Agenda E-hälsostrategi Testbäddar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
REGIONAL DIGITAL AGENDA Bredband – och IT-strategi för Norrbotten Tony Blomqvist, VD IT Norrbotten Kommunchefsmöte NOV, 2011.
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
E-hemtjänst Hemtjänst på nytt sätt
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
LIKA Ett verktyg för att stötta och underlätta skolornas digitalisering.
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Regional digital agenda för Östergötland
VerksamhetsutvecklingVerksamhetsutveckling I arbete med funktionshinder.
Balanserat Styrkort 2010 Syncentralen Göteborg Synverksamheten
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Rätt information till rätt person i rätt tid
Välkomna till en dag om eArkiv
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Återkoppling från spridningskonferenser
Välfärdsteknologi.
Stöd till införandet av nationella riktlinjer om sjukdoms- förebyggande metoder Projektledare Iréne Nilsson Carlsson
Inspirationsdag eHälsa
E-ARKIV Johan Kjernald eSamordnare.
Gemensamma mål för samverkan Strategigrupp äldrevård Samverkansrutiner - primärvård, sjukhus och kommun Habo kommunMullsjö kommun.
Stimulansbidrag för regional utveckling i samverkan inom eHälsa 2013.
SKAPAD AV. Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja.
Välkommen till LD Hjälpmedel
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
Socialstyrelsens arbete på äldreområdet Lars-Erik Holm SPF-konferens, Stockholm, 25 april 2012.
Regeringsuppdrag, Digitala tjänster och välfärdsteknologi inom socialtjänst och hemsjukvård Maria Gill.
Resultat: Antalet personcentrerade genomförandeplaner i verksamheten har ökat från 62% till 100%.. Våra kollegor har, med hjälp av ”verktygen”, fått ökad.
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
En hållbar stad – öppen för världen 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Kort om tidsplanen för verksamheten äldreomsorg Hösten 2015 planering för pilotprojekt. Januari 2016 start pilot vårdboende. Våren 2015 fortsatt planering.
Genomförda och pågående aktiviteter Regional och delregional utveckling av eSamhället i Västra Götaland.
Myndigheten för delaktighet Välfärdsteknik – för bättre vård och omsorg Luleå
Införande och erfarenheter av valfrihetssystem. Västerås – en del av Stockholm - Mälardalen regionen invånare (2008) – 6:e största kommunen Tre.
Stöd och behandling – för verksamhetsnära design.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
MAIVOR mobila arbetssätt inom vård och omsorg Digital nyckelhantering Tids- och insatsregistrering Mobil dokumentation.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Välkommen!. Välkommen! Fortsatt utveckling av e-tjänsten Stöd och behandling Anette Cederberg Programansvarig SKL Rebecca Anserud (H)järn kolls ambassadör.
PROCESS GENOMFÖRANDEPLAN
E-hälsostrategi och Plan för upphandling
Kvalitet i särskilt boende
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Framtidens välfärdslösning
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Agenda MAIVOR – mobilt arbetssätt i vård och omsorg
Heby kommuns kvalitetspolicy
Uppdrag E-hälsa och digitalisering
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
MAIVOR – mobilt arbetssätt inom vård och omsorg
Mobil hemsjukvårdsläkare Borås
Material för socialtjänsten
KPR april 2018.
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Handlingsplan Handlingsplan förbättringsbehov uppföljning
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
En tjänst för ökad tillgänglighet
Rättviks kommun ”Här är alla digitala medborgare”
Utveckling och lärande
Enheten för uppföljning och utvärdering
System och Implementeringsstöd av Välfärdsteknik
LIF e-hälsa 2019 Hur bidrar Sveriges forskande läke­medels­industri till visionen ”Sverige bäst i världen 2025”? Urval hemsidan.
Presentationens avskrift:

Agenda E-hälsostrategi Testbäddar Upphandling inom e-hälsoområdet VT 2017 MAIVOR Ledningssystem, support och beställningar

Bakgrund Regeringen och Sveriges kommuner och landsting (SKL) har enats om en vision där Sverige ska vara bäst i världen på e-hälsa år 2025 2015 - Budgetuppdrag från Kommunledningskontoret, framtagande av e-hälsostrategi Målsättning: Linköping ska vara ledande i Sverige inom digitalisering av kommunal vård och omsorg

