Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

System och Implementeringsstöd av Välfärdsteknik

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "System och Implementeringsstöd av Välfärdsteknik"— Presentationens avskrift:

1 System och Implementeringsstöd av Välfärdsteknik
SIV System och Implementeringsstöd av Välfärdsteknik

2 Tidplan- Analys och erbjudande
Kv1 Kv3 2019 SSVIT 14 Maj Information om kommande erbjudande och tidplan Analys och framtagande av erbjudande Information till kommunchefer, socialchefer och andra nätverk Beslutstid för kommuner 2020 Kv2 Kv4 SSVIT 18 sep Beslut om utskick av erbjudande till kommunerna Jan 2020 Svar från kommuner Synpunkter från relevanta chefsnätverk

3 Status välfärdsteknik 2018
11 kommuner saknar GPS-larm 19 kommuner saknar mobila lås 26 kommuner saknar tillsyn via kamera på natten 46 kommuner saknar kameratillsyn på dagtid. 17 kommuner saknar epilepsilarm i boenden för personer med funktionsnedsättning 27 kommuner saknar epilepsilarm i ordinärt boende 31 kommun saknar epilepsilarm i särskilda boenden Flera olika leverantörer för trygghetslarm/kallelselarm på funktionshinder, hemtjänsten och SÄBO.

4 Avslut för avtal inom välfärdsteknik (tid)
En enkät har skickats till Västra Götalands 49 kommuner och vi fick svar från 26. Syftet med denna enkät är att få en övergripande bild på kvarvarande avtalstid för de avtal som finns inom området välfärdsteknik är den tiden då många befintliga avtal upphör för våra kommuner, det är därför viktigt att vi inte väntar för länge med att starta upp SIV så att kommunerna går in i nya avtal

5 Vad är behovet? -Förändringsledning /implementering
Strategi Förstudie Pilot Förvaltning Kommunernas behov Att det finns ett stort behov hos våra kommuner framkommer tydligt i de remissvar som inkom efter den första förstudien. Samverkan anses kunna bidra till en effektivisering och besparing av tid. Som tidigare nämns ser flertalet kommuner stor fördel med att arbeta tillsammans med välfärdsteknik. Minska antalet system som används för välfärdsteknik Effektivisera vardagen för medarbetarna. Underlätta upphandling av välfärdsteknik’ Tillgång till fler tjänster inom välfärdsteknik Lättare och smidigare implementering av välfärdsteknik ”I stället för att varje kommun ska försöka hitta, för tillfället, mest riktiga och gångbara digitala lösning för varje individs behov kan SIV fokusera på att utveckla sin kärnverksamhet med beställarkompetens och skapa förutsättningar att integrera och använda tillgängliga digitala lösningar (välfärdstjänster från välfärdscentrum?) på ett för verksamheten (och brukaren) effektivt sätt. Leverantörernas behov Det finns idag en hel del teknik på marknaden men leverantörerna upplever det svårt att få ut sina produkter i kommunerna. Nedan har vi gjort en sammanställning på hur leverantörerna upplever sitt arbete med kommunerna. Systemet/lösningen hamnar ofta hos en teknikintresserad person som inte alltid förankrar detta i sin organisation Systemet är endast förankrat hos cheferna vilket ger upphov till problem vi implementering Nya rutiner och arbetssätt behöver utvecklas och anpassas innan implementering startar Arbetet med att ändra rutiner och arbetssätt under implementering av teknik försvårar och/eller stoppar helt implementeringen Ansvarsfördelning inom kommunen/förvaltningen är oklar Höga murar mellan enheter – ex. funktionshinder / Barn & ungdom, Bistånd / Soc.sekr Brukarens behov Vad är det våra brukare efterfrågar? De efterfrågar sällan en specifik välfärdsteknik så som gps-larm eller sensorer men nedan ser ni en lista på vad de anser vara sitt behov. Välfärdsteknik kan på många sätt stötta till att våra brukare känner att dessa behov är uppfyllda. Personer ska ges möjlighet att, utifrån de förutsättningar de har, kunna vara delaktiga, ha en god hälsa och leva ett aktivt liv. Friskare äldre vill kunna larma även utanför bostaden. Självständighet – oberoende, komma ut/miljöombyte Kontroll på vardagen – kontinuitet, kommunikation, serviceinsatser Det sociala livet – gemenskap, sammanhang, ensamhet

