Skånebilden – vår gemensamma överenskommelse

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Advertisements

Tågtrafiken i Skåne Nordväst idag och i morgon? vad vill inom Pågatåg Øresundståg.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Punktinsatser för effektivare tågtrafik på Västra stambanan – Göteborg-Skövde.
Att förbättra världen genom återvinning och utbildning Handen på hjärtat – har vi inte ofta för mycket kläder i garderoben som vi inte använder? Det är.
Historiska flyttmönster – mot en öppen och ömsesidig global nordisk arbetsmarknad Dan Hjalmarsson GD/PhD Tillväxtanalys Utvärderar och analyserar grunderna.
Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Rosengård först till tio SM-guld. På gång inom hemtjänsten i Malmö stad  Fördjupad analys av ekonomi och kvalitet inom vård och omsorg i Malmö stad -
Lyckade Företagsområden Bra kommunikationer- Nära till flygplatser, bra allmänna kommunikation, bra vägförbindelser. Rimliga avstånd för personalrekryteringar-
Stadsbyggnadsförvaltningen Cykelparkering i Uppsala Hur arbetar Uppsala kommun med cykelparkering? Oscar Forss, trafikplanerare, Enheten för trafik och.
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
Svenska kyrkan i utlandet Ett folk i rörelse Våra resor går allt längre bort i världen och varar allt längre tid. Fler och fler svenskar bosätter.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Målbild Tåg 2035 – tre delar Samrådsunderlag tio punkter huvudrapportsju underlagsrapporter Målbild Tåg 2035.
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
TRAFIKCHARTER Greater Copenhagen har mycket att erbjuda. 3,9 miljoner människor bor i regionen, med hög livskvalitet och utbildningsnivå. Vårt näringsliv.
Fossilbränslefria kommuner i norra/södra Skåne
En hållbar organisation
Konjunkturen i Stockholms län kv September 2017
PO-verksamheten i Skåne
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
SVMF Höstmöte 2016 Vad händer i Sverige
Konjunkturen i Stockholms län kv Juni 2017
Regional vattenförsörjningsplan 2.0
Infrastrukturutskott, Kristianstad
Ett stråk med stora möjligheter
Infrastruktursatsningar i Skåne behövs för att möta en växande efterfrågan från resenärer och säkerställa såväl företagens kompetensförsörjning som hållbara.
Infrastruktur i Västerbottens län Presentation Lycksele
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Välkommen till Huddinge!
Förslag till Länsplan Robert Örtegren, Trafikdirektör.
Konjunkturen i Stockholms län kv December 2017
Varför bor vi där vi bor? Vi blir allt fler.
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
En Bättre Sits Tillsammans är vi starka – vi sju län representerar nästan 40% av landets befolkning. Kommer vi överens bör det märkas.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Vilken planeringsprocess?
VI SKA VARA BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN
Stiftelsen för Kunskaps- och Kompetensutveckling
Utmaningar i folkhälsoarbetet Norra Örebro län
SIMAIR i Trafikverkets region Syd
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Konjunkturen i Stockholms län kv Mars 2018
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Cykel information Agneta Nordström
Styrmedel för att stimulera till energieffektiv konsumtion
Nationell Patient Översikt
Regionalt utvecklingsprogram Regionalt tillväxtprogram
Nya hastighetsgränser
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Vårdförbundet Verksamhetsplan
Planering av snabba tågförbindelser
Bästa fack till lägsta avgift
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Sammanhållningspolitiken
Hur blev värmen över 90 % fossilbränslefri i Helsingborg?
Ersättningskollen.
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader Brännpunkt Konsekvenser för staden
Rekrytering med lokala jobbspår
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Landsbygdskommittén.
Skåne idag – Landsbygd och integration i siffror
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Nya hastighetsgränser
Blodomloppet för vården
Samordningsmöte Tågplan / Solna Strand
Fyrbodals kommunalförbund Infrastruktur - Kollektivtrafik
Presentationens avskrift:

Skånebilden – vår gemensamma överenskommelse

En tredjedel av Sveriges import och export mätt i värde går genom Skåne.

