Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

E-hälsostrategi och Plan för upphandling

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "E-hälsostrategi och Plan för upphandling"— Presentationens avskrift:

1

2 E-hälsostrategi och Plan för upphandling

3 E-hälsoarbetets landskap
Höjda ambitioner för Linköping Kommande budgetar Plan för upphandling och tjänsteutveckling av välfärdsteknik och e-hälsa Markerings-medel Kommande beställ-ningar E-hälso-strategi Upphand-ling och införande av digitalt stöd

4 Vision, strategi och planer
E-hälsostrategi – ON/ÄN/SN E-hälsoplan – SN E-hälsoplan – SN E-hälsoplan – SN E-hälsoplan – ÄN En gemensam strategi för skapar grunden för att nå visionen till Nämndsspecifika 2-åriga handlingsplaner konkretiserar vad som ska göras i strategins anda. E-hälsoplan – ÄN E-hälsoplan – ÄN E-hälsoplan – ON E-hälsoplan – ON E-hälsoplan – ON 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025

5 Vision ”År 2025 ska Linköping vara ledande i Sverige på att använda digitaliseringens och e-hälsans möjligheter i syfte att underlätta för människor att uppnå en god och jämlik hälsa och välfärd samt utveckla och stärka egna resurser för ökad självständighet och delaktighet i samhällslivet.”

6 De som inte klarar sig själva ska kunna få stöd från andra än vård och omsorg
Andra aktörer – matleverans ,servicetjänster Volontärer – digital väntjänst, studenter De äldre själva – Framtidens larmmottagning Kommunens åtagande – skapa modeller för lösningar, hitta nya affärsmodeller Studenter som hjälper de äldre i boendet, te.x. inköp, stöd med datorer, plattor, Socialsamvaro, stundenterna får bo gratis i kommunen. Se länk Ny modell liknande RUT Andra aktörer, ICA,

7 De som behöver stöd från vård och omsorg ska få så bra och effektiva insatser som möjligt
Nya insatser och metoder som kombinerar fysiskt och digitalt Traditionella men effektiviserade fysiska insatser Nya digitala tjänster som ersätter de fysiska Traditionella men effektiviserade fysiska insatser Händer behövs och används, men planering, genomförande och uppföljning effektiviseras. Främst digitalisering inom verksamheten, brukaren märker inte så stor skillnad. Exempel: Nyckelfri hemtjänst Digitala planeringssystem Tids- och insatsregistrering, fakturering till individen Digital medicinsignering. Nya insatser och metoder som kombinerar fysiskt och digitalt Genomförandet av insatsen sker med digitalt stöd men personalen är också aktiv på plats. Även brukaren berörs här (positivt) av digitaliseringen. IBIC Mobilt arbetssätt, smart phones Tillsyn på annat sätt – kameror som personalen tittar i, videotelefoni Digitalt kommunikationsstöd inom funktionshinderomsorgen Digital nykterhetskontroll på distans Mobila trygghetslarm med GPS Nya digitala insatser och tjänster som ersätter de fysiska Tillsyn på annat sätt - sensorer talar om för oss när vi ska agera – insatser sker när det behövs Kognitiva hjälpmedel för en självständig strukturerad vardag, kalendrar, uppkopplade medicindoserare Egen makt, den enskilde väljer hur insatser ska ske Välfärdsbredband - Bredband - WiFi i våra boenden – nya affärsmodeller med av regionen och andra aktörer

8 Effekter på tre nivåer Individen Verksamheten Samhälle/kommun
Egenmakt och självbestämmande Delaktighet och meningsfullhet Valfrihet och inflytande Trygghet och säkerhet Verksamheten Effektiv och säker informationshantering Ökad kvalitet och frigjorda resurser Samhälle/kommun Ökad hållbarhet ekonomiskt, socialt och ekologiskt Förbättrat beslutsstöd

