Fördelnings-effekter av Trängselavgifter och Bompeng Karin Brundell Freij, WSP Oslo 8 september 2016 Stockholm 14 september 2016 Fördelnings-effekter av Trängselavgifter och Bompeng
Disposition Vad är fördelningseffekter? Varför fördelningseffekter? ”Vertikal” fördelning Beteendeperspektivet Välfärdsperspektivet Skatteperspektivet ”Horisontell” fördelning Rumsliga aspekter Oavsedd(?) omfördelning Fördelning, rättvisa och acceptans
Vad är fördelning? Många effekter av trängselskatt Relevant för mig? (resmönster ex ante) Anpassar jag mig? Betalar jag? Förlorar jag sammantaget? Stor variation mellan individer Några berörs inte alls, många berörs lite, men ett fåtal berörs mycket Alltså: Fördelning! Paradox::Beskrivs oftast som GENOMSNITT (!) i olika GRUPPER
Varför fördelning? Rättvisa Acceptans Politiker Allmänhet
Beteendeanpassning
Små skillnader i beteende Men vissa tendenser till skillnader: mer ”samåkning” låga ink Mer ”reorganiserining” höga I Stockholm 2006: Mest anpassning i mellanink
välfärdsteorin
Rika ”drabbas” mest – i absoluta termer Från Stockholm 2006 Rika ”drabbas” mest – i absoluta termer
…men avgörande är vad man väljer att göra för pengarna Från Stockholm 2006 …men avgörande är vad man väljer att göra för pengarna
Betalningarna - skatteperspektivet Att fundera på: Är frågan alls relevant om syftet är att sätta ”rätt pris”?
Bil är viktigare i höga inkomstgrupper Income quantile, (kSEK /year) Car mode share % of all trips across cordon % of car trips affected by toll Avg. charged car trips/ day Lowest income (< 250) 47% 42% 18% 0,4 Middle (250-410) 53% 23% 0,6 Highest (> 410) 64% 48% 30% 0,8
De rika betalar mest men ”skatten” är regressiv Absoluta tal Andel
Regressivt också i andra trängselskattesystem
Men det kan vara ”rättvist” ändå! Stockholm Helsinki Lyon Gothenburg before Gothenburg after Fair Price 68% 63% 51% 66% 67% Queue 59% 79% 23% 65% Authority determines “need” 25% 13% 17% 33% 34% Lottery 7% 9% 8%
Andra perspektiv
Rika har sämre alternativ Det kan också spela roll! RESTID Income quantile Changed travel time (min) Remain in car Car to PT Lower third -2,3 17,0 Middle third -1,4 17,1 Upper third -2,9 18,8
Rumslig ”rättvisa”
Rumslig ”orättvisa” ofta politiskt viktig
Det dolda skattefrälset
”FÖRMÅNSBILAR!!!” Körs av höginkomsttagare Inte undantagna från trängselskatt formellt - men i realiteten Med hänsyn till förmånsbilar
Den som inte behöver betala, påverkas inte…. PASSAGER UNDER SKATTEBELAGD TID INNERSTADEN ESSINGELEDEN Förändring Personbil -6% -7% Fysisk person -10% -13% Juridisk person 1% 5%
Tack.