Henrik Gustafson, Valcon

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Nyttorealisering på 10 min
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Att söka och förvalta kunskap
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Ett arbete med att etablera
En introduktion till SEB Way
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
…och lite annat smått och gott som kan vara (arbets)livsavgörande…
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
Professor och forskningschef bodahlbom.se aktivering.se sust.se Staying Alive Bo Dahlbom.
GoINN är en kraftfull satsning från Chalmers och Göteborgs universitet för att bygga samverkande innovationssystem. Projektet genomförs tillsammans.
Strategiska perspektiv på verksamheten
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Om Digitaliseringskommissionen Utredning under Näringsdepartementet Bidra till att Sverige blir bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter.
Timrå – en stark kommun i en växande region. Varför en vision? En vision är en positivt laddad uppfattning om en önskad framtid. Att enas om en gemensam.
Öka tempot i redaktionens digitala utveckling Hyr in en redaktionell coach för förändringsarbetet Som hjälper er att… - Identifiera och konkretisera mål.
Innovationer för framtidens sjukvård i Stockholms läns landsting Daniel Forslund (L) innovationslandstingsråd Innovationsroteln, Liberalerna i SLL.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Välkommen till våra fem rum. Varje dag har vi möjlighet att öppna nya dörrar, både i det privata och i vårt arbetsliv. Om du väljer att öppna en dörr.
Enig ledning som skickar samma signaler
Wordcloud –Digitalisering 18 oktober
Scenarier för affärsutveckling Mini-workshop Studieförbundet Vuxenskolan 29 november 2016, Stockholm.
Säkerhet - Vad ni kan göra
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Arbetsgivare för framtiden – statens kompetens utvecklar samhället
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
på personer i behov av hjälp
Vår utmaning ifjol Antalet kunder. Öka vår intjäning.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Sälja en produkt eller tjänst
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Produktion, handel och transport
Vi står inför en stor digital förändring som ger oss nya möjligheter att skapa en smartare välfärd. Utbildningen "Att leda digital förändring” syftar till.
Vad innebär regionbildningen?
Patrik Sundström, programansvarig för ehälsa
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Programmet Stöd för första linjens digitala vård
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Introduktion till processen för balanserad styrning
5 STEG TILL EN TRANSFORMATIONSPLAN 3. PRIORITERADE MISSION 1. DMI
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Att leda och genomföra transformation WS 3 Umeå och Övik
Kommundirektören och digitaliseringen
SIQ Managementmodell i skolan
Förbättra klubbkvalitet
Timrå – en stark kommun i en växande region
SPELPLANEN Implementering Identifierat BEHOV! Välj väg!
Agenda Bakgrund/utgångspunkt - för Västkom idag
Nulägesanalys 3in Incitament för ökad digital och hållbar innovation i utvecklingen av morgondagens transportsystem.
OM DIGIBAROMETER Digibarometer är att workshopmaterial som tagits fram inom det regeringsuppdrag som Lantmäteriet har för att öka kompetens och.
Presentationens avskrift:

Henrik Gustafson, Valcon UTmaning digitalisering Vad, Varför & HUR Henrik Gustafson, Valcon 24 Februari 2017

Vad betyder Digitalisering I din organisation?

Vad är digitalisering och varför är det viktigt? AGENDA Vad är digitalisering och varför är det viktigt? Vilka är de huvudsakliga utmaningarna? Vad kan vi lära av digitala ledare? Hur kan man praktiskt gå till väga?

vad är Digitalisering och varför är det viktigt?

Vi har fått en kraftfull digital innovationsplattform Uppkoppling Mobilitet Data Molnlösningar

Som resulterat i En massa nya transformerande tjänster

Och lett till Snabbt förändrade beteenden & förväntningar

Tekniken möjliggör & vågorna rullar in i allt snabbare takt Molntjänster – infrastruktur på kran E-handel Appar Social by design Gamification Användning först, därefter intjäning Sociala media Användarna gör jobbet Emotionell marknadsföring – ett högre syfte Content marketing Marketing automation Responsiv design Crowdfunding Delningsekonomi Omni-handel Kunddriven tjänstedesign Agilitet & validerat lärande Digitalisering av processer Strategi, organisation och innovation smälter samman Objectives & Key Results Responsivt ledarskap Co-creation Löpande innovationsprocess

Tekniken möjliggör & vågorna rullar in i allt snabbare takt Distribuerade organisationer Socialt intranät BYOD Automatisering Virtual personal assistant Digital workplace Wearables Big data & datadriven segmentering Internet of Things Från produkt till tjänst Ekosystem Självkörande fordon Device Mesh Information of Everything Självständiga agenter Ambient User Experience … …och många fler!