6 System och Implementeringsstöd av Välfärdsteknik
Stöd med förändringsledning och implementering av välfärdsteknik KUNSKAPS-CENTRUM TEKNISK MILJÖ FÖRVALTNING Gemensamma avtal Gemensamma experter på välfärdsteknik Stöd med förändringsledning och implementering Stötta med insatser i förändringsledningsarbete Stötta med insatser i implementeringsarbetet Grund för nyttoanalys Skapa implementeringsplan Skapa arbetsrutiner, utbildningsmaterial och kommunikationsmaterial Mall för att följa upp och utvärdera implementering Gemensamma avtal Upphandla gemensamma avtal inom välfärdsteknik för kommunerna Kunskap om befintlig avtal inom välfärdsteknik Kunskap om kravställning för välfärdsteknik Goda kunskaper om upphandling Experter på välfärdsteknik Kunskap om befintlig välfärdsteknik Bevakning av utveckling av välfärdsteknik Vara behjälplig med marknadsföring av tjänster, information till beslutsfattare, inspiration och utbildningstillfällen. Kontinuerlig kompetensutveckling Skapa gemensamma rutiner och riktlinjer

7 Kommunens övriga system
TEKNISK MILJÖ Vad är behovet? -Teknik Användar portal Kontakt vid behov Plattform Personal Användar portal Tillsyn kamera Plattform Användar portal Mobila lås Plattform Användar portal Nuläge för våra kommuner idag GPS-larm Plattform Kommunens övriga system

8 System och Implementeringsstöd av Välfärdsteknik
RAMVERK Säkerställa att enheter kan kommunicera på ett standardiserat sätt Det ska vara leverantörsoberoende Extern larmcentral Kontakt vid behov TEKNISK MILJÖ Teknisk- plattform Digital tillsyn natt Användar-  portal Digital tillsyn dag Digitala lås GPS-larm Prylar Alla den välfärdsteknik som vi upphandlar ska skicka informtion till en gemensam teknisk plattform. Det är också möjligt för kommunen att själv upphandla teknik för att koppla samman till den gemensamma tekniska plattformen Teknisk plattform Den tekniska plattformen ska vara öppen, vilket innebär att den inte ska vara låst till en specifik leverantör eller produkt. Detta synsätt innebär att plattformen blir framtidssäkrad. Detta är en grundläggande förutsättning eftersom den digitala utvecklingen går så snabbt, där nya tillämpningar av digital teknik ständigt skapar nya möjligheter för individen. Plattformen kommer att skapa unika förutsättningar att använda olika produkter från olika tillverkare eftersom fokus istället ligger på den data och information som produkterna levererar. Plattformen ska också ha möjligheter att integreras mot kommunens verksamhetssystem. För att bibehålla befintliga säkerhetsnivåer och gränsdragningar kommer det inte finnas någon journal i SIV´s systemmiljö, men det ska vara lätt att navigera mellan SIV och kommunens system. Det ska vara möjligt för kommuner att koppla samman egna tekniska prylar till den tekniska plattformen Användarportal  En användarportal för alla användare, brukare, anhöriga och personal. De användare vi ser idag är administratör, vårdpersonal, brukare och anhöriga. Det är i användarportalen du loggar in för att nå den information som du behöver. Det betyder att du bara loggar in en gång och slipper slösa tid på flera inloggningar. Det finns olika nivåer av säkerhet beroende på vilken behörighet du har. Brukaren Systemet är till för brukarna och därför ska alla brukare tydlig kunna se sin status på de välfärdsteknologier de använder. På mobilen ser man tydlig om dörren är öppen eller stängd samt en röd knapp där man som brukare kan larma. Ibland har brukaren ett armband som man vid behov kan larma hemtjänstpersonalen med, men detta går också bra att göra via sin mobil/platta/smartwatch. En enklare chattfunktion där man kan skicka bilder till de man väljer att prata med. Det kan vara vänner, släkting eller vårdpersonalen. Ska också finnas någon form av kontaktyta där det på bilden är en snabbkontakt till kommunen men det kan bytas ut till närmast anhörig eller vem man nu vill kontakt Administratör Här kan du få en dashboard över den information du tycker är viktigt. Det går att ändra efter behov. Vårdpersonal Vårdpersonal behöver kunna arbeta mobilt, därför bör deras bild vara mest utvecklas för detta. De får en tydlig översikt på vad som händer på avdelningen, samt larm om något akut händer. Det finns en chattfunktion där man kan prata och se brukaren om det är nödvändigt. Anhöriga Även anhöriga har tillgång till användarportalen. Där kan de t.ex. se om dörren är stängd eller när den stängdes, spisen står på eller annan information som finns tillgänglig. Det finns också en funktion där anhöriga under en specificerad period kan ta över larmfunktion från kommunens hemtjänst. Detta behov kan uppstå om man åker på semester tillsammans. Naturligtvis är det upp till varje kommun att bestämma om och när en sådan funktion ska användas Översikt över träning och aktiviteter är också något man kan lägga in här Brukare Personal Anhöriga Inomhuspositionering Övriga sensorer Kommunens system

