E-hälsostrategi och Plan för upphandling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Advertisements

Brukarfokus i biståndshandläggning
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Ett arbete med att etablera
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Ramverk för patientmedverkan
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Välfärdsteknologi.
Strategiska perspektiv på verksamheten
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Breddtjänster - ett nytt skede i IT-politiken IT-kommissionen och Region Skåne Lund 26 september 2002.
Gemensamma mål för samverkan Strategigrupp äldrevård Samverkansrutiner - primärvård, sjukhus och kommun Habo kommunMullsjö kommun.
Stimulansbidrag för regional utveckling i samverkan inom eHälsa 2013.
SKAPAD AV. Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Den digitala vägen till morgondagens vård & omsorg
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
Införa välfärdsteknologi Åsa Ericson. 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Kunskapen om och användandet av tjänster via teknik som kan bidra till ökad trygghet,
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
En hållbar stad – öppen för världen 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Kort om tidsplanen för verksamheten äldreomsorg Hösten 2015 planering för pilotprojekt. Januari 2016 start pilot vårdboende. Våren 2015 fortsatt planering.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Genomförda och pågående aktiviteter Regional och delregional utveckling av eSamhället i Västra Götaland.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
Välkommen!. Välkommen! Fortsatt utveckling av e-tjänsten Stöd och behandling Anette Cederberg Programansvarig SKL Rebecca Anserud (H)järn kolls ambassadör.
Agenda E-hälsostrategi Testbäddar
Hudiksvall kommun Vi tänker framåt Hållbar omsorg 2030
Ramverk för patientmedverkan
Kvalitet i särskilt boende
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
på personer i behov av hjälp
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Uppdrag E-hälsa och digitalisering
Kvalitetsdag 12 oktober 2017 Primärvården i Västmanland Vad har hänt sen sist ! Vad händer framöver !
SLL om tjänster för det kommunala området
Sofia Kialt projektledare​
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
MAIVOR – mobilt arbetssätt inom vård och omsorg
Material för socialtjänsten
KPR april 2018.
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Trygg och säker vård och omsorg
Verktyget Utmärkelsen….
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
MATS RUNDKVIST SKL VÄLFÄRDSTEKNIK.
Enheten för uppföljning och utvärdering
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Presentationens avskrift:

E-hälsostrategi och Plan för upphandling

E-hälsoarbetets landskap Höjda ambitioner för Linköping Kommande budgetar Plan för upphandling och tjänsteutveckling av välfärdsteknik och e-hälsa Markerings-medel Kommande beställ-ningar E-hälso-strategi Upphand-ling och införande av digitalt stöd

Vision, strategi och planer E-hälsostrategi – ON/ÄN/SN E-hälsoplan – SN E-hälsoplan – SN E-hälsoplan – SN E-hälsoplan – ÄN En gemensam strategi för 2016-2022 skapar grunden för att nå visionen till 2025. Nämndsspecifika 2-åriga handlingsplaner konkretiserar vad som ska göras i strategins anda. E-hälsoplan – ÄN E-hälsoplan – ÄN E-hälsoplan – ON E-hälsoplan – ON E-hälsoplan – ON 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025

Vision ”År 2025 ska Linköping vara ledande i Sverige på att använda digitaliseringens och e-hälsans möjligheter i syfte att underlätta för människor att uppnå en god och jämlik hälsa och välfärd samt utveckla och stärka egna resurser för ökad självständighet och delaktighet i samhällslivet.”

De som inte klarar sig själva ska kunna få stöd från andra än vård och omsorg Andra aktörer – matleverans ,servicetjänster Volontärer – digital väntjänst, studenter De äldre själva – Framtidens larmmottagning Kommunens åtagande – skapa modeller för lösningar, hitta nya affärsmodeller Studenter som hjälper de äldre i boendet, te.x. inköp, stöd med datorer, plattor, Socialsamvaro, stundenterna får bo gratis i kommunen. Se länk http://www.expressen.se/omtalat/nyheter/studenterna-far-bo-gratis--om-de-hanger-med-de-gamla-pa-aldreboendet/ Ny modell liknande RUT Andra aktörer, ICA,

De som behöver stöd från vård och omsorg ska få så bra och effektiva insatser som möjligt Nya insatser och metoder som kombinerar fysiskt och digitalt Traditionella men effektiviserade fysiska insatser Nya digitala tjänster som ersätter de fysiska Traditionella men effektiviserade fysiska insatser Händer behövs och används, men planering, genomförande och uppföljning effektiviseras. Främst digitalisering inom verksamheten, brukaren märker inte så stor skillnad. Exempel: Nyckelfri hemtjänst Digitala planeringssystem Tids- och insatsregistrering, fakturering till individen Digital medicinsignering. Nya insatser och metoder som kombinerar fysiskt och digitalt Genomförandet av insatsen sker med digitalt stöd men personalen är också aktiv på plats. Även brukaren berörs här (positivt) av digitaliseringen. IBIC Mobilt arbetssätt, smart phones Tillsyn på annat sätt – kameror som personalen tittar i, videotelefoni Digitalt kommunikationsstöd inom funktionshinderomsorgen Digital nykterhetskontroll på distans Mobila trygghetslarm med GPS Nya digitala insatser och tjänster som ersätter de fysiska Tillsyn på annat sätt - sensorer talar om för oss när vi ska agera – insatser sker när det behövs Kognitiva hjälpmedel för en självständig strukturerad vardag, kalendrar, uppkopplade medicindoserare Egen makt, den enskilde väljer hur insatser ska ske Välfärdsbredband - Bredband - WiFi i våra boenden – nya affärsmodeller med av regionen och andra aktörer