Förändringstakten ökar exponentiellt Detta är en avgörande insikt – men ännu viktigare är hur vi agerar på det 90% av världens lager av data skapades under de senaste två åren, och den globala datamängden nu växer med 40% varje år. 50 miljarder enheter, människor och “saker” bedöms vara anslutna till Internet 2020. 75% av världens medborgare har tillgång till en mobil – det är fler än antalet som har tillgång till ett bankkonto eller en toalett. 33% av alla jobb beräknas kunna automatiseras nästa årtionde.

Tre framtidstrender möjliggör helt nya kundupplevelser Baserat på nya teknologier under utveckling (Gartner) Mer digitalt förstärkt mänsklig interaktion Med allt smartare självlärande system i distribuerade molnbaserade ekosystem

Vad är Artificiell intelligens? Tips att läsa Och Vad är inte AI? Inte regelbaserade system som ger ett förbestämt svar på en fördefinierad input. System som har förmåga att; samla och bearbeta signaler via sensorer eller andra metoder, och kan klassificera, lära, dra slutsatser och prediktera möjliga utfall, och kan interagera med människor eller andra system. Alla aspekter av mänsklig intelligens eftersträvas inte. Tänk spetsigt och smalt inom alla områden!

digitalisering möjliggör idag att i grunden förändra hur vi lever, arbetar och konkurrerar

Vilka är utmaningarna?

Förändringshastigheten – de snabba äter de långsamma

Digital mognad omfattar hela organisationens förmåga Källa: DigJourney

Ving’s digitaliseringsresa – förändringar i kundkommunikation Källa: DigJourney

Det där med förändring…

Vad väcker ”digitalisering” för känslor idag?

”Ni föddes in i en värld med 200 nationer, och ni kommer dö i en värld av 600 superstäder som står för nästan all ekonomisk aktivitet med 80% av befolkningen och 95% av BNP” Stockholm 2050: nära 5 miljoner människor !

Hur vi tar till oss förändring & Innovation ADKAR och Roger’s 5 steg – processen på ett individuellt plan VARFÖR? Bekräftelse Användning Beslut Övertygande Samma process, olika ord Kunskap

Diffusion of innovations model (Rogers) En modell för Adoption av innovation (och förändring) I EN POPULATION Tips att se Start With Why - Simon Sinek TED talk VARFÖR?

Kundupplevelsen får högsta strategiska betydelse Vi fattar köpbeslut emotionellt och rationaliserar sedan beslutet intellektuellt. Kundupplevelsen är det som särskiljer egenskapsmässigt jämförbara erbjudanden, och laddar varumärket med trovärdighet och kraft. Vi väljer varumärken som känslomässigt kommunicerar och trovärdigt besvarar vad erbjudandet resulterar i, före varumärken som kommunicerar erbjudandets egenskaper. Det som känslomässigt berör oss, positivt eller negativt, engageras vi av och för vidare, vilket kan få viralt genomslag! Vilken roll har varumärket för er rekrytering?

Vad kan vi lära av digitala ledare och varför är det viktigt?

Digitala ledare är lönsammare och mer konkurrenskraftiga Vad gör digitala ledare annorlunda? Förhållningssättet till digitalt drivna möjligheter – ett proaktivt och systematiskt innovationsfokus avseende nya möjligheter att transformera. Ledarskapet. Tydlig vision leder vägen. Styr med tydliga mål mot visionen. Engagerar medarbetare i att realisera visionen. Fokus på att koordinera aktiviteter och skapa synergier, så att man hela tiden bygger vidare på sina nya förmågor. Agilitet. Våga misslyckas. Mäta. Lära. Jobbar nära sina IT-människor. Bygger förmåga att balansera förvaltning och innovation (t.ex. genom ”Dual speed IT” / ”Bi-modal IT”). George Westerman, MIT Sloan Tips att se

Hög Förändringstakt kräver systematiskt innovationsarbete Investering i innovationshöjd idag Vision & mål Transformerande förändringar 10% Förändringstakten i marknaden trycker ner innovationshöjden Strukturella förändringar 20% Möjlig-heter Planer Inkrementella förbättringar 70% Innovationsbudget Nu Tid Källa: Valcon

