Fossilbränslefritt Kronoberg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Advertisements

Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
SU:s åtgärdsplan Tom september 2015 Intäkter+620 mnkr6,2% Personal inkl. bemanning+349 mnkr5,6% Läkemedel+175 mnkr 16% Material, varor tjänster+141 mnkr9,8%
Kalmar Energis arbete för att minska utsläppen och påverkan på miljön Johanna Vöks.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län.
600 miljarder i offentliga affärer – vilken klimatpåverkan får det?
Miljömålsnätverket
Projektplan Drivmedel i fokus i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län
Förslag till upplägg (denna sida behöver inte vara med sen)
Inför regional årlig uppföljning God bebyggd miljö
Välkommen till Energi- och klimatdagen
Policy, riktlinjer, handlingsplan för resor och fordon i tjänsten 2014
Grön uppföljning Agenda
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
Utställning av Regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen
Grön infrastruktur - Friluftsliv
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Lektionspass 3 Säsong, miljömärken?
På gång om Frisk luft målet.
Aktuellt från Miljödepartementet RUS Nobelmöte 2013
Tillväxt- och regionplaneförvaltningen
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Svenska i gymnasieskolan
Miljömålen i samhällsplaneringen
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Innehåll i och användning av läromedel.
Anna Karlsson Klimat- och energisamordnare Länsstyrelsen Uppsala
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Klimat- och energistrategi för Jönköpings län
Resultatpresentation för NLL av PunktPrevalensMätningarna (PPM) 2016
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Miljömålen består av tre slags mål
Solenergi Anders holm
Användning av EU-fonder för klimatanpassning
Miljövinster med cykling
Åtgärdswebben.
En klimat- och luftvårds-strategi för sverige
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Ledningens miljögenomgång nr
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
ASEK Samhällsekonomiska kalkylvärrden inom transportsektorn – erfarenheter från ASEK-arbetet.
Styrmedel för att stimulera till energieffektiv konsumtion
Ledningens miljögenomgång
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Resultatpresentation för NLL av PunktPrevalensMätningarna (PPM) 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Åtgärdsbibliotek i VISS
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Utredningen om ekologisk kompensation
Konsumenterna och miljön 2018
Möjligheter till finansiering?
Så får vi praktisk nytta av nya ISO 50001
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Evidensbaserade miljöanalyser
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Extrastämma
Hållbar utveckling måste vara
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Jämställdhet i projekt Hur kan det se ut?
Klimatläget Resultat 2019 Minskning Minskning Minskat 40 %
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Presentationens avskrift:

Fossilbränslefritt Kronoberg -fokus transporter

Mål för fossilbränslefria transporter Fossilbränslefritt 2030 Användningen av fossila bränslen inom Kronobergs län har upphört 2030. Fossil koldioxid från trafiken Utsläppen av fossil koldioxid från trafik och arbetsfordon har år 2020 minskat med 35 %, jämfört med 1990 års utsläpp. Totalt 11 regionala miljömål för Begränsad klimatpåverkan varav ovanstående fyra exempel har direkt koppling till detta projekt om fossilbränslefria transporter. Finns även ett mål i regionala utvecklingsstrategin (RUS 2025) som innefattar en övergång till fossilbränsle transporter. Drygt hälften av klimatpåverkande utsläppen i länet kommer från transporter Förnyelsebara fordonsbränslen Förnyelsebara fordonsbränslen utgör minst 30 % inom vägtransporter år 2020 i Kronobergs län Förnyelsebara drivmedel i Kollektivtrafiken Kollektivtrafiken i Kronobergs län är fossilbränslefri år 2020. Klimatpåverkan ska minska (RUS 2025) Mellan 1990-2025 ska minskningen av klimatpåverkande utsläpp i länet vara den största i riket

Hur går det? ” Förnyelsebara fordonsbränslen utgör minst 30 % inom vägtransporter år 2020 i Kronobergs län” och ”Användningen av fossila bränslen inom Kronobergs län har upphört 2030” 30% förnyelsebart till 2020: År 2013 utgjorde förnyelsebara fordonsbränslen cirka 9 procent inom vägtransporter (vilket var de senast tillgängliga data i november 2016). År 2010 var motsvarande siffra cirka 6 procent. Trenden för användning av fossilfria fordonsbränslen går åt rätt håll men inte tillräckligt snabbt. Med nuvarande ökning (cirka 1 procents ökning per år) kommer målet att nås tidigast år 2035

Hur går det? ” Mellan 1990-2025 ska minskningen av klimatpåverkande utsläpp i länet vara den största i riket” Klimatpåverkande utsläppen har minskat med 32% mellan 1990-2014 Nionde största minskningen i relation till övriga län Bedöms som svårt att nå målet till 2025: beror dels på att andra län har haft en kraftigare minskning 1990-2014 men också på att minskningen inom transporter går relativt långsamt.

Strategi – vi måste genomföra fler åtgärder Företag, organisationer och enskilda medborgare ska engageras för att vidta åtgärder, anpassade efter var och ens förutsättningar och resurser. Hur ska vi nå målen? Avgörande för om målet om fossilbränslefritt län kan nås är att betydligt fler åtgärder genomförs. Fler aktörer krävs för att genomföra åtgärderna i beslutade program. Vår roll är att underlätta och engagera till handling. Ett sätt är att ta fram regionala åtgärdsprogram, som ger förslag på angelägna åtgärder i länet. Fokus på samarbete!

Åtgärdsprogram för miljömålen 2020 Fyra temaområden - Hälsa i miljöarbetet - Det hållbara landskapet - Klimat och energi - Hållbar konsumtion I Kronobergs län har vi valt att ta ett helhetsgrepp för miljömålen och därmed har vi inte en separat klimatstrategi. Åtgärder för att nå miljömålet Begränsad klimatpåverkan finns ffa inom temaområdena Klimat och Energi samt Hållbar konsumtion. Vägtrafikens utsläpp påverkar klimatet, bidrar till övergödning, försurning och bildning av marknära ozon. Bilarnas avgaser, buller och slitagepartiklar har stora hälsoeffekter. Trafiken tar också naturresurser och utrymme i anspråk. Utvecklingen inom transportområdet kommer därför att ha en avgörande betydelse i arbetet för att nå flera av miljökvalitetsmålen. Insatser för fossilbränslefria transporter

Exempel på åtgärder tema Klimat och Energi Här är några exempel från åtgärdsprogrammet tema Klimat och energi som fokuserar på hållbara transporter. Att skapa förutsättningar för en fossilbränslefri fordonsflotta inbegriper flera olika områden såsom upphandling, strategiska dokument etc. som underlättar att göra dessa val. Projektet Fossilbränslefria transporter är därmed ett mycket bra sätt att genomföra åtgärdsprogrammet och nå våra regionala mål inom klimat och energi.

Exempel på åtgärder tema Hållbar konsumtion Här är några exempel från åtgärdsprogrammet tema Hållbar konsumtion som fokuserar på hållbara transporter. Beteendeförändringar är en viktig del Projektet Fossilbränslefria transporter är därmed ett mycket bra sätt att genomföra åtgärdsprogrammet och nå våra regionala mål inom klimat och energi.

Exempel på åtgärder regional utvecklingsstrategi Kronobergs län 2025 Se tidigare nämnda mål från RUS om att minska klimatpåverkande utsläpp. Stöd för projektet finns därmed även i regionala utvecklingsstrategin Gröna Kronoberg 2025

Ida.andreasson@lansstyrelsen.se