Faktaruta Källa Trafikverkets kapacitetsutredning

Flerkärnig ortsstruktur

Flerkärnig ortsstruktur

Stationer

Skånes vägnät

Avsnittet är fortfarande under bearbetning.

OMVÄNDA KARTAN SKÅNE I SKÅNE I STOCKHOLM Täckningsradie för tunnelbana och pendeltåg Tunnelbanan och pendeltågen i Stockholm skulle täcka hela Skåne och Öresundsregionen

Skåne porten till Europa Fehrmarn Bält öppnar 2028

Skåne porten till Europa Fehrmarn Bält öppnar 2028

Tysklands favorit Cirka tre timmars tågresa mellan Hamburg och Hässleholm skapar möjligheter för att ta del av naturupplevelser på Hovdala, historisk matkultur eller en utvecklad teater- och musikscen. Bäddat för framtiden Från hotellet i Hässleholm tar sig Ikeamedarbetaren till mötet i Malmö på en halvtimme och till Älmhult på en kvart. Konferens, kultur och kommers Hässleholm blir den naturliga knutpunkten som knyter samman nordöstra Skåne och Blekinge med övriga Skåne och södra Småland samt möjliggör snabba och effektiva nationella resor. Hässleholm med höghastighetstågstation Urbant, stationsnära och uppkopplat.

Skånes mitt – ett strategiskt läge Nära till både Köpenhamn, Älmhult och Stockholm. Med bättre turtäthet och taktfasthet för Öresundståg och Pågatåg och närhet till höghastighetstågsstation blir tillgängligheten åt alla väderstreck bättre. Forska på dan, golfa på kvällen Platsens attraktion blir viktigare när tillgängligheten ökar. Utveckla morgondagens material på ESS på förmiddagen och en runda golf i Höör framåt kvällen?

Stationsnära, mitt i naturen Oavsett om du bosatt dig i vackra Eslöv och tar dig till jobbet i Köpenhamn på 25 min. Eller är matturist från Danmark som väljer närodlad matupplevelse från Eslöv. Nära till allt Med närhet till höghastighetstågs-stationen i Lund och bättre turtäthet och taktfasthet för Öresundståg och Pågatåg får Eslöv nära till allt.

Forskning och innovation I Lund finns världens främsta forsnings- och innovationsmiljö där forskningsanläggningarna MAX IV och ESS är navet i utvecklingen. Hög tillgänglighet till Skåne och resten av världen Lund har en hög tillgänglighet till Skåne och är en bytespunkt mellan nationella fjärrtåg och destinationer i västra, mellersta och östra Skåne. Ett hållbart transportsystem, järnväg och spårväg, tar du dig snabbt från Lund till resten av världen.

Den internationella tillgängligheten ökar med en expanderande storflygplats som kan nås genom frekventa och pålitliga tågförbindelser. Köpenhamn och Malmö har växt ihop till en hållbar och konkurrenskraftig storstad med gemensam infrastruktur. Malmö C som nav med staden runt omkring blir en ännu viktigare mötes- och bytespunkt för Södra Sverige.

Klimatet tillbaka på spåret Överflyttningen av godstransporter från väg till spår är en faktor till hur klimatmålen kunnat uppnås. Ökad export utan hinder Här har regional och interregional kollektivtrafik plats att samsas med de ökande godsströmmarna. Hamnarna växer Såväl export som import gör att hamnarna blir allt viktigare och godshantering generar såväl nationella handelsinkomster som lokala arbetstillfällen.