Systematisk innovation Systematiskt förstå sina kunder Systematiskt förstå sin omvärld Systematiskt bryta hjärnans tankemönster Systematiskt förverkliga sina idéer Ett arbetssätt alltså Källa: Kairos Future

Var kommer goda idéer ifrån? Tips att se Var kommer goda idéer ifrån? Innovation händer inte över en natt utan är resultatet av många idéer som krockar Stora ”innovationer” består oftast av lösningar på många del-problem Idéer måste testas, förkastas eller förädlas Miljö för innovation har en avgörande betydelse Källa: Steven Johnsson

Vad motiverar oss till innovation enligt forskningen? Ekonomiska incitament fungerar bara på enkla jobb utan minsta krav på intellektuell insats. Ju högre förväntan på intellektuell output ju mer kontraproduktivt är ekonomiska incitament. Innovation stimuleras bäst av; Ett högre syfte Självstyre Samarbete, Öppenhet Bekräftelse Okej att misslyckas Tips att se Källa: Dan Pink

Systematiken ligger i arbetssätten och ledarskapet Insiktsarbete, Strategiutveckling och exekvering smälter samman Helikopterperspektiv och helhetssyn är nödvändigt. En statisk strategi och genomförandeplan fungerar inte med dagens förändringstakt. Ta ut riktningen. Förändringskraften ligger i tydligheten i visionen och affärsmålen. Jobba agilt. Bygg på kundinsikter och beteendedata. Prioritera. Agera. Mät. Lär. Säkerställ tvärfunktionellt deltagande!!! Identifiera behovet av nya förmågor. Bygg dem och skapa synergier. Reducera hinder. HITTA VÄLJA LÄRA GÖRA Källa: Valcon

HUR tar man sig an detta?

Vad betyder Digitalisering I din organisation? VI HAR ETT RESULTAT

En bra arbetsmetodik för att ta sig an digitalisering

Arbtsmetodikens Huvud-tes Källa: DigJourney

Digital mognad Organisationens digitala mognad = dess förmåga att tillvarata digitaliseringens möjligheter Individernas digitala kompetens = utväxlingen på den digitala kunskap de har i den miljö de verkar i Källa: DigJourney

Arbetsmetodiken – analogin med surfning VARFÖR & VART HUR VAD Källa: DigJourney

Arbetsmetodiken – tre faser Källa: DigJourney

Arbetsmetodiken – nio Digitala motorer som mognar i takt Källa: DigJourney

Ett av de vanligaste misstagen – för snabbt fokus på vad Källa: DigJourney

Metodikens sex steg Etablera gemensam förståelse för digitalisering, digital mognad, innovation, förändringsledning och arbetsmetodiken för att ta sig an utmaningen, samt börja identifiera organisationens digitala mognad Identifiera bransch-aktörernas digitala mognad, förstå möjligheter och hot Relatera nuläge och egen digital mognad till befintlig övergripande strategi Identifiera och förstå förändringsvågor som väsentligen påverkar organisationen, samt påbörja processen att välja vågor Bestäm målbild – organisationens digitala destination Arbeta fram/revidera och förankra ny övergripande vision & handlingsplan Källa: DigJourney

En modell för nuläge & Digital destination VAD VARFÖR & VART Erbjudande & intäktsmodell Kontaktytor Relationer 100% Transformerad Värderingar, Vision & Mission Övergripande strategi Omdefinierad Digitalisering av Värdeerbjudandet OMVÄRLD Teknologier Vågor & trender Konkurrenter Kundförväntningar Marknadsstrukturer Politik & protektionism Lagar & regler Strategiarbete Organisation Processer Infrastruktur Data & analys Förstärkt HUR 0% Digitalisering av Verksamhetsmodellen Källa: DigJourney & Valcon

10 fällor att undvika Ingen samsyn på digitalisering och digital transformation Att inte ha bestämt sig Avsaknad av vision För stort fokus på förvaltning Fokus på VAD istället för HUR Digitala specialister före digitala generalister Företagets miljö begränsar digitaliseringen Avdelningar i silor Beslut fattas inte på fakta Ledningen lever inte som man lär Vilka hinder finns i er organisation? Källa: DigJourney

Du kan inte stoppa vågorna, men du kan lära dig surfa TACK