Effekter på tre nivåer Individen Verksamheten Samhälle/kommun Egenmakt och självbestämmande Delaktighet och meningsfullhet Valfrihet och inflytande Trygghet och säkerhet Verksamheten Effektiv och säker informationshantering Ökad kvalitet och frigjorda resurser Samhälle/kommun Ökad hållbarhet ekonomiskt, socialt och ekologiskt Förbättrat beslutsstöd

Strategiska vägval under perioden Teknik Anskaffare Lagrum Beställare/utförare

E-hälsostrategin - ÄN Exempel på tjänst Tillsyn på annat sätt Medicinpåminnelse och medicinsignering Mobila trygghetslarm Digitala inköpslistor Några framgångsfaktorer Involvering av de berörda Ökad kompetens hos personalen Infrastruktur (WiFi och bredband)

Samordnad verksamhetsutveckling Utveckla Sprida Utförare Arbets-metod Arbets-metod Utvärdera Testbädd Behov (IBIC) Ny/utv. tjänst Individ Resultat (IBIC) Teknik-stöd Teknik-stöd Infra-struktur Utvärdera Direkt-upphandla Upphandla o implementera

Hållbart och långsiktigt Implementering Utbildning Förvaltare Användare Installation Verksamhet Invånare Uppföljning Nyttor Kostnader Förvaltning Vidmakthålla Vidareutveckla Tjänsteutveckling Behovsanalys Tjänstedesign Kostnads-nyttoanalys Prioritering Marknadsanalys Aktivt uppsökande Passivt mottagande Pilot? Arbets-metoder Utveckla krav-ställning Upp-handling Funktion Grunden - infrastrukturen Organisatorisk System-förvaltning Beställare utförare Fastighets-förvaltning Juridik SOL-HSL Individen Konsument-teknik Samtycke Datakommunikation Wifi säbo Välfärds-bredband Plattform Personalens utrustning Mobilitet Säkerhet Tryck lite extra på behovsanalysen som RISE genomfört – vi vet vad verksamheterna och brukarna efterfrågar

Hur ska vi upphandla för att möta behoven?

Intern samverkan - upphandlingsteam Tjänsteutvecklare Planeringsledare Strateger (Utförare) (Info-säk) Upphandlingscenter (Jurist)

Teknikstöd Tillsyn på annat sätt Mobila trygghetslarm Social och delaktig Baspaketet tillhandahålls av beställaren Individnära teknik Dynamiskt område Nytt kompetensområde Informationssäkerhet Brist på standardisering Baspaket Hur presenterar vi baspaketet?

Tillsyn på annat sätt Sensorer, kameror, etc Direktupphandling Telia Externt stöd med informationssäkerheten Implementering testbädd april Utveckla arbetssätt Upphandling hösten -17 Avtal på plats, breddinförande -18 Dynamisk utveckling – t ex upptäcka fallrisk, inte bara fall Synkroniseras med övrig upphandling

Mobila trygghetslarm Etablerad process finns Direktupphandlat Implementeras nu i verksamheterna Avtal synkroniseras med övrig upphandling

Social För vem? Kontakt med vem? Kontakt hur? För den som har svårt att få sina sociala behov tillgodosedda pga svårighet att lämna bostaden för att t.ex. besöka träffpunkt (och som mår dåligt av det) Kontakt med vem? Individ till individ skapar meningsfullhet Volontärer, civilsamhället Personer som står långt från arbetsmarknaden Kontakt hur? Videosamtal tillför mycket jämfört med vanlig telefoni Sociala medier mm

Delaktig Rätt information på rätt plats för rätt person Hos den enskilde Hos anhöriga Hos larmmottagningen ”Kalenderfunktion” Stärker individen att kunna ta reda på själv

Möjlig tidplan VT 2017 HT 2017 VT 2018 HT 2018 Leverantörsdialog, strategiska val Annonsering, förhandlat förfarande Utveckling, testbäddsinförande Breddinförande VT 2017 HT 2017 VT 2018 HT 2018 Kan vi visualisera det med stöd av denna? Byta rubriker osv..? Tror vi måste våga prata om när detta blir tillgängligt 

Hör gärna av er! Mats Rundkvist E-hälsostrateg Linköpings kommun Omsorg och Äldreförvaltningen Socialförvaltningen Enheten för IT och e-hälsa Mobil: 070-538 41 22 Mail: mats.rundkvist@linkoping.se