9 Förslag om upphandling
TEKNISK MILJÖ Förslag om upphandling Upphandling A DIS-upphandling Användar-  portal Teknisk- plattform Upphandling B Traditionell upphandling Kontakt vid behov Digital tillsyn GPS-larm Dynamiskt inköpssystem DIS Öppet för nya leverantörer under hela giltighetstiden Antal leverantörer får inte begränsas Upphandlingsförfarandet är styrt Giltighetstiden är inte begränsad enligt lag Nya avropsberättigade kunder får tillkomma under giltighetstiden Avropsberättigade behöver inte anges Administrativ avgift får inte tas ut av leverantörer som ansöker/deltar före/under giltighetstiden Kontrakt tilldelas enligt "vanliga" tilldelningskriterier Ramavtal Stängt för nya leverantörer under ramavtalsperioden Antal leverantörer begränsas Olika upphandlingsförfaranden kan väljas Giltighetstid maximalt fyra år enligt lag om ej särskilda skäl finns Nya avropsberättigade kunder kan inte tillkomma Avropsberättigade anges Administrationsavgift kan tas ut av leverantörer under avtalsperioden Kontrakt tilldelas genom Fördelningsnyckel/Förnyad konkurrensutsättning Inomhuspositionering Digitala lås Övriga Sensorer

10 Dynamiskt inköpssystem DIS/Ramavtal -En elektronisk metod för upphandling.
Öppet för nya leverantörer under hela giltighetstiden Antal leverantörer får inte begränsas Upphandlingsförfarandet är styrt Giltighetstiden är inte begränsad enligt lag Nya avropsberättigade kunder får tillkomma under giltighetstiden Avropsberättigade behöver inte anges Administrativ avgift får inte tas ut av leverantörer som ansöker/deltar före/under giltighetstiden Kontrakt tilldelas enligt "vanliga" tilldelningskriterier Ramavtal Stängt för nya leverantörer under ramavtalsperioden Antal leverantörer begränsas Olika upphandlingsförfaranden kan väljas Giltighetstid maximalt fyra år enligt lag om ej särskilda skäl finns Nya avropsberättigade kunder kan inte tillkomma Avropsberättigade anges Administrationsavgift kan tas ut av leverantörer under avtalsperioden Kontrakt tilldelas genom Fördelningsnyckel/Förnyad konkurrensutsättning

11 System och Implementeringsstöd av Välfärdsteknik
KUNSKAPS-CENTRUM Drift Med drift menas här den fysiska driften. Serverdrift, backup, tillgänglighet, domänadministration. (Drift kan också hanteras av externleverantör) TEKNISK MILJÖ Support Första linjens support till kommunerna. Hantera uppdateringar och ny funktionalitet FÖRVALTNING Kommunikation och dialog med leverantörer Administrations, rapporter och statistik

