Fördelnings-effekter av Trängselavgifter och Bompeng

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Varför EU? Varför sammanhållningspolitik? Varför Interreg? Daniel Tarschys Stockholms universitet & SIEPS (Svenska Institutet för Europapolitiska Studier)
Advertisements

Hur arbetar vi med passagerarprognoser för en Öresundsmetro? Karin Brundell-Freij, WSP Halvtidskonferens
SCB i Almedalen 2012 Statistikens betydelse för samhället
Tematräff 4 vid distriktsträffen 2012 Micke Melander.
Mellan arbete och familj
Sambanden mellan hälsa, ekonomisk utveckling och planering
Riksbankschef Stefan Ingves 15 mars 2012 Finansiell stabilitet ur ett konsument- perspektiv Finansutskottet.
”Likvärdig utbildning i svensk grundskola?” (Skolverket/Sverker)
Tidsvärde – definition och härledning Maria Börjesson 27 november 2009, 1.
Orsaker till den franska revolutionen
CO2-utsläpp i ton, per enkeltur
Disposition för närmaste föreläsningarna
Politik och ideologi.
Hälsoekonomiska beräkningar ur ett jämlikhetsperspektiv
© 2008 Amadeus Scandinavia AB 1 Boka resor i företagets egna självbokningssystem Spara tid och pengar på reserelaterade tjänster!
Vilken roll spelar religion i ett samhälle?
1 Allmänheten om bonus och vinstdelning Rapport från opinionsundersökning 9 april 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Kollektivtrafikbarometern 2013
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Bisek – fortsatt forskning Henrik Swahn Biseks programledare Presentation vid seminarium 4/4-06.
Egenintresset som drivkraft i politiken Marcia Grimes, fil dr Statsvetenskapliga institutionen Göteborgs universitet Democracy’s Infrastructure: The role.
SOA >> Fast Forward Daniel Akenine, Teknikchef Microsoft AB.
Partisekreterare Tomas Tobé Sverigedagen den 7 mars 2015.
Tidsvärden – result och tolkning Maria Börjesson 27 november 2009, 1.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
Global uppvärmning Vad gör vi åt det?.
Mot en europacentrerad politik- didaktik? Magnus Lindh Lecturer; Karlstad University Department of Political and Historical Studies
Samhällsekonomisk kostnads-intäktsanalys
Rätt fart i Falun! - analys av hastighetsgränser.
Ohälsotalet för sjukpenning Mars 2010 Sida 1 Minskad regional spridning för sjukpenningdelen av ohälsotalet Bilaga till Pressmeddelande
Kollektivtrafikbarometern 2014
Demokratins metoder ”Folket ska styra”
BISEK Bilens sociala och ekonomiska betydelse
BNP i fasta priser.
Göteborgs trängselskatter Jonas Eliasson Professor Transport Systems Analysis, KTH Royal Institute of Technology.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Vad kan olika aktörer göra för att öka kollektivtrafikens marknadsandel? Och varför ska de göra det? Karin Brundell Freij, WSP
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Samhällsresurser och fördelning
Tjänstepension från din statliga anställning – enligt tjänstepensionsavtalet PA 16.
Jag summerar 1. Hur ska det gå för Christina? 2 Åldersstruktur – 18 år 65 + år.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Samhällsekonomiska kalkyler - Ett utifrånperspektiv.
Engelska Kommuner Edward Andersson. Kommuner i England Antal kommuner i England: 354 Medelinnevånare: Regioner finns men saknar betydelse –utom.
Parkeringsstrategi Stockholm Januari Vilka är Sveriges MotorCyklister ? En intresseorganisation för alla som kör motorcykel på väg medlemmar.
Pensionsplanering. Dagens agenda: Vad vill jag ha svar på? Paus Pensionssystemet Paus Tjänstepensionen.
Copyright ©2014 Pearson Education, Inc. All rights reserved Arbetsutbud Hittills har vi hållit individens inkomst konstant och tänkt på konsumtion.
Politiskt deltagande: Ideal och normer för politiskt deltagande
Att spara långsiktigt? En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
Sampers användardag Christian Nilsson
1980 och 2011 Kommunal politik och förvaltning: förändring, kontinuitet och forskningsfrågor Stig Montin När jag skulle komma på vad jag lämpligen.
Politisk kommunikation II
I städer, på landsbygder och allt däremellan
Resvanor och faktorer som påverkar bilresandet Jonas Eliasson Trafikdirektör, Stockholms stad Professor i transportsystemanalys, KTH Basfakta om.
Måste du veta vem jag är? Om anonymitet.
Resultat från brukarundersökning – Hemtjänst Mölndal
Kap 15 Avvägningen inflation-arbetslöshet
Projektledning Länsstyrelsen Östergötland, Cecilia Lindqvist
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Utfall Enkät Säsongen 2014/2015
Riksrevisionen granskar AF Tre revisionsrapporter
Samordnade konjunktioner
Spelar priset någon roll? Om samhällsekonomiska analyser
Samhällsprogrammet.
en rft-upplyst funktionell analys
Att spara långsiktigt En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
Att spara långsiktigt En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Fördelnings-effekter av Trängselavgifter och Bompeng Karin Brundell Freij, WSP Oslo 8 september 2016 Stockholm 14 september 2016 Fördelnings-effekter av Trängselavgifter och Bompeng

