Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utredande text - källkritik.
Advertisements

Vilka källor kan du lita på?
Källkritik.
Fredrik Thelander, fritidsledare Stockholm 7 mars 2012.
Källkritik på Internet
Källor: Skolverket, Annika Hultén
Anneli och Christians Datorskola
Solanderskolan presenterar
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Vetenskaplig Metod.
Informationssökning.
Källkritik på Internet
Medievanor.
Att inte tro på allt vi läser och ser…
Medievanor.
Formellt, skarpt och snyggt
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Källkritik på Internet
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Källkritik.
Veteranen – en pigg 70-åring Årets tidskrift 2010
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Källkritik på Internet - en presentation från Kolla källan
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Källkritik Värdera sanningshalt Bedöma trovärdighet.
Källkritik på Internet
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Informationssökningsprocessen:
Källkritik. Uttryck man bör känna till… Avsändare – den som skickar informationen.. Mottagare – den som tar emot informationen… Syfte – Varför? Skillnad.
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Källkritik.
Källkritik.
Att arbeta vetenskapligt
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Diskutera öppna frågor – dela tankar  Dagens tre frågor som ska besvaras:
INFORMATIONSKOMPETENS 1
KÄLLKRITIK.
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Källkritik på Internet
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Informationssökning och källkritik
= samlingsnamn på metoder för granskning av källor
Upplägget av delkursen massmedia:
Sociala medier för pedagoger och elever. Läroplan ” Eleverna ska också kunna orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb.
Källkritisk informationssökning
Formellt, skarpt och snyggt
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
Att söka information och bli källkritisk
Krav på vetenskaplig tolkning
Ungdomars medievanor Undersökning och analys av vilka digitala mötesplatser ungdomar rör sig på.
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Informationssökning Källkritik. Centralt innehåll i svenska 1 Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Citat- och referatteknik. Grundläggande.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
KÄLLKRITIK. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som Flickr.com eller.
Sociala medier källkritik. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
KÄLLKRITIK Då man bedömer källor är det viktigt att man är källkritisk. Det blir allt viktigare ju mer information som samlas i molnet, i internet.
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
Källkritik 101.
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Introduktion källkritik
Vem är det som styr oss? Om konspirationsteorier.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas
Har du som förälder koll?
Olika publikationstyper
Ett samarbetsprojekt mellan
Validera hjärtstartare i Sveriges Hjärtstartarregister
Källors relevans och trovärdighet
Presentationens avskrift:

Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden? Forskningsfrågan Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden? Trots omfattande debatt och diskussion i samhället om nyheter i nya medier vet vi lite om vilka nyheter som delas och sprids. Ingen vet idag hur trovärdiga unga människors nyhetsflöden är. För att besvara forskningsfrågan krävs en omfattande och noggrann vetenskaplig undersökning (årets massexperiment). Genom samarbete kan vi tillsammans skapa ny kunskap och samtidigt träna på källkritik.

Vetenskaplig metod Det är viktigt att vi samlar in användbar och jämförbar information. Tänk därför på följande: En nyhet är ett “offentliggjort meddelande om något betydelsefullt som tidigare varit okänt” (NE). Samarbeta tre och tre. Grupparbetet är viktigt både för forskningens resultat och er egen inlärning. Det bidrar till att era tolkningar och klassificeringar blir så bra som möjligt. Ta fram den senaste nyheten i varje gruppmedlems nyhetsflöde och granska den noga med hjälp av Nyhetsvärderaren. (Om ni hinner fler eller färre än tre nyheter spelar ingen roll. Det viktigaste är att ni gör en noggrann granskning). Använd nyheter från era vanliga nyhetsflöden i mobilen, som t.ex. Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram, bloggar, nyhetssidor. Prata igenom era val i Nyhetsvärderaren ordentligt innan ni skickar in.

Vetenskaplig metod Att avgöra trovärdighet Den senaste forskningen har visat att det är viktigt att granska tre saker för att avgöra trovärdighet på ett professionellt sätt: avsändaren, användningen av bevis att jämföra olika källor. OBS! DETTA ÄR KLURIGT. ÄVEN PROFESSORER KAN HA SVÅRT ATT VÄRDERA NYHETER KORREKT.

Vetenskaplig metod Att avgöra trovärdighet 1. GRANSKA AVSÄNDAREN (se även i Nyhetsvärderaren) Avsändare = den domän som publicerar informationen (t.ex. dagstidning.com). Vad står det på Wikipedia och Google om domänens trovärdighet? Vill den som står bakom domänen sakligt informera eller manipulera läsaren att t.ex. klicka, tycka eller köpa något? 2. GRANSKA ANVÄNDNINGEN AV BEVIS Är det en logisk argumentation baserad på fakta (ej åsikter), närhet till händelsen (ej vidarerapportering av nyhet från annan avsändare), neutralitet och vetenskaplighet? 3. JÄMFÖR MED ANDRA KÄLLOR PÅ NÄTET (se även ) i Nyhetsvärderaren) Kan ni hitta samma nyhet på andra nyhetssidor som oberoende bekräftar eller motsäger uppgifterna? (se även i Nyhetsvärderaren)

Dags att undersöka: Hur trovärdiga är ungas nyhetsflöden? Kom ihåg! Läs noga, kolla runt på andra sidor på nätet, diskutera, tänk efter och registrera sedan era slutsatser i Nyhetsvärderaren. Detta garanterar vetenskapligheten i experimentet! [LÄRARE: Klistra in klassens länk till Nyhetsvärderaren här!]