E-hälsostrategi Varje nämnd upprättar 2 åriga e-hälsoplaner. Aktiviteter för 2017-2018 baseras på tilldelade markeringsmedel Vision E-hälsostrategi – ON/ÄN/SN E-hälsoplan – SN E-hälsoplan – SN E-hälsoplan – SN E-hälsoplan – ÄN E-hälsoplan – ÄN E-hälsoplan – ÄN E-hälsoplan – ON E-hälsoplan – ON E-hälsoplan – ON 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025

E-hälsostrategi Vad menar vi med ledande? Först med den senaste tekniken Snabba införandeprojekt Upphandla välfärdsteknik per behov och leverantör Testbäddsverksamhet som leder till… Teknik som motsvarar behoven Säkerställa kompetensutveckling med stöd av delaktiga medarbetare Användbarhet

Testbäddar Testbädden är en brukarens hem – ordinärt eller särskilt boende Sandrinoparken Åleryd Gröna Gården Vikingstad servicehus och hemtjänst Behovsanalys sker tillsammans med brukare, närstående och utförare Det är den enskildes behov och självbestämmande som utgör grund för vilka insatser/välfärdsteknik som ska erbjudas Välfärdstekniken ska vara ett komplement till traditionella insatser Utvärdering av resultat sker med stöd av RISE, forskningsinstitut

Testbäddar Behov Tjänst Förbättrad patientsäkerhet Digital signering av läkemedel Ökad och bibehållen självständighet Medicinpåminnelse Mobila larm med GPS Trygg och ostörd nattsömn Digital tillsyn, aktiv ledbelysning Minskad ensamhet, ökad social delaktighet Videosamtal, virtuella mötesplatser, ökad delaktighet i samhället  

Innovation eller utveckling? Schema Tillsyn Agera Avvikelse Kontakt Agera

Testbäddar Utbildning Installation Uppföljning Förvaltning Implementering Utbildning Förvaltare Användare Installation Verksamhet Enskilda? Uppföljning Nyttor Kostnader Förvaltning Vidmakthålla Vidareutveckla Tjänsteutveckling Behovsanalys Tjänstedesign Kostnads-nyttoanalys Prioritering Marknadsanalys Aktivt uppsökande Passivt mottagande Pilot? Arbets-metoder Utveckla krav-ställning Upp-handling Funktion LIKA = Ledning – Infrastruktur – kompetens – användning Grunden - infrastrukturen Organisatorisk System-förvaltning Beställare utförare Fastighets-förvaltning Juridik SOL-HSL Individen Konsument-teknik Samtycke Datakommunikation Wifi säbo Välfärds-bredband Plattform Personalens utrustning Mobilitet Säkerhet

Upphandling välfärdsteknik - VT 2017 Upphandla välfärdsteknik, en gemensam bas Tjänstepaketering

MAIVOR – mobilt arbetssätt i vård och omsorg

Tidsplan och aktiviteter Digital nyckelhantering - DNH Kvarvarande aktiviteter ACE, 2250 stycken av 3400 stycken är installerade GATE, Tunstall tecknar avtal med lokal servicepartner Uppdatera ledningssystem för välfärdstjänster

Tidsplan och aktiviteter Tids- och insatsregistrering - TIR Kvarvarande aktiviteter Riktlinjer och manual för TIR Pilotverksamhet, Ryd och Skäggetorp Utbildning Uppföljning av ersättningsmodell Framtagande av utbildningsmaterial via e-learning

Tidsplan och aktiviteter Mobil dokumentation Kvarvarande aktiviteter Avropa IT-lösning från CGI Riktlinjer och manualer Utbildning Införande

Tidsplan MAIVOR

MAIVOR – mobilt arbetssätt i vård och omsorg Nyttjande av DNH Korrekta uppgifter/information i Treserva Är alla brukare fördelade till korrekt underenhet? Är brukare avslutade och/eller korrekt flyttade? Behörigheter i TES Säkerställ att alla medarbetare har behörighet till TES Har alla medarbetare behörighet till rätt underenhet? Utbildning

Ledningssystem, support och beställningar Ledningssystem för välfärdstjänster, http://www.linkoping.se/ehalsa Support och beställningar, http://www.linkoping.se/anvandarstod