollektivavtal krävs  Vad är facklig verksamhet?  Förtroendemannens rätt till ledighet,
KONKURRENSKRAFTSAVTALET FÖRHANDLINGSRESULTATET
Avtalsförhandlingar 2016 KFS yrkanden avtal -16. Branschanpassade avtal Skapar bästa möjliga förutsättningar utifrån branschernas speciella villkor Ger.
Företagarpanelen – Q4, 2010 NOVEMBER 2010 Östergötlands län.
Swedish Agency for Government Employers SUHF Ulf Bengtsson
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
Företagarpanelen – Q4, 2010 NOVEMBER 2010 Stockholms län.
ITP sid 1 ITP 1 INDUSTRINS OCH HANDELNS TILLÄGGSPENSION - tjänstemän.
Avtal för Spårtrafik klart —
Medlemskapets värde Fackliga grundvärderingar för ett växande globalt kunskapssamhälle Några framtida perspektiv.
Samverkan. Förhandlingar Inflytandeförhandlingar Intresseförhandlingar Tvisteförhandlingar Kollektivavtalsförhandlingar.
Tjänstepension från din statliga anställning
Ersättning för eget instrument 28 oktober 2016
Moderna beredskapsjobb
NOVEMBER 2010 Kronobergs län
Det går bra för våra kunder!
Scenarier för affärsutveckling Mini-workshop Studieförbundet Vuxenskolan 29 november 2016, Stockholm.
Arbetsgivare för framtiden – statens kompetens utvecklar samhället
Program 11 oktober Personalförändringar info
November 2008 Jönköping län
KFS- Utbildningsavtalet
Vad är nytt på avtalsområdet?
Företagarpanelen – Q2, 2010 MAJ 2010 Stockholms län.
Samarbetet startade år 2010 med målet att nå en bättre läkemedelsanvändning bland äldre.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
LOKAL LÖNEBILDNING.
VÄLKOMNA! Empatisk Ekonomi, framtidens modell för arbetsliv och samhälleliga resurser Du kan väl inte tro att du kan slåss med de stora amerikanska drakarna?
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Tjänstepension från din statliga anställning
Moderna beredskapsjobb
Grattis – så mycket är ditt kollektivavtal värt
Lön.
Grattis – så mycket är ditt kollektivavtal värt
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Grattis – så mycket är ditt kollektivavtal värt
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Välkommen.
KFS- Utbildningsavtalet
Handelsbarometern Maj 2019.
VÄLKOMNA! Pressträff 17 mars 2016.
Presentationens avskrift:

Gemensamt kabinavtal 2016-11-11

Varför ett gemensamt avtal? Få en gemensam kabinkår i BRA Gemensamma villkor med en lönetariff Förutsättningar för gemensamma arbetssätt Ett långsiktigt avtal för idag och i överskådlig framtid Skapa arbetsro och arbetsglädje Förutsättningar för att behålla kompetent personal och bli en attraktiv arbetsplats Konkurrenskraftigt avtal Eliminera risken för motsättningar mellan Airways/Aviation.

Ingångsvärden och förutsättningar för förhandlingar Ett nytt gemensamt avtal som är kostnadsneutralt. Ett nytt gemensamt avtal ska inte ligga till grund för övertalighet. Oförändrade eller ökade löner Finna godtagbara lösningar för kabinens tre grupperingar Airways-CC Aviation- CC Nya löneskalan Aviation-CC Gamla löneskalan Kabinklubbarna har anlitat två oberoende löntagarkonsulter som har granskat och kvalitetssäkrat samtliga av företagets beräkningskalkyler.

Resultat av förhandlingarna Företaget och kabinklubbarna har nått målet att förhandla fram ett kostnadsneutralt gemensamt avtal. Konstruktiva förhandlingar i god anda har pågått under perioden 4 juli – 7 november 2016.

Huvudpunkter 1(3) B-löneskalan försvinner Alla får PU/SCC-tillägg på 216kr/tjänstgöringsdag Även single-crew 28 semesterdagar för alla Tjänstgöringstillägg för alla på 41kr/verklig tid från c/i till c/o Inget städtillägg 24h-regeln tillbaka/gäller för alla Fullfölja eget tjänstgöringsprogram 40h. arbetsvecka Max 13h tjänstgöring inrikes och 14h utrikes. Split-duty endast vid ad-hoc-produktion.

Huvudpunkter 2(3) 10 fridagar för alla baser med 7 dagars trafik 9 fridagar för alla baser med 5 eller 6 dagars trafik De CC som idag har 100% anställning behåller sina 11 fridagar. Mealstop är 45min. Förändrad inställelsetid på Standby: 90 minuter Oförändrad provision på all chartertrafik (9% som fördelas) Provision på försäljning ombord vid reguljärtrafik (inrikes/utrikes) ska förhandlas om det blir aktuellt. Skobidrag 1500kr/år. (Företaget tillhandahåller handskar.)

Huvudpunkter 3(3) Timtidsavtal skapas i linje med Aviations tidigare avtalskonstruktion. Arbetsgrupp ska skapas för att arbeta med: Översyn kring möjligheterna för deltidsnycklar Utformning superfridagar.