Nya stambanan ska byggas söderifrån! Höghastighetsbanan är ett statligt ansvar Höghastighetsbanan ska byggas söderifrån Hela funktionen måste vara med i avtal och finansiering till ändpunkten Malmö och vidare till Köpenhamn Koppling till Södra stambanan och Skånebanan behöver säkerställas i Hässleholm Trafikeringsrätter och prioritering behöver säkerställas så att utveckling av regionaltrafik möjliggörs

Skånebanan – bind samman Skånes arbetsmarknadsregioner Skånebanan behöver konkurrenskraftiga restider, för att koppla Helsingborg och Kristianstad till höghastighetsbanan samt för att koppla samman de två arbetsmarknadsregionerna i Skåne. Koppling mellan höghastighetsbanan och Skånebanan behöver säkerställas i Hässleholm Skånebanan, som anslutningsbana till höghastighetsjärnvägen, måste få kapacitetshöjande åtgärder för att ha konkurrenskraftiga restider, koppla Helsingborg och Kristianstad till höghastighetsbanan samt för att länka samman de separerade arbetsmarknadsregionerna i östra och västra Skåne

Flaskhalsen Västkustbanan – bygg bort sista enkelspåret! Västkustbanan mellan Maria och Helsingborg C ska ha dubbelspår. Dubbelspår på Västkustbanan är en förutsättning för konkurrenskraftiga restider på Skånebanan Västkustbanan är en av Sveriges viktigaste järnvägsförbindelser, ändå saknar vissa sträckor fortfarande dubbelspår trots ett 20 år gammalt riksdagsbeslut att hela Västkustbanan ska ha dubbelspår. Bygger man ut hela Västkustbanan till dubbelspår klarar den lika mycket gods som en 16-filig motorväg. Det är av största vikt att de återstående avsnitten längs banan genomförs under den kommande planperioden så att den fulla samhällsekonomiska nyttan av hittills gjorda investeringar erhålls. I nästa infrastrukturproposition bör dubbelspår de sista 4,5 kilometrarna in till Helsingborg C finnas med

Lommabanan / Söderåsbanan Godsstråket genom Skåne Trafikering av pågatåg 2021 med 5 nya stationer; Lomma, Furulund, Billesholm, Kågeröd och Svalöv Dialog sker om Etapp 2 Lommabanan med ytterligare 2 stationer i Alnarp och Flädie

Trelleborgsbanan Kapacitetsförstärkning av Trelleborgsbanan för en ökad robusthet samt möjliggöra en ökad regional kollektivtrafik och godstrafik.

Ystadbanan / Österlenbanan Säkerställ kapacitetsåtgärder på Ystad- och Österlenbanan med åtgärder för ökad robusthet och kapacitet för att utveckla ökad trafikering. Järnvägssträckan är viktig för att binda samman östra och västra Skåne, stråket är viktigt även för gods mot Östersjön och vidare ut i Europa

MALMÖPENDELN Malmöpendeln knyter samman Lommabanan, Citytunneln, Öresundsbanan och Kontinentalbanan. Malmöpendeln möjliggör snabb och effektiv pendling med pågatåg. Malmöpendeln avlastar E6:an. Malmöpendeln skapar möjlighet till tågresande mellan stationer inom Malmö. Bostadsbyggande möjliggörs i stationsområdena. Nya stationslägen skapar utvecklingsmöjligheter!

MALMÖPENDELN MALMÖPENDELN Station Flädie Station Furulund Med goda cykel- och bussförbindelser blir station Flädie en effektiv pendlings-station till Bjärred. Stationen möjliggör även vidareutveckling av Flädie by. Station Furulund Stationen möjliggör utveckling och ett ökat bostadsbyggande i Furulund. Station Alnarp I Alnarp planeras utveckling av studentbostäder och stationen möjliggör även en satsning på företagspark knuten till Universitetet. Station Lomma I Lomma pågår en förtätnings-process och en central station ökar ortens attraktionskraft. Station Rosengård Stationen skapar förbättrad tillgänglighet för Östra Malmö med direkt tillgång till tågsystemet både i Malmö, Skåne och Danmark. De stationsnära miljöerna kan omvandlas och skapa ökad attraktivitet. Stationen kan vara en ersättningsstation för StationTriangeln vid tågavbrott m.m.