9 Strategiska vägval under perioden
Teknik Anskaffare Lagrum Beställare/utförare

10 E-hälsostrategin - ÄN Exempel på tjänst Tillsyn på annat sätt
Medicinpåminnelse och medicinsignering Mobila trygghetslarm Digitala inköpslistor Några framgångsfaktorer Involvering av de berörda Ökad kompetens hos personalen Infrastruktur (WiFi och bredband)

11 Samordnad verksamhetsutveckling
Utveckla Sprida Utförare Arbets-metod Arbets-metod Utvärdera Testbädd Behov (IBIC) Ny/utv. tjänst Individ Resultat (IBIC) Teknik-stöd Teknik-stöd Infra-struktur Utvärdera Direkt-upphandla Upphandla o implementera

12 Hållbart och långsiktigt
Implementering Utbildning Förvaltare Användare Installation Verksamhet Invånare Uppföljning Nyttor Kostnader Förvaltning Vidmakthålla Vidareutveckla Tjänsteutveckling Behovsanalys Tjänstedesign Kostnads-nyttoanalys Prioritering Marknadsanalys Aktivt uppsökande Passivt mottagande Pilot? Arbets-metoder Utveckla krav-ställning Upp-handling Funktion Grunden - infrastrukturen Organisatorisk System-förvaltning Beställare utförare Fastighets-förvaltning Juridik SOL-HSL Individen Konsument-teknik Samtycke Datakommunikation Wifi säbo Välfärds-bredband Plattform Personalens utrustning Mobilitet Säkerhet Tryck lite extra på behovsanalysen som RISE genomfört – vi vet vad verksamheterna och brukarna efterfrågar

13 Hur ska vi upphandla för att möta behoven?

14 Intern samverkan - upphandlingsteam
Tjänsteutvecklare Planeringsledare Strateger (Utförare) (Info-säk) Upphandlingscenter (Jurist)

15 Teknikstöd Tillsyn på annat sätt Mobila trygghetslarm
Social och delaktig Baspaketet tillhandahålls av beställaren Individnära teknik Dynamiskt område Nytt kompetensområde Informationssäkerhet Brist på standardisering Baspaket Hur presenterar vi baspaketet?

16 Tillsyn på annat sätt Sensorer, kameror, etc Direktupphandling Telia
Externt stöd med informationssäkerheten Implementering testbädd april Utveckla arbetssätt Upphandling hösten -17 Avtal på plats, breddinförande -18 Dynamisk utveckling – t ex upptäcka fallrisk, inte bara fall Synkroniseras med övrig upphandling

17 Mobila trygghetslarm Etablerad process finns Direktupphandlat
Implementeras nu i verksamheterna Avtal synkroniseras med övrig upphandling

18 Social För vem? Kontakt med vem? Kontakt hur?
För den som har svårt att få sina sociala behov tillgodosedda pga svårighet att lämna bostaden för att t.ex. besöka träffpunkt (och som mår dåligt av det) Kontakt med vem? Individ till individ skapar meningsfullhet Volontärer, civilsamhället Personer som står långt från arbetsmarknaden Kontakt hur? Videosamtal tillför mycket jämfört med vanlig telefoni Sociala medier mm

19 Delaktig Rätt information på rätt plats för rätt person
Hos den enskilde Hos anhöriga Hos larmmottagningen ”Kalenderfunktion” Stärker individen att kunna ta reda på själv

20 Möjlig tidplan VT 2017 HT 2017 VT 2018 HT 2018
Leverantörsdialog, strategiska val Annonsering, förhandlat förfarande Utveckling, testbäddsinförande Breddinförande VT 2017 HT 2017 VT 2018 HT 2018 Kan vi visualisera det med stöd av denna? Byta rubriker osv..? Tror vi måste våga prata om när detta blir tillgängligt 

21 Hör gärna av er! Mats Rundkvist E-hälsostrateg Linköpings kommun Omsorg och Äldreförvaltningen Socialförvaltningen Enheten för IT och e-hälsa Mobil: Mail:


Ladda ner ppt "E-hälsostrategi och Plan för upphandling"

Liknande presentationer


Google-annonser