12 Förslag om organisation
Ledningsgrupp Representanter från VästKom Representant från VGR Representanter från Kommuner Organisation: Ledare IT ansvarig IT-support Kommunikatör 50% Implementeringsansvarig Implementering 1 Implementering 2 Expert välfärdsteknik Referensgrupp Hjälpmedelscentralen Nätverk från kommunalförbund socialchefer Nätverk från kommunalförbund NDU Nätverk från kommunalförbund e-hälsa VästKom e-samordnare Förslag på organisation är när SIV är klart. Under implementeringsperioden kan det finnas behov av fler resurser

13 Omvärlden SIV Finns inte på marknaden Marknaden Kommun
Test och innovation Skaraborgs hälsoteknikcentrum VGR innovationsplattform AllAgeHub iCare4 Fyrbodal Övriga innovatörer System och implementeringsstöd SIV FÖRVALT-NING KUNSKAP TEKNISK MILJÖ Marknaden Kommun

14 Nyttor- SIV Brukare Socialchefer Enhetschefer Anhöriga IT
Ökad delaktighet Ökad trygghet Ökad tillgänglighet till välfärdsteknik Kan flytta med sig teknik vid flytt inom och mellan kommuner Socialchefer Framtidsäker lösning som minska utvecklingskostnader över tid. Lägre OH-kostnader (gemensamma upphandlingar) Underlättar samverkan mellan kommuner Enhetschefer Frigjord arbetstid för personal då administrationen blir mindre tidskrävande Större möjlighet för gemensamma resurser Lägre löpande kostnader, tex licenskostnad Anhöriga Ökad delaktighet Ökad trygghet Enklare kontakt med sin anhöriga IT Färre integrationer att hantera Frigjord arbetstid Lägre IT-kostnader Färre system att hantera Vård och omsorgspersonal Mer användarvänligt, färre inloggningar med färre system Större tillgång till välfärdsteknik. Samma system på flera avdelningar/kommuner. Frigör arbetstid för sociala insatser.

15 Samarbete med VGR (förslag)
Förvaltning Samarbete med VGR Upphandling A- DIS-upphandling av välfärdstekniksprylar Upphandling A- DIS-upphandling av välfärdstekniksprylar Upphandling B: Teknisk plattform och användarportal KUNSKAPSCENTER Del 1 Experter på upphandling/avtal Experter på välfärdsteknik KUNSKAPSCENTER Del 2 Implementeringsstöd RAMVERK Säkerställa att enheter kan kommunicera på ett standardiserat sätt Det ska vara leverantörsoberoende

16 Avsiktsförklaring Avsiktsförklaring välfärdscenter
Vård och omsorg är inom förändring. Digitaliseringens möjligheter ger nya förutsättningar och ger möjlighet till att skapa högre kvalitet och delaktighet. Sveriges kommuner och landsting (SKL) stödjer landets kommuner i arbetet med att i större utsträckning använda välfärdsteknik för att öka invånarnas trygghet och självständighet. VästKoms förstudie 2017 ser att det finns stora vinster för den enskilde och samhället med ett gemensamt ”Välfärdscentrum” som en arena för välfärdsteknologi samt gemensam försörjning av välfärdsteknik. Gränserna mellan vad som är personligt förskrivna hjälpmedel och vad som är välfärdsteknik är överlappande. Därför bör ett samarbete startas så att brukaren inte behöver två olika pulsmätare eller digitala dosetter. Olika huvudmäns måste tillsammans kommunicera med den enskilde brukaren Kommunerna önskar bättre förutsättningar för att kunna implementera tekniska hjälpmedel, olika typer av sensorer, för att ge möjlighet att ställa om sina arbetsprocesser och ge bättre stöd till den enskilde. Utifrån det tar VästKom fram ett koncept som kommunerna kommer få ett erbjudande att ansluta sig till. Västra Götalandsregionen ges möjlighet att medverka i projektet/uppdraget/arbetet och vara en del av den framtida förvaltningen. Genom denna avsiktsförklaring meddelar Västra Götalandsregionen sitt intresse i frågan och ställer sig bakom “målet för arbetet” (förtydliga ovan).


Ladda ner ppt "System och Implementeringsstöd av Välfärdsteknik"

Liknande presentationer


Google-annonser