Disposition Vad är fördelningseffekter? Varför fördelningseffekter? ”Vertikal” fördelning Beteendeperspektivet Välfärdsperspektivet Skatteperspektivet ”Horisontell” fördelning Rumsliga aspekter Oavsedd(?) omfördelning Fördelning, rättvisa och acceptans

Vad är fördelning? Många effekter av trängselskatt Relevant för mig? (resmönster ex ante) Anpassar jag mig? Betalar jag? Förlorar jag sammantaget? Stor variation mellan individer Några berörs inte alls, många berörs lite, men ett fåtal berörs mycket Alltså: Fördelning! Paradox::Beskrivs oftast som GENOMSNITT (!) i olika GRUPPER

Varför fördelning? Rättvisa Acceptans Politiker Allmänhet

Beteendeanpassning

Små skillnader i beteende Men vissa tendenser till skillnader: mer ”samåkning” låga ink Mer ”reorganiserining” höga I Stockholm 2006: Mest anpassning i mellanink

välfärdsteorin

Rika ”drabbas” mest – i absoluta termer Från Stockholm 2006 Rika ”drabbas” mest – i absoluta termer

…men avgörande är vad man väljer att göra för pengarna Från Stockholm 2006 …men avgörande är vad man väljer att göra för pengarna

Betalningarna - skatteperspektivet Att fundera på: Är frågan alls relevant om syftet är att sätta ”rätt pris”?

Bil är viktigare i höga inkomstgrupper Income quantile, (kSEK /year) Car mode share % of all trips across cordon % of car trips affected by toll Avg. charged car trips/ day Lowest income (< 250) 47% 42% 18% 0,4 Middle (250-410) 53% 23% 0,6 Highest (> 410) 64% 48% 30% 0,8

De rika betalar mest men ”skatten” är regressiv Absoluta tal Andel

Regressivt också i andra trängselskattesystem

Men det kan vara ”rättvist” ändå!   Stockholm Helsinki Lyon Gothenburg before Gothenburg after Fair Price 68% 63% 51% 66% 67% Queue 59% 79% 23% 65% Authority determines “need” 25% 13% 17% 33% 34% Lottery 7% 9% 8%

Andra perspektiv

Rika har sämre alternativ Det kan också spela roll! RESTID Income quantile Changed travel time (min) Remain in car Car to PT Lower third -2,3 17,0 Middle third -1,4 17,1 Upper third -2,9 18,8

Rumslig ”rättvisa”

Rumslig ”orättvisa” ofta politiskt viktig

Det dolda skattefrälset

”FÖRMÅNSBILAR!!!” Körs av höginkomsttagare Inte undantagna från trängselskatt formellt - men i realiteten Med hänsyn till förmånsbilar

Den som inte behöver betala, påverkas inte…. PASSAGER UNDER SKATTEBELAGD TID INNERSTADEN ESSINGELEDEN Förändring Personbil -6% -7% Fysisk person -10% -13% Juridisk person 1% 5%

Tack.