Löneskalan* Du behåller den tjänstgöringsgrad du är anställd på idag. Den sänkta grundlönen för Airways kompenseras av tjänstgöringstillägg samt SCC-tillägg. Netto blir det då en löneökning. Såväl tjg-tillägg som SCC-tillägg är både pensionsgrundande och SGI-grundande. De som idag ligger på en lönetariff med 13 steg kommer behålla samma tariff till anställningens slut. Anställningstid Avtalsdatum 0-6 mån 19 385 7-12 mån 21 306 1-2 år 22 705 2-3 år 23 088 3-4 år 23 730 4-5 år 24 592 5-6 år 25 925 6-7 år 26 408 7-8 år 27 019 8-9 år 27 399 Airways I Airways nuvarande avtal är andelen rörlig lön förhållande till Aviations låg. En stor skillnad utgörs av det tjänstgöringstillägg som finns i Aviation. I den förändring som nu beräknas kommer Airways också få tjänstgöringstillägg . Det skall ske så att det beräknas vara kostnadsneutralt med utgångspunkt att samma mängd arbete utförs. För att åstadkomma detta har vi beräknat vad tjänstgöringstillägget skulle ha varit per person i Airways i medeltal om det skulle ha utgått. Sedan har vi tagit bort det från den nuvarande grundlönerna. Dessa justerade grundlöner används sedan för att finna den relevanta inplaceringen i Aviations gamla löneskala. Metoden för detta är att placera dem på det lönesteg som närmast motsvarar den justerade grundlönen. Aviations Nya skala De som idag arbetar på den nya skalan flyttas rakt in på det lönesteg som deras anställning ger dem i den gamla skalan. *Lönetariffen motsvarar lön vid 100% anställning

Genomgång tre typpersoner Vilka effekter ett gemensamt avtal får för den enskilde individen Verkliga personer som anonymiserats En person per grupp Airways-CC ”Kalle” Aviation- CC Nya löneskalan ”Lisa” Aviation-CC Gamla löneskalan ”Pelle”

Kalle, anställd 85%, lönesteg 3-4år Lokalflygsavtalet Gemensamt avtal Lön 85% 22 694 20 170 Tjänstgöringstillägg (130h) 5 330 SCC-tillägg (ca 8 pass/mån) 1 728 Summa 27 228 I Airways nuvarande avtal är andelen rörlig lön förhållande till Aviations låg. En stor skillnad utgörs av det tjänstgöringstillägg som finns i Aviation. I den förändring som nu beräknas kommer Airways också få tjänstgöringstillägg . Det skall ske så att det beräknas vara kostnadsneutralt med utgångspunkt att samma mängd arbete utförs. För att åstadkomma detta har vi beräknat vad tjänstgöringstillägget skulle ha varit per person i Airways i medeltal om det skulle ha utgått. Sedan har vi tagit bort det från den nuvarande grundlönerna. Dessa justerade grundlöner används sedan för att finna den relevanta inplaceringen i Aviations gamla löneskala. Metoden för detta är att placera dem på det lönesteg som närmast motsvarar den justerade grundlönen. Notera att tjänstgöringstiden varierar under året beroende på hur trafikprogrammet ser ut, om storhelg infaller under schemaperioden, hur tidtabellen ser ut på basen den aktuella schemaperioden m.m.

Jämförelse kollektivavtal Lokalflygsavtalet Gemensamt avtal Lönetariff 10 steg Tjänstgöringsgrad 75%/80%/85% Fridagar 8-9st 9-10st Veckoarbetstid 28,5/30,4/32,3 30/32/34 Månadsarbetstid 114/121,6/129,2 120/128/136 Semesterdagar 25 28 Mealstop 75min 45min Maxarbetstid 10,5h. 13h. Ledig helg 4 av 8 2 av 8 / 1 av 5 Alla lediga helger = DOW Nej Inställelsetid standby 60min 90min C/o senast / c/i senast 24.00 / 05.00 23.59 / 05.00 24-regeln Ja Fullfölja eget tj-program

Lisa, anställd 80%, lönesteg 3-4år Mavia-avtalet Gemensamt avtal Lön 80% 14 475 18 984 Tjänstgöringstillägg (100h) 4 100 SCC-tillägg (ca 0 pass/mån) Städtillägg (10st/mån) 1 950 Summa 20 241 23 084

Jämförelse kollektivavtal, ”nya löneskalan” Mavia-avtalet Gemensamt avtal Lönetariff 5 steg 10 steg Tjänstgöringsgrad 80% Fridagar 13 10 Veckoarbetstid 32h. Månadsarbetstid 128h 128h. Semesterdagar 28 Mealstop 45min Maxarbetstid 13h. Ledig helg 2 av 8 2 av 8 / 1 av 5 Alla lediga helger = DOW Ja Inställelsetid standby 60min 90min C/o senast / c/i senast 23.59 / 05.00 24-regeln Nej Fullfölja eget tj-program

Pelle, anställd 100%, lönesteg 15år, Purser Mavia-avtalet Gemensamt avtal Lön 100% 29 098 Tjänstgöringstillägg (120h) 4 920 Städ-tillägg (ca 12/mån) 2 340 Summa 36 358 34 018 Tillägg PU-tillägg (ca 12 pass/månad) 2 592 Totalsumma 38 950 36 610

Jämförelse kollektivavtal för ”gamla löneskalan” Mavia-avtalet Gemensamt avtal Lönetariff 13 steg Tjänstgöringsgrad 100% Fridagar 11 Fridagarsnyckel Ja (50% av basen) Utreds i arbetsgrupp. Alla som har behåller i 3 år. Veckoarbetstid 40h. Månadsarbetstid 160h 160h. Semesterdagar 28 Mealstop 45min Maxarbetstid 13h. Ledig helg 2 av 8 2 av 8 / 1 av 5 Alla lediga helger = DOW Ja Inställelsetid standby 60min 90min C/o senast / c/i senast 23.59 / 05.00 24-regeln Nej Fullfölja eget tj-program

Vad händer sen? Förhandling om från när avtalet ska gälla Tolkningsmöte innan avtalet börjar gälla Arbetsgrupp i detaljfrågor